Jevn tilfredshet blant togpassasjerene
I juli og august svarte 8023 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyd de var med togreisen totalt sett. Passasjerene er mest fornøyd med informasjonen som gis om bord på toget og at det er enkelt å kjøpe billett.
- Det er både viktig og hyggelig for togselskapene at passasjerene gir så god tilbakemelding på informasjonen som gis i togene, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Også det at det oppleves som enkelt å kjøpe billett er viktig for både selskapene og passasjerene, sier Sletta.
Den totale poengscoren var i sommerens undersøkelse på 80 av 100 poeng, noe som regnes som veldig bra. I juli og august var det flere planlagte avvik i togtrafikken på grunn av større anleggsarbeider som ble gjennomført i ferieperioden.
- Det er derfor gledelig at passasjerenes totale tilfredshet holder seg på samme høye nivå som i perioden før, sier jernbanedirektøren.
Må bli bedre når noe skjer
Selv om den generelle tilfredsheten er god blant togpassasjerene, er det også områder som peker seg ut som for dårlige. Håndteringen av avvik som ikke er planlagte og den informasjonen som gis ved slike avvik er begge områder i bunnen av skalaen på undersøkelsen.
- Det er aldri morsomt når et tog ikke er i rute, og for passasjerene er det svært viktig å få rask og riktig informasjon om hvordan de kan fullføre reisen sin dersom toget er forsinket eller kansellert. Hele jernbanesektoren samarbeider om å bli bedre på dette området, sier Sletta.
Fakta:
Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal
Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom