IT-sikkerhetsekspert spår angrep mot kryptovaluta i 2022

I 2022 vil vi oppleve uønskede hendelser som følge av feil i kunstig intelligens, og et angrep mot kryptovaluta som blir kjent som «Black Crypto Day». Det tror ekspertene til IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.
KRYPTO: Mange nordmenn har investert penger i kryptovaluta og kriminelle har også tatt i bruk krypto. Fremover vil kryptovaluta i økende grad også utgjøre et angrepsmål for kriminelle, mener IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 Foto: iStock

I løpet av 2021 har kryptovaluta blitt stadig mer populært, og mange nordmenn har investert penger i krypto. Kriminelle har allerede tatt i bruk kryptovaluta som betalingsmiddel fordi slike pengeoverføringer kan være vanskeligere å spore. Fremover vil kryptovaluta i økende grad også utgjøre et angrepsmål for nettkriminelle.

– Vi ser allerede i dag en økning i angrep mot kryptovalutaer. Siden kryptovaluta brukes stadig mer, vil vi sannsynligvis oppleve en økning i slike hackingforsøk. I de fleste tilfeller vil hackerne prøve å utnytte svakheter som for dårlig multifaktorautentisering, eller spille på følelser for å lure folk gjennom sosial manipulasjon, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

– I 2022 tror vi i KnowBe4 at vi kan få oppleve «Black Crypto Day» ved at en stor kryptovaluta blir angrepet og milliarder går tapt. Tapene kan skje enten som direkte tyveri, eller som verditap for den aktuelle kryptoen. Dette vil påvirke både privatpersoner og organisasjoner hardt, sier Wieringa.

Kunstig intelligens-krig

Kunstig intelligens blir stadig mer utbredt og raskt bygd inn i ny teknologi. De som jobber med cybersikkerhet håper dette skal øke muligheten til å oppdage og håndtere trusler raskt, men kriminelle utnytter også kunstig intelligens.

– Kunstig intelligens blir stadig bedre, og kampen mellom lovlydig og kriminell kunstig intelligens, vil sannsynligvis utvikle seg til en «kunstig intelligens-krig» om dominans, sier Wieringa.

– Dette er kompleks teknologi, og i løpet av 2022 tror vi det vil oppstå uønskede hendelser som følge av feil i kunstig intelligens som er utviklet av lovlydige virksomheter. Det kan for eksempel skje i form av at mange filer låses, eller at legitime brukere låses ut av nettverket. Vi tror også at det bare er snakk om kort tid før vi får se den første bølgen av intelligente angrepsroboter, forklarer sikkerhetseksperten.

Allianser mellom kriminelle

En annen ting sikkerhetseksperten tror vi får se til neste år, er en mer formalisert «mørk økonomi». Mange kriminelle organisasjoner har blitt ekstremt rike og noen av dem er store nok til å børsnoteres.

– Fremover tror jeg enkelte kriminelle organisasjoner vil inngå allianser med andre, noe som kan skje gjennom oppkjøp i denne «bransjen». Noen kriminelle vil forsøke å tjene penger ved å selge organisasjonen sin. Det vil finnes et marked for dette ettersom andre vil ønske å vokse i kapasitet og rekkevidde. Når kriminelle organisasjoner vokser seg større, blir det enda viktigere at myndigheter og politi rundt om i verden evner å samarbeide mer, sier Wieringa.

– På mange måter virker det som om ting blir verre for cybersikkerheten i 2022, men jeg tror vi også får se mer fokus på betydningen menneskelig atferd spiller som beskyttelsestiltak for å øke cybersikkerheten. I møte med nettkriminelle har en sterk sikkerhetskultur stor betydning. Det tror jeg flere organisasjoner vil være bevisste på i 2022, sier Wieringa.

Jelle Wieringa
Sikkerhetsekspert
Telefon: +31 (30) 7996381
E-post: jellew@knowbe4.com

KUNSTIG INTELLIGENS: – Kampen mellom lovlydig og kriminell kunstig intelligens vil sannsynligvis utvikle seg til en kunstig intelligens-krig om dominans, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4.