Jan Bøhler er ute med singel

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs».

Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe.

Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her!

På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning.

– Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, uansett bakgrunn, er spesialister på dette. Det kalles negativ forsterkning av språkforskerne, og jeg syns det skaper mer trøkk i språket vårt enn det normale og kledelige, sier Jan.

For ham er østkant-dialekten helt på linje med de andre dialektene som holdes høyt i hevd rundt om i distrikts-Norge. På «Innmari vårs» synger han om noen av de viktige særtrekkene, og i musikkvideoen blir disse vist fram på en morsom måte.

– Alle som lever her på østkanten og i andre områder på Østlandet hvor de snakker mye likt oss, skal føle at språket vårt respekteres, og at vi kan være stolte av det. Det betyr mye for identitet og sjøltillit, ikke minst blant barn og unge som vokser opp her.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i. Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater - “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blande