Jernbanedirektoratet ønsker ikke å åpne for ny avtale med Flytoget
Forslaget fra Flytoget innebærer at Flytogets nåværende konsesjonsavtale avsluttes, men at avtalen Flytoget har om en fortrinnsrett i rutetildelingen videreføres til 2033. Flytoget foreslår at flytogene åpner for alle reisende mellom Asker og Lillestrøm fra 2026, og at Flytoget vil bruke egne kjøretøy.
Hovedutfordringen for togtrafikken i Oslo-området er at kapasiteten på jernbaneinfrastrukturen er fullt utnyttet. Kapasiteten i jernbanetunnelen under Oslo er viktig for togtilbudet på hele Østlandet.
For å utvikle togtilbudet er det derfor helt nødvendig å vurdere tiltak som gir en bedre utnyttelse av kapasiteten i eksisterende infrastruktur. Jernbanedirektoratet har gjennom flere rapporter beskrevet hvordan kapasiteten som Flytoget i dag benytter, kan utnyttes bedre.
Den store ulempen ved Flytogets forslag er at Jernbanedirektoratets handlingsrom til å utvikle en ny og mer markedstilpasset rutemodell i Østlandsområdet utsettes med fem år fra 2028 til 2033. Jernbanedirektoratet har i tidligere utredninger fra 2019 og 2020 anbefalt en helintegrering etter utløpet av Flytogets konsesjonsavtale. Til tross for åpne dører på Flytoget på strekningen Asker-Lillestrøm, blir forslaget fra Flytoget en hindring for å utvikle en fremtidsrettet rutemodell, eksempelvis med flere avganger fra Follobanen/Østfoldbanen i Oslotunnelen.
Flytoget skriver også at deres forslag vil gi vesentlig lavere statlig vederlag enn det som Vygruppen har tilbudt. Den økonomiske besparelsen som Flytoget skisserer, er for en stor del knyttet til at Flytoget henter ut betalingsvillighet i markedet ved at Flytoget tar høyere billettpriser for reisene til flyplassen. Jernbanedirektoratet mener at det er usikkert hvordan dagens flytogpassasjerer responderer på en slik prismodell, når toget også åpner for andre reisende til vanlig takst.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noOm Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Vil prioritere et pålitelig togtilbud31.3.2023 13:21:25 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil prioritere tiltak som gir et mer pålitelig togtilbud og styrker jernbanens bidrag til Norges klima- og miljømål i kommende Nasjonale transportplan.
Togpassasjerene er mindre fornøyd22.3.2023 13:00:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratets undersøkelse av kundetilfredshet viser en nedgang fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. - Resultatene reflekterer utfordringene med punktlighet de siste månedene, og understreker behovet for et mer stabilt togtilbud, særlig på Østlandet, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet3.3.2023 12:40:00 CET | Pressemelding
Etter forhandlinger med Flytoget og Vy, vil Jernbanedirektoratet inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet. – Dette er i sum den beste løsningen for både passasjerene og staten, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Follobanen åpner 5. mars24.2.2023 11:04:26 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Vy er enige om at Follobanen kan åpne for persontrafikk. – Bane NOR har i dag meddelt at de åpner Blixtunnelen den 5. mars, og at risikoen for uforutsette hendelser er lav, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Åpningen av Follobanen utsatt - forventer at planen nå er realistisk19.1.2023 15:29:15 CET | Pressemelding
Jeg forventer at Bane NORs plan nå er realistisk. Det er synd for de reisende at åpningen av Follobanen er utsatt. Vi vil følge utviklingen tett for å sikre et godt og forutsigbart togtilbud, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom