Islam Net

ISLAM NET INVITERER TIL DIALOGMØTE OM MUSLIMSK AKTIVITETSSENTER I GRORUDDALEN

De siste månedene har det vært mye medieoppmerksomhet rundt et eiendomskjøp Islam Net finansierte i Groruddalen.

- Vi har til hensikt å etablere et muslimsk samfunnshus og aktivitetssenter med fasiliteter som treningssenter, studio, bibliotek, leksehjelp, bønnerom, m.m, sier Mahir Osman, juridisk fagmedarbeider i Islam Net.

En rekke Oslo-politikere har uttalt sterk motvilje og intensjon om å bruke ethvert middel for å hindre etableringen av dette senteret.

Blant annet har Rødt-politiker Eivor Evenrud sagt at et slikt senter vil være «livsfarlig», og kommentert at «Jeg forventer at et flertall av politikerne i Oslo vil ta grep for å stoppe etableringen av et sånt sted». Byrådsleder Raymond Johansen har sagt at etableringen av et slikt senter er «fullstendig uønsket», og MDG-politiker og tidligere byråd for byutvikling Arild Hermstad kommenterte at «Dette ser ikke bra ut. Vi liker det ikke og vil ikke ha dette i Oslo. Vi ser nå på hvilke tiltak vi som kommune kan gjøre for å stoppe dette».

En rekke akademikere har også uttalt seg i debatten rundt Islam Net og det planlagte senteret. Blant annet kommenterte likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm at «Religionsfriheten er satt på prøve i Oslo», som følge av uttalelsene til bystyret.

FrP la frem et representantforslag overfor Stortinget om å hindre etableringen av Islam Nets planlagte samfunnshus.

Juridisk fagmedarbeider i Islam Net, Mahir Osman, mener det er beklagelig at politikere vil hindre Islam Nets prosjekt kun fordi de ikke liker det de tror er Islam Nets trosforstålse.

- Det uttrykkes på et vis at vi er reaksjonære salafister som nærmest vil demokratiet og alt Norge står for til livs. Det er overhodet ikke tilfellet. Vi er norske muslimer som er glad i dette landet. Det er uansett ikke greit å diskriminere noen basert på at man ikke liker noens tro.

Kommunikasjonsansvarlig i Islam Net, Frida Berget, understreker viktigheten av dialog for å imøtegå fordommer.

- Vi er ikke et lukket miljø med onde hensikter. Våre dører er åpne for alle. Vi ser frem til å legge frem planene for aktivitetssenteret, og gleder oss til god dialog med kommunen, sier Berget.

Torsdag 1. juli kl 18:00 inviterer Islam Net til et åpent dialogmøte i lokalene som utløste debatten, Haavard Martinsens vei 5. De skriver at de vil diskutere ytrings- og religionsfrihet, integrering, og lovforslagene som har blitt fremmet i denne debatten. Panelet består av:

• Espen Andreas Hasle, gruppeleder i bystyret og førstekandidat til Stortinget for Oslo KrF.
  • Jon Engen-Helgheim, stortingsrepresentant og innvandringspolitisk talsmann for FrP.
  • Lars Gule, førsteamanuensis ved OsloMet, forsker og underviser blant annet på ekstremisme, flerkultur og islam.
  • Tore Lindholm, professor emeritus ved Norsk senter for menneskerettigheter.
  • Hadi Strømmen Lile, førsteamanuensis og menneskerettsforsker ved Høgskolen i Østfold.
  • Mustafa Mahmood, informasjonsansvarlig i Islamsk Råd Norge.

- Programmet vil bestå av en presentasjon av Islam Nets verdier. Deretter vil vi ha innlegg og diskusjon om religionsfrihet og integrering med politikere og akademikere, sier Osman.

Han understreker at han mener det er viktig å snakke sammen.

- Vi står for likeverd, like rettigheter for alle, like muligheter, religionsfrihet, ytringsfrihet og vi ønsker å se muslimer lykkes i skolegangen, at de tar høyere utdanning og blir ressurser for samfunnet. Det er viktig å snakke sammen før folk fordømmer oss så de faktisk ser hvilke intensjoner vi har og hvordan vi kan være en ressurs.

Om Islam Net

Islam Net er en av de største og mest aktive muslimske dawah-organisasjoner i Norge. Organisasjonen ble grunnlagt i 2008 og har utviklet seg mye siden da. Vår visjon er å gjøre informasjon om islam tilgjengelig for storsamfunnet. Vi jobber for å tilby en riktig forståelse av islam gjennom dawah, undervisning, media og politisk engasjement.

Følg pressemeldinger fra Islam Net

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Islam Net på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.