Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen ute med nytt album!

"Kroksjø" er et meditativt album og den andre utgivelsen fra duoen Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen. Doverdesign av Yokoland.

8.mai slipper bergenseren Jo David Meyer Lysne og nylig Spellemannspris-vinner i klassen jazz, Mats Eilertsen, albumet «Kroksjø» på vinyl og digitalt.

Hør albumet her: https://orcd.co/kroksjo

Albumet "Kroksjø" fra duoen bestående av den unge utforskende gitaristen Jo David Meyer Lysne (født 1994) og kontrabassisten Mats Eilertsen (født 1975) fungerer som en rolig og meditativ serie av chill-out soundscape og en poetisk formidling av stemning og landskap som man kunne forventet å høre i en kunstinstallasjon.

Duoens andre samarbeidsprosjekt blir av Textura beskrevet som:

«Each setting is rich in detail and pursues directions that while impossible to anticipate feel right. While Meyer Lysne and Eilertsen are both recognized for the command of their respective instruments, Kroksjo is anything but a vehicle for virtuosic display. Instead, the recording's a document of exploration by two gifted artists intent on adding new strategies to their skill-sets.»

HUBRO

"Kroksjø" utgis på HUBRO, et plateselskap dedikert til å utgi musikk fra den vitale norske jazz- og improvisert musikkscenen. Det fysiske albumet er en essensiell del av HUBROs filosofi og alle cover har siden starten vært designet av Yokoland. HUBRO er en underlabel til Grappa Musikkforlag og feiret i 2019 10-årsjubileum med brask og bram i 4 europeiske byer og 2 konserter i Oslo. Plateselskapet har bygd opp et solid varemerke i Norge og internasjonalt og er i dag et av de mest ettertraktede plateselskapene i den norske jazzscenen.

Frøydis Bergheim Ruud
froydis@grappa.no

Albumet "Jul på Kutoppen" er ute i dag!27.11.2020 14:48:08 CETPressemelding

Nytt strålende musikkalbum fra Kutoppen-universet! "Jul på Kutoppen" har allerede blitt sett av 50 000 på kino rundt omkring i landet, og nå slippes hele albumet med musikken fra den nye storfilmen. Denne gangen skal Klara feire jul på Kutoppen for første gang og forventningene er store. Jul på Kutoppen er en førjulsmusikal for hele familien, full av musikk, tradisjoner og morsomme påfunn - og en nisse som for all del ikke må få grøt før julaften! På albumet finner man sanger fra artister som Lisa Børud, Staysman, Kid Andersen og Kvelertak. Lytt til albumet HER!

Hver gang vi møtes - jubileum: Fjerde dag27.11.2020 11:37:19 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens fjerde dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, Inger Lise Rypdal, OnklP, Jonas Fjeld, Admiral P, Wenche Myhre og Odd Nordstoga på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens fjerde dag; Silya - Alt på stell (OnklP)Tshawe Baqwa - Alltid der (Admiral P)Admiral P & OnklP - Kveldssong for deg og meg (Odd Nordstoga)Jonas Fjeld - Prinsesse smil (Wenche Myhre)Odd Nordstoga - Bury Me with My Guitar On (Jonas Fjeld)Wenche Myhre - Don't Worry (Madcon feat. Ray Dalton)

Frode Haltli, Avant Folk ute med karantenesingelen "Quarantine Quilt"27.11.2020 11:04:16 CETPressemelding

