Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen ute med nytt album!

"Kroksjø" er et meditativt album og den andre utgivelsen fra duoen Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen. Doverdesign av Yokoland.

8.mai slipper bergenseren Jo David Meyer Lysne og nylig Spellemannspris-vinner i klassen jazz, Mats Eilertsen, albumet «Kroksjø» på vinyl og digitalt.

Hør albumet her: https://orcd.co/kroksjo

Albumet "Kroksjø" fra duoen bestående av den unge utforskende gitaristen Jo David Meyer Lysne (født 1994) og kontrabassisten Mats Eilertsen (født 1975) fungerer som en rolig og meditativ serie av chill-out soundscape og en poetisk formidling av stemning og landskap som man kunne forventet å høre i en kunstinstallasjon.

Duoens andre samarbeidsprosjekt blir av Textura beskrevet som:

«Each setting is rich in detail and pursues directions that while impossible to anticipate feel right. While Meyer Lysne and Eilertsen are both recognized for the command of their respective instruments, Kroksjo is anything but a vehicle for virtuosic display. Instead, the recording's a document of exploration by two gifted artists intent on adding new strategies to their skill-sets.»

HUBRO

"Kroksjø" utgis på HUBRO, et plateselskap dedikert til å utgi musikk fra den vitale norske jazz- og improvisert musikkscenen. Det fysiske albumet er en essensiell del av HUBROs filosofi og alle cover har siden starten vært designet av Yokoland. HUBRO er en underlabel til Grappa Musikkforlag og feiret i 2019 10-årsjubileum med brask og bram i 4 europeiske byer og 2 konserter i Oslo. Plateselskapet har bygd opp et solid varemerke i Norge og internasjonalt og er i dag et av de mest ettertraktede plateselskapene i den norske jazzscenen.

Frøydis Bergheim Ruud
froydis@grappa.no

OJKOS er ute med sitt debutalbum!29.5.2020 11:30:22 CESTPressemelding

Terningen er kasta! Det ambisiøse storbandet OJKOS («Orkesteret for jazzkomponistar i Oslo») er ute med sitt første album «alea iacta est» («Terningen er kasta») 29.mai. Komponist Andreas Rotevatn er utdanna på Grieg-akademiet og har med anna spelt med Razika i 5 år. Nordfjordingen var ein sentral person i grunnlegginga av OJKOS i 2018, dei starta øvinger på høsten og allerede i oktober hadde dei sin første konsert på Victoria Nasjonal Jazzscene. Dette har seinare utvikla seg til ein konsertserie som har gått ein gong i månaden på Victoria- kvar gong med nye komposisjonar av dei ulike medlemmane. «Strålende enkeltprestasjoner og kollektiv tenkning, med fremragende yngre musikere»- Audun Vinger, Jazznytt Høyr albumet her: https://orcd.co/ojkos Ein stor familie for freelance-musikarar Då Julius Cæsar kryssa elva Rubicon saman med hæren sin i 49 f.v.t, skal han ha sagt “alea iacta est” – “terningen er kasta”. Det å krysse denne elva med ein hær var ulovleg, og det å gjere det vart sett på

Sigrid Moldestad sin nye singel er ute nå29.5.2020 09:10:26 CESTPressemelding

På vei inn i bryllupsmåneden juni slipper Sigrid Moldestad sin andre singel fra sitt nye album som kommer på nyåret. «Karolina» er ute nå. Hør «Karolina» der du hører musikk ved å trykke her! Historiefortelleren Moldestad har med denne sangen tatt tak i det som opprinnelig var et barndomsminne hun fikk gjenfortalt av en eldre slektning for lenge siden. – Jeg har gått og ventet på å skrive en sang om dette i flere år, fordi jeg synes historien var både vakker og sår. Folkemusikeren i meg blir lett tiltrekt av fortellinger som har noe sant i seg og jeg har alltid elsket å høre om gamle dager. Jeg tror det følger litt med når en står i en folkemusikktradisjon selv. Bygdebøker, slektshistorier og bilder fra nasjonalbiblioteket er mitt nerderi, sier Sigrid Moldestad. I sangen om «Karolina» er vi tilbake i en tid da bryllup ikke ble like mye styrt av emosjonelle romantiske valg som nå. – Sangen om Karolina, som jeg har valgt å kalle henne, inneholder både sannhet, tolkning og egen diktning -

