Jevn tilfredshet blant togpassasjerene
I juli og august svarte 8023 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyd de var med togreisen totalt sett. Passasjerene er mest fornøyd med informasjonen som gis om bord på toget og at det er enkelt å kjøpe billett.
- Det er både viktig og hyggelig for togselskapene at passasjerene gir så god tilbakemelding på informasjonen som gis i togene, sier jernbanedirektør Knut Sletta. Også det at det oppleves som enkelt å kjøpe billett er viktig for både selskapene og passasjerene, sier Sletta.
Den totale poengscoren var i sommerens undersøkelse på 80 av 100 poeng, noe som regnes som veldig bra. I juli og august var det flere planlagte avvik i togtrafikken på grunn av større anleggsarbeider som ble gjennomført i ferieperioden.
- Det er derfor gledelig at passasjerenes totale tilfredshet holder seg på samme høye nivå som i perioden før, sier jernbanedirektøren.
Må bli bedre når noe skjer
Selv om den generelle tilfredsheten er god blant togpassasjerene, er det også områder som peker seg ut som for dårlige. Håndteringen av avvik som ikke er planlagte og den informasjonen som gis ved slike avvik er begge områder i bunnen av skalaen på undersøkelsen.
- Det er aldri morsomt når et tog ikke er i rute, og for passasjerene er det svært viktig å få rask og riktig informasjon om hvordan de kan fullføre reisen sin dersom toget er forsinket eller kansellert. Hele jernbanesektoren samarbeider om å bli bedre på dette området, sier Sletta.
Fakta:
Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal
Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge19.12.2025 09:30:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028.
Ny drift av Flåmsbana11.12.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Reduserer nattogtilbudet mellom Stockholm og Narvik9.12.2025 10:31:37 CET | Pressemelding
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett nattog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena27.10.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