Frode Haltli Avant Folk: Quarantine Quilt – digital single Release: 27.11.2020 Søndag 29. november 2020 skulle Frode Haltli ‘Avant Folk’ egentlig ha spilt på hovedscenen i Operaen. Som et plaster på såret for at denne og andre konserter avlyses igjen, legger Hubro ut singelen ‘Quarantine Quilt’ overalt hvor du strømmer og kjøper musikk på nett. Låta ble innspilt og filmet i ti forskjellige hjemmestudioer under den første nedstengningen i mars i år, og umiddelbart lansert til stor respons på sosiale medier og Bandcamp. Når ‘Quarantine Quilt’ nå lanseres på nytt, er det også som en opptakt til det nye albumet ‘Avant Folk II’ som utgis våren 2021. Lytt her: https://orcd.co/frodehaltliavantfolkhttps://orcd.co/frodehaltliavantfolk Se video her: https://fb.watch/20xPp5a-bk/ Frode Haltli Avant Folk: Quarantine Quilt (Frode Haltli/arr: Haltli/Apneseth/Kjorstad/Nystrøm/Øiseth/Storløkken/Silvola/Jonsdottir/Kjenstad/Johansen) Frode Haltli – akkordeon Erlend Apneseth – hardingfele Hans P. Kjorstad

Nytt album fra Dr Bekken Trio20.11.2020 16:11:49 CETPressemelding

Tor E 'Dr' Bekkens nyeste utgivelse "In Fonk We Trust" er nok en gang en konsertinnspilling, denne gangen med sin trio bestående av den ekstraordinære bassisten Mattis Kleppen og den dynamiske trommeslageren Dag Kittilsen. Konsertopptaket fra Lillehammer Mikrobryggeri viser hvordan denne trioen etter 30 års samspill har utviklet en nesten telepatisk kommunikasjon på scenen, i et repertoar som utgjør en dyp og original hyllest til New Orleans-tradisjonen. Et entusiastisk publikum pisker trioen opp til stadig nye høyder, noe Bekken, Kleppen og Kittilsen svarer på med intensitet, virtuositet og spilleglede. Hør "In Fonk We Trust , Live at Lillehammer Mikrobryggeri" HER! Pianist og vokalist Tor E 'Dr' Bekken har vært en markant skikkelse i norsk blues- og jazzmiljø i 35 år, mesteparten av tida som soloartist. Han har spilt på scener i Norge og Europa med legendariske tradisjonsbærere som Eddie Bo, Big Al Carson, Louisiana Red og Marva Wright, og opptrådt på festivaler i inn- og utland som

Årets julealbum fra Herborg Kråkevik!20.11.2020 14:31:42 CETPressemelding

De siste årene har juleheftet Juleroser med redaktør Herborg Kråkevik - der noen av landets fremste forfattere og kunstnere bidrar - blitt en kjær del av julestemningen i mange hjem rundt om i landet. I tillegg til årets hefte, sangbok og turné kommer også albumet Juleroser, som har fått ekstra brask og bram fra Bergens Filharmoniske Orkester. På albumet medvirker også Bjørn Eidsvåg, Mathias Eick, Trygve Skaug, Marianne Pentha, Randa og Aniston fra Fargespill, Edvard Grieg Kor og AURORA. – Heilt sidan den fyrste songen vart skriven til Juleroser i 2015, har eg håpa at me ein dag kunne spela desse songane inn. At det skulle bli så mange gode songar, og at innspelinga skulle gjerast med sjølvaste Bergen Filharmoniske orkester og Mathias Eick, våga eg ikkje tru på den gongen, forteller Herborg Kråkevik Lytt til "Juleroser" HER! Julehefte og sangbok I tillegg til årets julehefte kommer også «Julesongboka» ut i år. I «Julesongboka» har Herborg samlet de gode, gamle julesangene som familier

Hver gang vi møtes - jubileum: Tredje dag20.11.2020 13:15:38 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens tredje dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, OnklP, Jonas Fjeld, Eva Weel Skram, Inger Lise Rypdal, Odd Nordstoga og Admiral P på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens andre dag; Silya & Odd Nordstoga - Nyforelsket 70 år (Inger Lise Rypdal)Tshawe Baqwa - Om du vil (Eva Weel Skram)OnklP - Dans Dans Dans (Odd Nordstoga)Jonas Fjeld - Styggen på ryggen (OnklP)Eva Weel Skram - Tordensky (Jonas Fjeld)Inger Lise Rypdal - Shine On (Madcon feat. R.I.O.)