Jakob Bronebakk ny CFO i Kredinor

Kredinor har ansatt Jakob Bronebakk som ny finansdirektør (CFO) i selskapet. Bronebakk kommer fra stillingen som IR-ansvarlig i Kongsberg Automotive.
Jakob Bronebakk er ansatt som ny CFO i Kredinor. Han kommer fra stillingen som Investor Relations Manager i Kongsberg Automotive ASA, og tiltrer i stillingen 1. september 2022. Foto: Privat

Denne uken ble det kjent at Kredinor ønsker å slå seg sammen med Sparebank 1 Gruppen-eide Modhi. Nå får selskapet ny finansdirektør.

– Kredinor er et solid selskap som jeg har fulgt med på lenge. Jeg gleder meg til å være med på en spennende utvikling, hvor vi skal ta med den gode erfaringen og kunnskapen som finnes hos Kredinor, og bli et enda mer fremoverlent og kundevennlig selskap i en dynamisk bransje. Planene om sammenslåing med Modhi er også svært spennende, sier Jakob Bronebakk.

Jakob Bronebakk kommer fra stillingen som Investor Relations Manager (IR) i Kongsberg Automotive ASA, og har tidligere vært CFO og CEO i MyBank ASA. Bronebakk har en Executive MBA – Master of Strategic Management fra Norges Handelshøyskole og er Chartered Financial Analyst fra CFA Institute.

Administrerende direktør i Kredinor Klaus-Anders Nysteen legger vekt på at Bronebakk har bakgrunn fra virksomheter som kombinerer strategisk tenkning med operasjonell utførelse ved hjelp av teknologi, innovasjonskraft og finansiell kontroll.

– Jakob har en unik kompetanse som blir viktig for oss fremover. Vi skal tilby moderne teknologiske løsninger og gi god kundebehandling for å hjelpe mennesker som har det utfordrende økonomisk. Både oppdragsgivere og inkassobransjen står overfor regulatoriske endringer som gjør at vi må tilpasse virksomheten. Effektiv drift og tilgang til kapital er i den forbindelse vesentlige suksessfaktorer. Jeg er trygg på at Jakob har den rette kompetansen og de personlige egenskapene til jobben, og jeg er veldig glad for å få han på laget, sier Nysteen.

Bronebakk har vært med på å bygge fintech-selskaper fra grunnen av, vært investeringsanalytiker, finansdirektør og ledet større selskap. Nå gleder han seg til å begynne i Kredinor.

– Balansen mellom risiko, drift, videreutvikling og finansiell kontroll blir viktig. Vi skal levere på selskapets strategi, gjennom blant annet investeringer i teknologisk nyutvikling, bruk av data, god kapitaldisiplin samt god drift, sier Bronebakk.

Jakob Bronebakk tiltrer 1. september 2022.

Kredinor er et av Norges største inkassoselskap med røtter tilbake til Christiania Kreditorforening i 1905. Selskapet tilbyr løsninger innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp, med tilhørende tjenesteområder. Kredinor omsetter for ca. 980 millioner i årlig og har 420 ansatte.