Jan Bøhler er ute med singel

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs».

Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe.

Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her!

På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning.

– Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, uansett bakgrunn, er spesialister på dette. Det kalles negativ forsterkning av språkforskerne, og jeg syns det skaper mer trøkk i språket vårt enn det normale og kledelige, sier Jan.

For ham er østkant-dialekten helt på linje med de andre dialektene som holdes høyt i hevd rundt om i distrikts-Norge. På «Innmari vårs» synger han om noen av de viktige særtrekkene, og i musikkvideoen blir disse vist fram på en morsom måte.

– Alle som lever her på østkanten og i andre områder på Østlandet hvor de snakker mye likt oss, skal føle at språket vårt respekteres, og at vi kan være stolte av det. Det betyr mye for identitet og sjøltillit, ikke minst blant barn og unge som vokser opp her.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Valkyrien Allstars er ute med ny singel28.2.2020 13:40:24 CETPressemelding

Valkyrien Allstars- "Slutte og byne"- ute 28. februar! Første singel fra Valkyrien Allstars nye album “hvordan kan man ta det rolig uten å kjede seg” er på vei inn i dine øreganger! Låta heter “slutte og byne” og står i selvransakelsens tegn. Den starter på et slags emosjonelt nullpunkt, en resignert oppramsing av alt man ikke skal gjøre mer, og ender som en hyllest til dagen og resten av livet. Vi er ikke alene! Hør låta her: https://orcd.co/slutteogbyne "Hver gang vi møtes"-Tuva Tuva Syvertsen har mottatt strålende anmeldelser og høye terningkast for sine originale tolkninger og sin allsidighet i «Hver gang vi møtes» 2020. Valkyrien Allstars har vært Tuvas «moderskip» i mange år - med base i folkemusikken er de kjent for å være allsidige og kompromissløse og alltid i utvikling- akkurat som Tuva selv. Valkyrien Allstars er: Tuva Syvertsen Erik Sollid Martin Langlie Magnus Larsen jr.

Einar Flaa er ute med ny singel fra kommende album28.2.2020 09:19:06 CETPressemelding

Einar Flaas nye singel handler om de øyeblikkene en husker for alltid, og som fortsatt kjennes levende og nære selv mange år etterpå. Hør «Lonely-Hearted Ranger» her! Kvelden da Einar Flaa traff kjæresten sin var et sånt øyeblikk. Det er denne historien Einar forteller i den nye singelen sin, «Lonely-Hearted Ranger», som er ute på Grappa Musikkforlag i dag. – Låta handler også om forholdet vårt i dag, om humpene på veien fra kvelden for nesten 20 år siden, om følelsen av å ikke strekke til, og ikke være bra nok, forteller Einar. Det er livets mange bekymringer som danner den røde tråden i det kommende og svært personlige albumet til Einar Flaa. At «Lonely-Hearted Ranger» kanskje er blitt Einars vakreste låt noensinne, må også låtens produsent og multiinstrumentalist Geir Sundstøl ta noe av æren for. I tillegg til Sundstøl bidrar stjernemusikerne Erland Dahlen og Jo Berger Myhre på denne låta.

Tuva Syvertsens dag i «Hver gang vi møtes»22.2.2020 10:07:12 CETPressemelding

Vi nærmer oss avslutningen av årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og i denne sesongens nest siste episode er det endelig Tuva Syvertsen sin tur til å bli hyllet. Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Tuva Syvertsens dag her! Tuva Livsdatter Syvertsen er best kjent som felespiller, vokalist og frontfigur i folkemusikk-gruppen Valkyrien Allstars. Høsten 2006 mottok gruppen Grappas debutantpris og ble i 2007 nominert til Spellemann i åpen klasse for albumet Valkyrien Allstars. Albumet solgte til platinaplate i 2008. Tuva og Erik Sollid fra Valkyrien vant Edvard-prisen for årets nykommer i 2015. Valkyrien Allstars har dessuten gitt ut albumene To måner, Ingen hverdag, Farvel slekt og venner, og senest prøv å si noe til meg nå. Tuva også har gitt ut albumet Jazz at Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots, et livealbum med Knut Reiersrud, Ale Möller, Eric Bibb, Aly Bain, Fraser Fifield, og Olle Linder. I 2019 kom albumet med rap-duoen Ei Saa Peittää, og Tuva har sammen med As

Frida Ånneviks dag i «Hver gang vi møtes»15.2.2020 08:47:00 CETPressemelding

I dag er det Frida Ånnevik sin store dag i «Hver gang vi møtes» som i år feirer ti år som artist, og for en feiring det skal bli når det er hennes tur til å bli hedret! Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Frida Ånneviks dag her! Det hersker ingen tvil om at Frida er et kjærkomment og etterlengtet tilskudd til «Hver gang vi møtes», som i løpet av sin karriere har etablert seg i som en habil låtskriver, komponist og artist. For Frida startet det med at hun vant Grappas debutantpris i 2009, og at hun året etter slapp debutalbumet Synlige hjerteslag. Samme året vant hun tekstforfatterfondets debutantpris som deles ut av NOPA, og ble med albumet nominert i to kategorier – årets nykommer og viser – til Spellemannprisen 2010. Tre år senere vant hun Spellemannprisen for årets tekstforfatter med albumet Ville ord, og fikk ytterligere to priser i 2016 og 2017 i visekategorien for søsterplatene Her bor og Flyge fra. Frida har dessuten også mottatt Prøysenprisen (blant flere priser),