Jakter investorer til petrokjemisk industri

Alle eksperter som vurderer utviklingen i verdensøkonomien, er enige om at vi i tiden som kommer vil se en nedgang i forbruket av olje og gass som drivstoff. Olje og gass vil i stadig større utstrekning bli brukt til produksjon av petrokjemiske produkter med høy merverdi. – Og denne reisen vil vi være med på, sier Azamat Kozhanov, direktør i det statlige kasakhstanske investeringsselskapet KAZAKH INVEST.

Nephtechim LLP, Pavlodar (www.nephtechim.kz)

I dette intervjuet snakker han om fremtiden til olje- og gassindustrien i Kasakhstans, og hvordan petrokjemisk industri vil utvikle seg framover. Kasakhstan er verdens niende største land og ligger strategisk plassert opp mot Russland, Kirgisistan, Turkmenistan, Usbekistan og Kina, og med tilgang til den Eurasiske økonomiske unionen med mer enn 180 millioner forbrukere.

Kapitalkrevende høyteknologi

- Men er det egentlig behov for å øke investeringene i sektoren? - Ja, det er det. Petrokjemisk industri er kapitalkrevende virksomhet. Her i Kasakhstan pågår det for tiden et systematisk arbeid for å flytte olje- og gass-sektoren fra råvareorientering til produksjon av produkter med høyere verdi. Vår strategi er foredling og diversifisering av råvareøkonomien. Implementering av planlagte driftsprosjekter vil kreve investeringer for rundt 8,6 milliarder dollar og skape mer enn 10 tusen arbeidsplasser i byggefasen og mer enn 1500 permanente arbeidsplasser.

- Er det utviklingen i det internasjonale markedet som gjør at potensialet er så stort?

- Både og. Men jeg snakker primært om potensialet i Kasakhstan. Den positive vurderingen av mulighetene for utvikling av petrokjemisk produksjon i Kasakhstan bekreftes av analyser fra mange kilder, inkludert internasjonale olje- og gass selskaper som ExxonMobil, Shell og det anerkjente konsulentselskap Nexant. Jeg vil legge til at ifølge eksperter fra EuroStat, OECD og Verdensbanken, gir 1 dollar investert i petrokjemisk industri en vekst på 2-3 dollar i økonomien. Hver ny arbeidsplass bidrar til opprettelsen av opptil 7 nye arbeidsplasser i relaterte bransjer.

Gode og forutsigbare rammevilkår

Han fortsetter: - For oss vil det være mer lønnsomt å utvikle en petrokjemisk industri enn å fortsette med vare å segle olje og gass som råvarer. Prisene på primære mellomprodukter, så som metan, etan, propan, og butan er høy. Generelt finner man brukere av petrokjemi i veldig mange bransjer – innen konstruksjon og veibygging, maskinteknikk, energi, jordbruk, medisin, elektronikk og astronautikk, så vel som i handel. Men det koster å etabler og utvikle storskala produksjon av petrokjemi.

- Hva kan Kasakhstan tilby utenlandske investorer?

- Gode og forutsigbare rammevilkår der man også får muligheten til å være med og utvikle petrokjemisk industri i Kasakhstan. Det er tilrettelagt for statlig støtte og gode kommersielle avtaler. Prosedyren for bruk av utenlandsk arbeidskraft er også forenklet. Det er en utfordring for oss at vi mangler kvalifisert lokalt personell i denne bransjen, både byggefase og for drift.

I tillegg er Kasakhstan fjernt fra hovedmarkedene, noe som øker kostnadene ved logistikk. Vår styrke er at vi har så stor tilgang på råvarekilder. Ifølge The Energy Information Administration (EIA) er Kazakhstan på 12. plass i verden når det gjelder påviste oljereserver (30 milliarder fat), 22. i verden når det gjelder naturgassreserver og 3. plass blant SNG-landene (2,5 billioner m3).

Kasakhstan har for tiden fire fabrikker for produksjon av ferdige oljer med en total kapasitet på 145 tusen tonn per år. Disse fabrikkene produserer mer enn 700 typer motor-, transmisjons-, industri- og andre oljer.

På et webinar 3. desember henvender Kasakhstan seg direkte til norske og nordiske investeringsmiljøer. På den digitale investeringsforumet vil toppfolk fra kasakhstanske myndigheter presentere mulighetene innen landbruk, energi, infrastruktur, digital økonomi, finansielle tjenester og andre sektorer.

Forumet er organisert av Kasakhstans utenriksdepartement og det statlige utviklingsselskapet "Kazakh Invest" som tilrettelegger for investorer fra utlandet. I Norge støttes arrangementet av Oslo handelskammer. Programmet for samlingen er lagt ut her og eventuelle spørsmål kan også rettes til Azat Matenov, første sekretær for ambassaden i Kasakhstan i Oslo (a.matenov@mfa.kz). Den digitale plattformens lenke vil bli sendt til de som registrerer seg for deltakelse. Registrering - https://bit.ly/331i2ta

Nephtechim LLP, Pavlodar (www.nephtechim.kz)