Jeg bare elsker elsykkelen
Den «idioten som fant opp elsykkelen», har tilført livet mitt mer glede. Skribent Frank Rossavik kan være så sint han bare vil på syklister generelt og elsykling spesielt, men jeg bare elsker elsykkelen min. For å ta Rossaviks debattinnlegg først; den nye konflikten på veiene er sykkel mot fotgjenger. Som talsperson i Norges Automobil-Forbund registrerer jeg trendendringen. Det har vært mye sykkel mot bil-fokus i media, men nå skal vi altså krangle om hvem som tar minst hensyn av fotgjengere og syklister. Vi får så mange syklende etter hvert at myndighetene bare må «gønne på» med å bygge sykkelveier, for det å skille trafikantene mest mulig fra hverandre er enkelt og greit den mest effektive løsningen.
Men så var det denne «idiotiske» sykkelen med hjelpemotor da. Første gang jeg hørte om elsykler reagerte jeg negativt: «Hva er poenget med å sykle hvis man har en hjelpemotor? Da kan man heller skaffe seg en moped? Fenomenet hørtes ut som et stort paradoks. Etter å ha testet fenomenet, forstod jeg raskt at vi snakker om et kjøretøy som likner mye mer på en sykkel enn moped og at man blir både svett og får god puls i lange eller heftige bakker.
Jeg har syklet mye i mitt liv. Som barn hadde jeg en skolevei på 2,5 kilometer. Vi ble aldri kjørt med bil. Å gå eller ta buss tok for lang tid, så sykkel var eneste mulighet. Men jeg ble aldri glad i å sykle. Jeg forbandt sykling med svette og slit og klarte ikke å fange sykkelgleden. Kanskje derfor jeg har syklet relativt lite som voksen. Riktignok hadde jeg et par år med jobbsykling, men det var fordi jeg tok meg sammen og så på det som trening. Sykling var en trenings- og tidsklemmeløsning for en småbarnsmor som håndterte kun ett barn i barnehagen. Med to barn å hente, var det deilig å kunne ty til tidsklemmeforklaringen for hvorfor jeg kjørte bil: Å skulle rekke barnehagen svett og andpusten med melkesyre i beina ble en dose for mye masochisme.
Nå har minstemann begynt på skolen. Jeg har ikke så god unnskyldning lenger, og jeg har fått meg elsykkel. Den utløsende faktor var at miljø- og samferdselsbyråden i Oslo gikk ut med en positiv melding for en sjelden gangs skyld: Hun tilbød et tilskudd på elsykkel på maks kroner 5000. Jeg trengte ny sykkel. Den gamle funket ikke, og kanskje dette var løsningen for meg. Ny sykkel er kjøpt inn. Den ble dyr, men tanken på pengene fra kommunen, var et godt stimuli. Dessuten kjøpte jeg på kreditt.
Bloggen fortsetter under bildet
Nå har jeg endelig opplevd det man kaller sykkelglede. Jeg gjenfinner følelsen fra den gang jeg var student i København. Med rette veier var det bare å tråkke på uten å få hverken blodsmak i munnen eller melkesyre i beina. Jeg tråkker nå opp bakker med smil om munnen. Med litt høyere puls, litt svett og med følelsen av å gjøre noe godt for kroppen. Til dels frisk luft får jeg også. Uten forstyrrende radio blir jeg mer kreativ. Tankene flyr og ideer popper inn i hodet. Jeg kaller meg godværs-syklist og denne høsten har vært vennlig så langt. Nå gruer jeg meg til vinteren og begynner å leke med tanken på vinterdekk og gode sykkelhansker. Men det får vi se på. Kan jo bli deilig å sitte varmt og lytte på radio igjen, og dermed har jeg fått enda en grunn til å glede meg til våren.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonssjef
Tel:+47 480 28 065ies@naf.noJan Ivar EngebretsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 909 18 410jan.ivar.engebretsen@naf.noNils SødalKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noMarlene Engan AasenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 482 54 657marlene.engan@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Slik frakter du vårens avfall sikkert til gjenvinningsanlegget26.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ikke alle drar til fjells i påsken. Mange bruker påsken til rydding i boder, på loft og i hagen. - Når du skal frakte avfallet til gjenvinningsanlegget, er det livsviktig at du sikrer lasten skikkelig. Selv i lave hastigheter kommer usikret last med stor kraft ved en bråstopp, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slik unngår du både bilkøen og ladekøen i påskeutfarten25.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er mange som skal ut på veien i påsken og da blir det fort kø både på veiene og ladeplassene. - Tenk alternativt om tidspunktet du reiser på, da unngår du køer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er glemt av regjeringen22.3.2024 15:00:00 CET | Pressemelding
Få målrettede tiltak for å få bukt med motorsykkelulykkene. Det er dommen fra NAF etter fremleggelsen av Nasjonal transportplan. - Regjeringen har glemt norske motorsyklister, sier Jan Harry Svendsen, leder i NAF MC.
Bompengesjokk i byene22.3.2024 13:19:44 CET | Pressemelding
Regjeringen vil skrote bompengerabatten for elbiler i bomringene. – Det kan bli en sjokkregning for bilistene hvis elbilrabatten skrotes. I tillegg vil regjeringen åpne for å ta inn mer bompenger på veier som går inn til de store byene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Regjeringen svikter distriktene22.3.2024 12:40:30 CET | Pressemelding
Regjeringen vil dreie midlene mot mer vedlikehold og fornying av veinettet. – Dette er en riktig prioritering. Men de svikter på den største utfordringen i Distrikts-Norge, det enorme forfallet på fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom