Jan Bøhler er ute med singel

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs».

Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe.

Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her!

På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning.

– Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, uansett bakgrunn, er spesialister på dette. Det kalles negativ forsterkning av språkforskerne, og jeg syns det skaper mer trøkk i språket vårt enn det normale og kledelige, sier Jan.

For ham er østkant-dialekten helt på linje med de andre dialektene som holdes høyt i hevd rundt om i distrikts-Norge. På «Innmari vårs» synger han om noen av de viktige særtrekkene, og i musikkvideoen blir disse vist fram på en morsom måte.

– Alle som lever her på østkanten og i andre områder på Østlandet hvor de snakker mye likt oss, skal føle at språket vårt respekteres, og at vi kan være stolte av det. Det betyr mye for identitet og sjøltillit, ikke minst blant barn og unge som vokser opp her.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Bård Enerstad slipper tittelsporet fra debutalbumet14.8.2020 09:20:42 CESTPressemelding

Hør «Hvit måned» her! Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå spiller han for første gang inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren. Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. De siste årene har det vært mer akustisk musikk på spilleren, som Bert Jansch og Pentangle og utøvere av den skandinaviske visetradisjonen som Lillebjørn Nilsen og Fred Åkerstrøm. Med disse inspirasjonskildene har han laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys. «Hvit måned» handler om overganger i livet der hovedpersonen gleder seg til å se folk og lysere dager etter en hvit måned. Men hvordan går denne overgangen? Mye tyder på at det fort kan bli litt mye av det gode. Resultatet er en fengende sang som drives fram av

Ny singel fra Knut Buen og Sigmund Groven!31.7.2020 10:53:06 CESTPressemelding

Knut Buen og Sigmund Groven slipper singelen «Bruremarsj frå Seljord» 31. juli! Dette er en av de mest kjente tradisjonelle slåttene fra Telemark, her for første gang i samspill mellom hardingfele og munnspill. På forestillingen «Somliga går med trasiga skor» - en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget - på Notodden teater søndag, 2. august vil det bli premiere på den tilhørende musikkvideoen. Den blir samtidig tilgjengelig digitalt for alles glede! Konserten blir streamet live på Facebook klokka 18.00. Hør «Bruremarsj frå Seljord» her: https://orcd.co/bruremarsj "The Sound of Telemark" Det nye albumet «The Sound of Telemark» slippes 25. september. Dette er første gang de musikalske heltene fra Telemark samarbeider på en plate! «The Sound of Telemark» er spilt inn live i maskinhallen/«høytidshallen» på Vemork, Rjukan. Releasekonserten for albumet vil bli nettopp på Vemork onsdag 30. september. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. Plata vil inn

Brødrene Iversens Orkester er ute med «Angen av jord»24.7.2020 09:30:00 CESTPressemelding

Hør singelen her! Brødrene Iversens Orkester er tilbake med sommersingelen «Angen av jord». Dette er en hyllest til den vestlandske sommeren og bløminga i Hardanger. Dagfinn Iversen skrev sangen under et besøk i den vakre bygda Ulvik. Varmen, fargene og ikke minst den fantastiske lukta inspirerte Iversen til å skrive denne vakre sommarlåten. Vokal: Dagfinn Iversen Gitar/Banjo/Lapsteel: Bjarte Aasmul Fløyte: Anders Bitustøyl Piano: Christian Øvreaas Bass: Geir Aimar Rognø Trommer: Helge Fredheim Innspelt og produsert av Bjarte Aasmul Miksa og mastra av Daniel Birkeland i Havnelageret Studio

De Musikalske Dvergene slipper ny singel24.7.2020 09:17:07 CESTPressemelding

Hør «Hjertegod» her! Fem år etter sitt forrige studioalbum er De Musikalske Dvergene endelig tilbake med den første singelen fra det kommende nye albumet. Ifølge låtskriver og vokalist bandets Helge Grønhaug er dette en lystig låt med en besk tekst, men meningen bak den er verken ondsinnet eller moraliserende. – Sangene våre skal være et klapp på skulderen, ikke et slag i trynet! Er det noe vi er dårlige på, så er det tristesse, sier han. Teksten - som verken er lettbeint eller rosenrød - er ikledd en munter melodi fremført med entusiastisk optimisme godt hjulpet av Ine Tumyr (Mighty Magnolias) på kor. «Hjertegod» er dessuten et godt eksempel på samarbeidet med Svein Hovland (produsent) og Kåre Klavenes (kreativ lyd, -miks og -mastring). Det var disse to som i sin tid fikk bandet i studio for å lage debutplaten «En klase bananer og en enkel seng». Albumet Bak neste blåne er ute 16. oktober.

Beau Rivage slipper «Sommersang»17.7.2020 09:11:59 CESTPressemelding

Hør singelen her! Beau Rivage er et band bestående av musikere med lang fartstid i norsk musikk. Deres nye singel, «Sommersang», er skrevet av Kjell-Arne Tilley. Musikkformen kan best beskrives som rivieramusikk, med en undertone av sosialrealisme. Dette er musikk som bare er der, som når bølger skyller mot land på en sandstrand en vakker sommerdag. «Sommersang» tegner et bilde av de små tingene i livet, som gleden av å se en travel humle summe forbi en sommerdag. Det er sommer og vi kan endelig realisere det som vi i en stresset hverdag ønsket at vi hadde tid til. Rett og slett det å sitte ute på trammen og nyte synet av løvetannen, svømme en tur eller seile i en åpen båt. – Noen ord formidles med ettertanke. Det å ha tid til det kjæreste i livet, det å holde en guttepjokk i hånden sin, eller drømmen om henne i sommerkjolen en vakker sommerdag. Den lyse årstiden gir oss tid til å vandre barfota rundt på stranden, glemme sorger og den vonde tanken, rett og slett bare være her, sier ban

Jan Bøhler er ute med sommerlig singel og musikkvideo3.7.2020 08:47:00 CESTPressemelding

En aldri så liten sommerhilsen fra Jan Bøhler er ute på alle plattformer i dag. Hør singelen «Sommerbildene våre» her, og se den nye musikkvideoen her! I fjor slapp endelig Jan Bøhler sitt debutalbum, Enkel Type, og førstkommende fredag henter vi ut én av låtene herifra. Om den forteller Jan: – I disse varme, gode sommerdagene når vi har tid til å la inntrykkene synke inn, opplever vi natur og verden rundt oss på en annen måte. Små ting som vi ellers raser forbi, kan gi rike opplevelser og stemninger. Det er dette «Sommerbildene våre» handler om. At når vi her til lands ikke har så mange varme sommerdager, er det desto viktigere å ha dem med oss hele året, fordi de gir oss mye å leve på av sinnsro, energi, glede og nærhet når hverdagen kommer. Med andre ord er dette en knallfin musikalsk kompanjong å ha med seg gjennom den neste tiden.