Jarle Føreland fra Kristiansand nominert til Friluftslivets Ildsjelpris

Jarle Føreland brenner for å gi folk med psykiske utfordringer en bedre hverdag gjennom friluftsliv. Nå er han blant de tre nominerte til friluftslivets nasjonale ildsjelpris.

ENGASJERT: Føreland beskrives som en ildsjel som i praksis viser at naturen er en flott arena for å bygge mestring og tro på seg selv. Foto: Privat

Friluftslivets Ildsjelpris ble etablert i 2013, for å hedre de lokale hverdagsheltene som bidrar til å få flere mennesker med ut i naturen. I år er Kristiansand-mannen Jarle Føreland nominert for sitt arbeid for mennesker med utfordringer knyttet til psykisk helse og rus.

Det var en ydmyk Føreland som mottok beskjeden om nominasjonen.

– Jeg vet at det er utrolig mange som jobber hardt og godt for friluftslivet, på forskjellige vis, og at jeg blir nominert blant alle disse gjør meg litt stolt, men aller mest ydmyk, forteller han.

Kobler friluftsliv og psykisk helse

I dag er friluftsliv en integrert del av tilbudet til mennesker med utfordringer knyttet til psykisk helse eller rus i Kristiansand kommune. Dette er i stor grad takket være Førelands arbeid som fagansvarlig for friluftsliv i kommunen.

Han forteller at han håper nominasjonen vil kunne bidra til å sette fokus på sammenhengen mellom friluftsliv og psykisk helse.

– Jeg håper at enda flere får kjennskap til hvordan mennesker med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse kan få bedre helse gjennom å være i naturen, sier Føreland.

Stemmes frem av folket

Vinneren av Friluftslivets Ildsjelpris kåres gjennom en SMS-avstemning som går fra 20.august – 6. september.

– Formålet med Friluftslivets Ildsjelpris er å hedre kandidater har umerket seg lokalt. Det kan være like aktuelt å gi anerkjennelsen til unge, som viser et ekstraordinært engasjement, som eldre som har befestet dette gjennom et langt liv – eller det kan også være et lag, forening eller et prosjekt, forklarer juryleder Dag Kaas.

Prisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og festivalen Friluftsliv for alle. Vinneren vil offentliggjøres på Toten fredag 11. september.

Juryen består av: Dag Kaas (leder), fylkesmann Knut Storberget, fylkesordfører Even A. Hagen, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Ingjerd Schou og Arne Nævra, samt programskaper i NRK/TV Trond Berg og Kjell Haugen som representant for ‘Friluftsliv for alle’.

Juryleder Dag Kaas: 918 15 240