Jan Petter Saltvedt er NRKs nye sportskommentator

Jan Petter Saltvedt er ansatt som NRKs nye sportskommentator. Han kommer fra stillingen som vaktsjef i NRK Sport.

Jan Petter Saltvedt er NRKs nye sportskommentator.

Idrett er ikke bare det du ser på skjermen og leser om i kjendisspaltene. Idrett er både politikk, penger, doping, folkehelse, prestasjoner og resultater. Dette er blant områdene Saltvedt nå vil følge tett og forklare sammenhengene ved.

- Jeg er veldig glad for denne tilliten. Jeg har lenge følt på savnet av at Norges største sportsredaksjon ikke har hatt en kommentatorstemme innenfor idrettens stadige mer kronglete og kommersialiserte irrganger, sier Jan Petter Saltvedt.

Saltvedt synes den nye arbeidshverdagen så langt har gått bra.

- Jeg hadde med hånden på hjertet ikke tenkt tanken at jeg selv skulle innta denne posisjonen før ledelsen spurte meg om jeg ville vurdere en slik rolle. Og så langt på denne første dagen synes jeg, i all nøkternhet, de har gjort et godt valg. Så får vi se hvor lenge den følelsen holder seg, sier han.

Sportsredaktør Egil Sundvor er glad for nyervervelsen:

- Det er et økende behov for å forklare sammenhenger innen idretten og å ta opp forhold som både ligger i og utenfor rampelyset. Vi har med Jan Petter fått en svært kunnskapsrik kommentator, som kjenner både den nasjonale og internasjonale idretten godt. I tillegg er han en formidler av rang. Vi er svært glade for at han har takket ja til denne viktige oppgaven for oss, sier Sundvor.

Sportsredaktør Egil Sundvor - Egil.sundvor@nrk.no

Jan Petter Saltvedt er NRKs nye sportskommentator.
Sportsredaktør Egil Sundvor. Foto: Anne Liv Ekroll/NRK

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.