Jan Hauglie blir ny sjef for Mastercard Payment Services Norge

Betalingsveteranen skal lede arbeidet med å eksportere norsk betalingsteknologi til resten av verden.

Jan Hauglie

Hauglie skal lede den norske delen av det som nå heter Mastercard Payment Services, etter at Mastercard kjøpte ut deler av Nets for 28 milliarder kroner tidligere i år. Avdelingen drifter betalingsinfrastrukturen i Norge, og står bak betalingstjenester som eFaktura og AvtaleGiro. Som sjef får Hauglie ansvar for å utvikle disse tjenestene videre under Mastercard-navnet.

– Det viktige for meg er å fortsette den reisen vi er på. Det betyr å fortsette å levere på drift, å integrere oss tettere med Mastercard, og ikke minst å utnytte de mulighetene vi har gjennom Mastercard-systemet, sier Hauglie.

Hauglie har vært i avdelingen siden 2011, da den fortsatt var en del av Nets. Siden 2015 har han vært sjef for eFaktura, og ledet en gruppe på rundt 70 mennesker fra hele verdikjeden, inkludert salg, forretning, produktutvikling, leveranser, kundeservice og løpende drift av tjenesten. Han hadde ansvaret for å utvikle støtte for Vipps-betaling, og for den nye eFaktura-standarden som lanseres til høsten.

– Et viktig mål har vært å komme tettere på kundene, og å skape en bedre opplevelse for sluttbrukerne ved å integrere eFaktura i andre tjenester, som vi har gjort i helsesektoren. Vi skal fortsette å jakte på nye bransjer å forenkle, sier Hauglie.

For Mastercard har det vært et uttalt mål med oppkjøpet å bruke den norske teknologien og kunnskapen til å bygge nye betalingsløsninger for andre land. Mastercard Payment Services har allerede installert infrastruktur for sanntidsbetalinger i Ungarn, Slovenia og Italia etter modell fra den norske infrastrukturen, og er i dialog med flere.

– De som jobber med å utvikle fremtidens europeiske betalingssystemer, ser ofte til Norge. Vi er gode til å få store økosystemer til å spille på lag. Når Mastercard ser globalt potensial i norsk betalingsteknologi, handler det like mye om å eksportere en modell basert på tillit, sier Hauglie.

Hauglie overtar etter Anna-Karin Østlie, som begynner i ny stilling i CSAM i oktober.

– Jeg må takke for godt og langt samarbeid. Vi har jobbet i tospann i tre år, så jeg vet godt hva jeg går til, sier Hauglie.

Om Jan Hauglie

Oppvokst i Kautokeino, men flyttet til Kongsvinger som ungdom. Utdannet informatiker og oljegeolog fra UiO. Ansatt i Mastercard Payment Services/Nets siden 2011, og leder for eFaktura fra 2015. Fra 2012 ledet han forretningsområdet for strategiske prosjekter. Reisen hit begynte med jobb i bank ved siden av studiene. Etter studiene jobbet han to år som oljegeolog i Stavanger, før han byttet by og bransje for å jobbe med IT innen bank og finans.

Han har mer enn 20 års erfaring fra EDB ErgoGroup (nå TietoEVRY) i roller som systemutvikler, prosjektleder, utviklingsleder, salgsleder og de siste årene med ansvar for forretningsutvikling og tjenesteutvikling for det nordiske bank- og finansmarkedet.

For mer informasjon, kontakt:
Olve Hagen Wold, Geelmuyden Kiese

Jan Hauglie

Mastercard (NYSE: MA) er et globalt teknologiselskap i betalingsindustrien. Vårt formål er å koble sammen og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt ved å gjøre transaksjoner trygge, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke trygge data og nettverk, partnerskap og lidelse, hjelper våre nyvinninger og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og næringsliv med å nå sitt potensial. Vår anstendighetskvotient (DQ) driver vår kultur og alt vi gjør innenfor og utenfor selskapet. Med koblinger på tvers av over 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uvurderlige muligheter for alle.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Bærekraftsvirksomheten Single.Earth vant Mastercard Lighthouse FINITIV3.12.2021 08:00:00 CET | Pressemelding

Tallinn-baserte Single.Earth har tatt programmet med storm og er valgt som vinner av høstens Mastercard Lighthouse FINITIV-program. FINITIV er et åpent innovasjonsprogram som hjelper oppstartsbedrifter med å samarbeide med Mastercard, Swedbank, SEB og OP Financial Group. Single.Earth, som ble valgt ut for sin ut-av-boksen-løsning med mål om å bekjempe klimaendringene og bevare miljøet, steg til toppen av en liste på 15 oppstartsvirksomheter som programmets bedriftsdeltakere identifiserte som mulige partnere i begynnelsen av semesteret.