Jakter den fineste badeplassen i Nord-Norge

Signal Bredbånd ber nordlendingene kåre landsdelens fineste badeplass.

Hopp, sprett og sprut – nå er det endelig på tide å komme seg ut! I Nord-Norge er vi tørste på forfriskende bad i kaldt vann og Signal Bredbånd er spent på hva som er nordlendingenes favorittbadested - blir det ved havna, eller en strand?

Signal jakter nemlig etter den fineste badeplassen for Badetassen. Badetassen er levert av Altibox og måler vanntemperaturen på populære badeplasser i hele Norge, og nå kan du sjekke oppdaterte badetemperaturer på nett gjennom hele sommeren. Dette gjøres mulig ved hjelp av «LoRaWAN»- teknologi, eller lav-energi sensorteknologi.

Nominer din favoritt

Hittil finner du Badetassen i Geitvågen og ved Soløyvannet i Bodø. Nå leter Signal etter flere fine badeplasser i Nord-Norge, og ber om publikums hjelp.

- Nominer din favorittbadeplass på signal.no/badetassen. Vi trekker ut en vinner som får Badetassen i et helt år, forteller Stine Værang, leder Marked og samfunnskontakt i Signal.

Slik fungerer Badetassen

Det å måle badetemperatur har tidligere vært en manuell og tidkrevende jobb. Nå gjør Badetassen det for oss.

- Badetassen er en sensor som sender oppdatert informasjon flere ganger i timen om temperatur i vannet til en mottaker på land. Deretter blir informasjonen automatisk oppdatert på web, forklarer Værang.

Å måle badetemperaturen er en av mange smarte ting man kan bruke denne typen sensorteknologi til.

Dette viser fordelen av å ha et utbygd sensornettverk. Ikke bare kan man måle vanntemperatur, men det gir også muligheter for å måle eksempelvis pollen eller svevestøv i lufta. I tillegg temperatur i bakken på gang- og sykkelstier, slik at kommunen vet når det må strøs- og ikke, og sensorene kan brukes til avfallshåndtering – for å vite når avfallsdunkene må tømmes, for å nevne noe, sier Værang.

Stine Værang, Leder for Marked og samfunnskontakt, 95911048, stine@signal.no

Robin Krogh, Leder for Forretningsutvikling, 91315583, robin.krogh@signal.no

Signal Bredbånd AS er Nord-Norges ledende bredbåndsselskap. Selskapet bygger og drifter fibernett, og leverer bredbåndstjenester i Nordland, Troms og Finnmark. Signal eies av energi- og telekomkonsernet Lyse AS, og er en del av det landsomfattende Altibox-partnerskapet.

Følg pressemeldinger fra Altibox

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Altibox på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Altibox