Ja, vi elsker pølser
Gjennom ett helt år spiser vi 37 400 tonn pølser, noe som tilsvarer 7,2 kg per person, viser salgstall fra 2016. - Vi nordmenn er trolig i verdenstoppen når det gjelder pølsespising. Og pølsene er ekstra populære i høytidene, sier Lars Gjerpe, kategorisjef i NorgesGruppen.
Pølsene har tre tydelige høysesonger: de tre ukene opp mot påske, de to ukene opp mot 17. mai og ukene før jul. 6,2 prosent av det totale pølsesalget, tilsvarende snaue 2319 tonn, omsettes i dagene opp mot nasjonaldagen. I disse maidagene har wienerpølsa sin klare høysesong. Likevel selges langt flere grillpølser enn wienerpølser opp mot 17. mai.
Flere varianter av pølser
Ser vi på pølsekategorien på årsbasis, er grillpølsa desidert størst med en volumandel på 40 prosent, etterfulgt av middagspølsa og wienerpølsa med henholdsvis 23 og 20 prosent. Andre varianter er spesialpølser, falukorv, vossakorv og medister-/julepølser.
- For fem-seks år siden kom spesialpølser for fullt, det vil si smaksrike, krydrete pølser med mer rent kjøtt. Deretter kom de rå pølsene med mye smak og tydeligere kjøttkonsistens. Spesialpølsene er kommet for å bli og tilfører spennende produktnyheter. I år har disse pølsene også inntatt lavprissegmentet, sier Gjerpe.
Pølse med chili og kaffe
I disser dager fylles butikkhyllene med årets grillnyheter, inkludert flere spesialpølser; blant annet Bratwurst Chili & Kaffe, Bratwurst BBQ-marinade & Bacon, Chorizo, Spicy Ostepølse, Urøkt Bratwurst og Kyllingpølse med sitron og estragon.
Kontakter
Kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne.
Tlf. 934 44 213, e-post: nina.hynne@norgesgruppen.no
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
KIWI gjør påsken sunnere – gir 30 prosent bonus på all frukt og grønt21.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Dagligvarekjeden vil inspirere kundene til en litt sunnere og grønnere påske: Nå dobler KIWI bonusen på all fersk frukt og grønt til og med andre påskedag.
Smøretips før påske: KIWI gir deg solfaktorrabatt20.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Sola titter frem og det er tid for årets første møte med de sterke UV-strålene. For å gjøre det enklere å beskytte seg mot solen, kutter KIWI prisene på alle solkremer. Og jo høyere faktor du velger, jo større rabatt får du.
Kundevekst ga rekordomsetning for NorgesGruppen19.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen leverer solid vekst i 2024. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner (ekskl. IFRS 16), en vekst på 5,2 prosent fra året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom