Japanske lovgivere krever internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter

Hidehisa Otsuji, formann for Parliamentary League for Animal Welfare har sammen med 10 medlemmer av ligaen sendt inn en forespørsel til statsminister Suga Yoshihide. Dette er et historisk høydepunkt for dyrevern i Japan.

Forespørselen legger grunnlaget for et felles initiativ mellom USA og Japan når det kommer til en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter.

Forespørselsbrevet ble medunderskrevet av 34 medlemmer av japans riksdag og understreket at "The World Dog Alliance (WDA)", en internasjonal dyrevelferdsorganisasjon ønsker å fremme en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter. Denne avtalen vil sende en beskjed til alle land om at hunder og katter ikke bør spises og at vi må sette en stopper for denne typen barbariske handlinger.

WDA forente 30 tverrpolitiske representanter fra USA til å medunderskrive et brev til president Donald Trump, og 67 britiske parliamentsmedlemmer for å medunderskrive et brev til statsminister Boris Johnson som oppfordret de to regjeringene til å inngå en internasjonale avtale som forbyr spising av hunder og katter. Det siste brevet i Japan demonstrerer rekkevidden til kampanjen og dens suksess i Amerika, Europa og Asia.

Kenzo Dujisue, medlem av Parliamentary League for Animal Welfare er den ledende lovgiveren for forespørselsbrevet. I møte med Katsunobu Kato, oversskapssekretæren til Japan, forklarte Fujisue situasjonen rundt hunde- og kattesituasjonen på nasjonalt og internasjonalt nivå.

“Det finnes over 100 restauranter som serverer hundekjøtt i Japan. USA, Taiwan, Hong Kong og Shenzhen i Kina har alle kommet med et forbud mot hunde- og kattekjøtt. En lignende trend er også på vei i Storbritannia. For holde tritt på den internasjonale scenen, bør Japan forby hunde-og kattekjøtt og inngå en internasjonale avtale som forbyr spising av hunder og katter. “Dersom Japan forbyr konsum av hund- og kattekjøtt før de arrangerer OL I 2021, ville landets internasjonale inntrykk blitt betydelig forbedret."

Etter møte filmet Fujisue et klipp for å dele nyheten med Genlin, grunnleggeren av WDA. ”Forespørselsbrevet har blitt sendt til statsministeren gjennom oversskapssekretæren, oppdrag fullført. Vi vil fortsette å arbeide for den internasjonale avtalen på den globale scenen. Jeg hadde nettop en telefonsamtale med et medlem av den amerikanske kongressen og vil fortsette å ha en dialog med ham med jevne mellomrom, sa Fujisue.”

President-elekt Biden er en mangeårig hundeelsker og vil ha med seg sine schäferhunder, Champ og Major til Det hvite hus. Biden har gjort sitt synspunkt på selskapsdyr veldig tydelig på Twitter, “Noen Amerikanere feirer #NationalCatDay, noen feirer #NationalDogDay, president Trump feirer ingen av dem. Det sier oss mye. Det er på tide at vi får et kjæledyr tilbake i Det hvite hus.

Biden har lovet å gjennoppbygge USA’s forhold til de allierte. Når han møter den japanske statsministeren Suga Yoshihide neste år, kan den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter bli den første allianseavtalen de to nye lederne signerer med Bidens to hunder som vitner til seremonien. Dyrebeskyttelse er noe som går forbi partisk tilhørlighet og det kan smelte hjertet til både det amerikanske og japanske folket, men også hjertet til alle rundt om i verden som elsker dyr. “Hunde-og kattediplomatiet” vil kunne forsterke den positive effekten og styrke alliansen mellom USA og Japan.

Følg pressemeldinger fra World Dog Alliance

Siste pressemeldinger fra World Dog Alliance