Jan Bøhler er ute med singel

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs».

Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe.

Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her!

På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning.

– Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, uansett bakgrunn, er spesialister på dette. Det kalles negativ forsterkning av språkforskerne, og jeg syns det skaper mer trøkk i språket vårt enn det normale og kledelige, sier Jan.

For ham er østkant-dialekten helt på linje med de andre dialektene som holdes høyt i hevd rundt om i distrikts-Norge. På «Innmari vårs» synger han om noen av de viktige særtrekkene, og i musikkvideoen blir disse vist fram på en morsom måte.

– Alle som lever her på østkanten og i andre områder på Østlandet hvor de snakker mye likt oss, skal føle at språket vårt respekteres, og at vi kan være stolte av det. Det betyr mye for identitet og sjøltillit, ikke minst blant barn og unge som vokser opp her.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Berit Opheim og Tore Brunborg er ute med stjernespekket plate18.10.2019 15:12:17 CESTPressemelding

Den fantastiske gjengen kjente og kjære musikarar, med Brunborg og Opheim i spissen, har teke utgangspunkt i ulike folketonar og slåttar frå mellom anna Voss, Sogn og Hardanger, og serverer desse i nye arrangement og med nykomponerte tema. Hør albumet her! «Det er ei stor glede å presentere denne musikken som er gamal, kortreist musikk som etter vårt syn framleis står seg og talar til folk i dag» skriv Berit Opheim i omslagsteksten. «Uttrykket i Hildo er ei blanding av musikkuttrykk frå alle dei fem musikarane. Dette er vår måte å ”ha vit pao eige tarv” - og arv.» «Hildo» var namnet på kyrkjeklokka som ljoma over Vossevangen frå tårnet på Vangskyrkja i gamle dagar. Det finst fleire segn og folketonar til ære for klokka, som var kjend for sin uvanlege fine og sterke klang. På albumet vert både balladar, bånsullar, stev, barnesongar, salmar og slåttar tolka og omforma i hendene på musikantar som går «Hildo» sjølv ein høg gong når det kjem til klang og styrke. Utgangspunktet for denne inn

Susanne Lundeng er ute med singelen "Det å ei"18.10.2019 11:37:08 CESTPressemelding

På nyåret 2020 er Susanne Lundeng klar med nytt album med sin trio (Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer) som gis ut på plateselskapet Heilo/Grappa. 18. oktober slipper hun singelen «Det å ei» fra dette albumet og følger opp sin varmt mottatte debut som sangtekstforfatter i tillegg til å lage melodiøse og løse melodier med nordlandsk felekraft i seg. Med smaken og klangen av ord på sin særegne måte formidler «Det å ei» tankene rundt det å ikke eie andres tid, å være tilstede i egen ro og la livet få leve. Hør singelen her! Susanne Lundeng Lundeng har med forankring i nordnorsk folkemusikk utviklet seg til en særpreget komponist, arrangør og musikalsk fritenker, og har blant annet høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere. Musikken blir omtalt som drivende melankolsk, nedtonet, sår og stormfull. Susanne Lundeng trio spiller disse stedene i høst: 22. oktober – Meieriet, Leknes 23. oktober –