Januar er måneden vi krasjer mest

De siste fem januarmånedene har personbiler smelt nesten 200 000 ganger på norske veier. Januarulykkene har kostet mer enn 4,4 milliarder kroner.
Mørke, kulde, dårlig sikt og glatt føre gir mange krasjer de første månedene av året. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen.

- Januar er måneden det har blitt krasjet mest de siste fem årene. Tett etterfulgt av februar og mars. Nå er vi altså midt i høysesongen for ulykker på veiene, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Tallene kommer fra Finans Norge.

Disse månedene er verst siste fem år

1. Januar – 198 856 ulykker
  2. Februar – 192 052 ulykker
  3. Mars – 183 836 ulykker

- Januar er en mørk måned og mange opplever den som lang. Jula er over, det er glatt, det er kaldt og lenge til neste fridag. Jeg tror kombinasjonen av disse tingene gjør at mange går på en smell, sier Ytre-Hauge.

Slik unngår du vinterkollisjonen
- Nå i vintermånedene kreves det litt ekstra av deg som sitter bak rattet. Du må avpasse farten etter kjøreforholdene, holde god avstand til bilen foran, være ekstra oppmerksom på fotgjengere og huske på at bremselengden din øker når det ikke er sommertørt på veiene, sier fagsjefen.

I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende sier ni prosent av bilførerne at de har opplevd bilulykke med personskade.

- Pust med magen
Mange av vinterulykkene er det Ytre-Hauge kaller for «stressbulking». Ifølge Frendeundersøkelsen er det noe mange nordmenn kjenner seg igjen i.

• 2 av 3 sier at de blir stresset eller hissig når de kjører bil
  • 2 av 5 sier at de har småbulket når de har hatt det travelt

- Pust med magen og ro ned. Du kommer sjeldent veldig mye fortere fram ved å kjøre aggressivt og statistikken viser at mange har endt i grøfta når de kjører uten fullt fokus på sikker kjøring, sier Frende sin fagsjef.

Når skjer det færrest ulykker?
Den roligste måneden fra de siste fem årene er november (138 611 ulykker), etterfulgt av oktober (139 230).

- Det overrasker meg litt. I oktober og november blir det stadig mørkere og kaldere, samtidig som mange overraskes av værskifter. At uhellstallene er blant de laveste tyder imidlertid på at folk er oppmerksomme og ikke tar sjansen på glatta før de har skiftet dekk. Mange kjører også rolig når det er lenge siden sist de var ute på høstføre, sier fagsjefen.

- Så tyder statistikken på at når vi har kjørt slik i noen måneder tar vi litt mer sjanser og mindre hensyn til vær- og føreforhold, sier Roger Ytre-Hauge.

Tryggest å kjøre i helga
Statistikken fra Finans Norge viser at fredag er dagen det skjer flest ulykker.

- Det stemmer godt overens med det vi ser ellers i året, sier Ytre-Hauge.

Det er et betydelig dropp i antallet ulykker når mange har fri, på lørdager og søndager.

- Søndager er klar roligst. Sammenlignet med fredagene de siste fem årene er det 44 prosent færre uhell, sier han.

Hvilke dager skjer det flest ulykker?
Januardager 2018-2022

1. Fredag – 32 266 ulykker
  2. Mandag – 32 106 ulykker
  3. Onsdag – 32 017 ulykker
  4. Torsdag – 30 978 ulykker
  5. Tirsdag – 30 556 ulykker
  6. Lørdag 22 829 ulykker
  7. Søndag 18 103 ulykker
    (Kilde: Finans Norge)

- Avpass farten etter kjøreforholdene og hold god avstand til bilen foran, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende.