Israel sender skjult trussel til palestinske organisasjoner: - En ren hevnaksjon

Israels forsvarsdepartement har sendt et brev til advokatene som forsvarer seks palestinske organisasjoner som har vært urettmessig terrorstemplet siden oktober i fjor. I brevet hinter Israel til at advokatene bryter landets antiterrorlov. Norsk Folkehjelps generalsekretær krever at Norge kommer på banen for å få Israel til å reversere terrorstemplingen.
Palestinske bønder rammes hardt av Israels terrorstempling. Norsk Folkehjelps partner Union of Agricultural Work Committees er en av de terrorstemplede organisasjonene. Foto: Werner Anderson / Norsk Folkehjelp

Presset mot Israels grunnløse terrorstempling av palestinske organisasjoner har fått økt oppmerksomhet etter at ni europeiske land og Norge uttalte at Israel aldri har fremlagt bevis som rettferdiggjør landets handlinger. Det har derimot ikke stoppet i Israel i å gjøre tilværelsen ytterlig vanskeligere for de såkalte «seks». Mandag sendte det israelske forsvarsdepartementet et brev til de seks organisasjonenes advokater, hvor det blir antydet at deres forsvar av organisasjonene kan bli sett på som et brudd på landets antiterrorlov.

- Dette kan sees som en ren hevnaksjon etter at ni europeiske land og Norge avviste terroranklagene mot de palestinske organisasjonene og hører ingensteds hjemme i et land som selv hevder at en er Midtøstens eneste reelle demokrati. For våre partnere og palestinske organisasjoner skaper dette ytterlig usikkerhet og vi vet per nå ikke hva konsekvensene faktisk kan bli, sier Anja Annesdatter Riiser, landdirektør i Norsk Folkehjelp for Palestina.

Terrorstemplingen som kom i oktober i fjor har fått store konsekvenser for de palestinske organisasjonene, blant dem samarbeidspartnere av Norsk Folkehjelp. Stemplingen har satt kjepper i hjulene for livsviktig arbeid og arbeidshverdagen har vært preget av frykt for at ansatte kan bli arrestert, kontorer stengt og økonomiske midler beslaglagt. Bakgrunnen for terrorstemplingen er at Israel mener organisasjonene er tilknyttet PFLP (Folkefronten for Palestinas frigjøring), som er på USA og EUs terrorliste.

- Dette er en ny runde der Israel mener at en kan se bort fra alle rettsikkerhetsgarantier så lenge de definerer det som et sikkerhetsspørsmål. De palestinske organisasjonene er i en absurd situasjon der de ikke vet hva slags bevis som måtte finnes, og nå forsøker Israel å hindre dem i og ha tilgang på forsvarsadvokater, fortsetter Riiser.

Norsk Folkehjelp har lenge krevd at den norske regjeringen legger press på Israel for å reversere terrorstemplingen. Generalsekretær Henriette Westhrin ser alvorlig på situasjonen, og ber regjeringen handle raskt.

- Vi vet at det ikke holder at Norge kommer ut og uttaler at Israel ikke har lagt frem bevis. Nå må det handling til, og Norge, med sin symbolske verdi i denne konflikten, må gå aktivt inn for å få Israel til å reversere terrorstemplingen. Vi kan ikke sitte stille og godta at Israel truer advokatene til organisasjoner som blir urettmessig definert som terrorister, sier Westhrin.