Robert Smith-Hald er ute med «Vent På Mæ»22.5.2020 09:45:45 CESTPressemelding

Robert Smith-Hald er tilbake med en ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. «Vent På Mæ» er en ballade om samhold og kjærlighet. Sangen handler om at vi alle er unike og går våre forskjellige veier, men at vi får frem det beste i hverandre ved å gjøre det sammen, fordi sammen er vi hele. Hør «Vent På Mæ» her! Låten er en norsk tolkning av sangen «Wait for Me» som tidligere er utgitt på Roberts andrealbum Thou Mayest. Denne tolkningen av teksten står Espen Sandbukt fra Tromsø for. Dette er også Roberts debut på norsk. Bergensartisten og måtte lære seg norsk over natten da han 14 år gammel flyttet over 6000 kilometer med familien fra USA til Norge, til Nordfold i Steigen kommune. Da han kom hit lærte han seg å snakke kav nord-norsk, men da han flyttet til Vestlandet måtte han lære seg norsk på nytt. Akkurat denne singelen er gjendiktet i nord-norsk språkdrakt, og da ble det også helt naturlig for Robert å synge den på nord-norsk.

Inger Lise Stuliens nye album er ute nå15.5.2020 11:05:20 CESTPressemelding

Hør hele det nye albumet Nashville her! I fjor høst gikk drømmen i oppfyllelse. Inger Lise pakket kofferten sin og fløy over dammen til countrymusikkens vugge, Nashville. Det var 23 år siden forrige opphold der, men denne gangen hadde hun med seg sine egne sanger i bagasjen og hadde på forhånd booket produsent, studio og musikere i denne pulserende musikkbyen. Inger Lise har sunget mye country i sin oppvekst, så dette er ikke ukjent for henne. Etter seks soloalbum på norsk gjorde hun denne gangen en vri. Hun skrev alle sangene på engelsk. Mange har ventet på at Inger Lise skulle returnere til countrysjangeren, og mener at det er her hun virkelig hører hjemme. Med helt ferske og nyinnspilte sanger, deriblant singlene som er den hjerteskjærende «Victoria» og hjertevarmende duetten med Dennis Parker «You and Me», er Nashville på mange måter en etterlengtet og veldig velkommen utgivelse fra Inger Lise. – Oppholdet mitt der gjorde et stort inntrykk på meg, og det er en enorm musikkopplevels

Albumdebut og konserter i mai for Sandra Lied Haga15.5.2020 10:22:00 CESTPressemelding

Forrige uke presenterte Simax Classics debutalbumet til cellisten Sandra Lied Haga, der hun spiller Tchaikovskys Rococo-variasjoner (Originalversjonen) og Dvoraks cellokonsert. Albumet kan høres i sin helhet her. Sandra er også en del av Festspillene i Bergens helt spesielle program i 2020 som streames og sendes av NRK. Den 23. mai spiller hun Schumanns ’5 Stücke im Volkston’ med Leif Ove Andsnes i Håkonshallen, og Beethoven c-moll trio den 26. mai i Griegs villa. Den 28. mai sendes Cesar Francks Klaverkvintett, der Sandra spiller på Troldhaugen i Troldsalen – konsertsalen ved Edvard Griegs villa som faktisk ble tegnet av Sandras morfar, arkitekten Sverre Lied. Den samme kvelden, 28. mai, er Sandra solist med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Tabita Berglund i Rococo-variasjonene. Konserten streames og fremføres for et tillatt antall publikum i Stavanger Konserthus. Dessuten har fantastiske anmeldelser av Sandras debutalbum allerede begynt å komme fra både inn- og utland: – Th