ITverket får stjernelag på eiersiden

Bertel O. Steen Kapital kjøper 51 prosent av aksjene i it-konsulentselskapet ITverket sammen med næringslivstoppene Jo Lunder og Tom Scharning.
Fra venstre: Catrine Gustavsen (salgssjef ITverket), Stian Skrefsrud (partner i BOS Kapital), Tom Henrik Rogstad (adm. direktør i ITverket), Tiril Johansen (HR-sjef ITverket), Jo Lunder (påtroppende styremedlem ITverket) og Haakon H. Jensen (Managing Partner i BOS Kapital). Foto: Bertel O. Steen Kapital

– Norge står midt i en omfattende digitalisering av både privat og offentlig sektor, der norske it-konsulenter vil spille en stor rolle. I skyggen av de store it-konsulentselskapene har ITverket vokst jevnt og trutt de siste årene, og fremstår som en av de mest attraktive aktørene innen denne sektoren i Norge. Sammen med teamet i ITverket har vi store ambisjoner for å utvikle selskapet videre, sier Haakon H. Jensen, managing partner i Bertel O. Steen Kapital.

ITverket er et it-konsulentselskap med rundt 100 ansatte med kontorer i Oslo sentrum. Selskapet tilbyr tjenester innen systemutvikling, prosjektledelse, arkitektur og digitale kundeopplevelser. Bertel O. Steen Kapital er investeringselskapet til det familieeide Bertel O. Steen-konsernet, med røtter tilbake til 1901. Investeringsstrategien er å investere i mellomstore vekstselskaper med stort potensial.

– Bertel O. Steen er en perfekt eier for oss. De er kjent for langsiktighet, samtidig som de vil tilføre nødvendig kompetanse og kapital for at vi skal kunne ta det neste steget videre. Teamet til Bertel O. Steen Kapital har virkelig sett verdien i den gode og sterke kulturen vi har bygget i ITverket gjennom mange år. Vi ser frem til å utvikle selskapet sammen med dem, sier Tom Henrik N. Rogstad, administrerende direktør i ITverket.

Bertel O. Steen Kapital kjøper 51 prosent av aksjene i ITverket gjennom et eget selskap. I dette eierselskapet vil Bertel O. Steen Kapital kontrollere 86 prosent av aksjene og de erfarne næringslivslederne Jo Lunder og Tom Scharning eier de øvrige aksjene. Både Lunder og Scharning trer inn i styret i ITverket, som vil bli ledet av Stian Skrefsrud fra Bertel O. Steen Kapital.

– ITverket vil være en god plattform for å drive organisk vekst fremover. Vi ser spesielt vekstmuligheter utenfor Oslo, men også i andre sektorer. I tillegg har vi øynene åpne for strukturelle muligheter, og ser ikke bort fra oppkjøp, sier påtroppende styreleder i ITverket, Stian Skrefsrud.

– ITverket har imponert oss med måten de rekrutterer og utvikler IT-konsulenter. De gir ansvar til ansatte som vil mye og gir dem store muligheter til utvikling. Vår ambisjon er at ITverket skal være bransjens mest spennende selskap å jobbe for og med, sier Tom Scharning.

ITverket omsetter for rundt 170 millioner kroner i 2020. På kundelisten finner vi navn som Nets, If skadeforsikring, ICE og en rekke andre store private og offentlige aktører.

– Bank og finanssektoren har vært blant de ledende i digitaliseringen av Norge, og ITverket har imponerende resultater og en lang kundeliste fra denne sektoren. De tar nå med seg denne erfaringen i det videre arbeidet med digitaliseringen av hele Norge, sier Jo Lunder.

For mer informasjon, kontakt:
Stian Skrefsrud, Partner i Bertel O. Steen Kapital, stian.skrefsrud@bos.no
Tom Henrik N. Rogstad, Administrerende direktør i ITverket, thr@itverket.no

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner.