IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel
I går ble det kjent at hurtigladeselskapet IONITY, som ble etablert av Volkswagen-gruppen, Daimler, Ford og BMW, skrur opp prisene på sine stasjoner i Norge og resten av Europa. Introduksjonstilbudet med 80 kroner for en ladeøkt utgår, og skal erstattes av 0,79 euro per kilowattime (kWh), som etter dagens vekslingskurs utgjør i overkant av 7,80 kroner.
IONITY har i tillegg valgt å ta i litt ekstra, slik at den norske prisen skal bli 8,40 kroner per kWh. Det gjør at det fort vil koste over 20 kroner per mil å kjøre større elbiler. I klartekst: Mye dyrere enn bensin og diesel.
- Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at IONITY priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger IONITY å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveisrøveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.
Det har Norsk elbilforening absolutt ingen grunn til å tro at kundene blir med på. De negative reaksjonene på IONITYs nye prispolitikk lot nemlig ikke vente på seg.
- Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. IONITY priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.
- Det viser også vår prisoversikt, og det er viktig å understreke at kritikken i denne omgang kun gjelder IONITY.
De nye priser gjelder fra 31. januar 2020.
IONITY forsvarer sitt standpunkt på følgende måte på sin Facebook-side:
«Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av IONITYs leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche-ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere.»
At dette skal være attraktive ladetilbud er for de fleste å trekke strikken vel langt. For eksempel skal Audi sitt ladekort ha en pris på 189 kroner måneden, samt 3,2 kr/kWh. Dette kortet har en svært lite forbrukervennlig bindingstid på 12 måneder, som automatisk fornyes for 12 nye måneder med mindre man sier det opp i god tid.
Altså gjelder den nye kWh-prisen på 8,40 kroner dropin-kunder som ikke har avtale.
- Norsk elbilforening henstiller IONITY om snarest å revurdere den nye prispolitikken. Sammenlignet med prisnivået hos andre ladeselskaper i Norge er prisnivået fullstendig på jordet. Altså er det behov for en ganske kraftig justering for å gjøre Ionity sitt tilbud konkurransedyktig, sier Bu.
Hun minner likevel om at elbilen fortsatt gir langt lavere drivstoffkostnader på årsbasis enn fossilt dersom den lades mest hjemme, men at det likevel er viktig at hurtigladeoperatørene forstår at deres tilbud må være attraktive.
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Her blir det travlest på den store ladedagen19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fredag 20. desember er den store ladedagen. – Vi tror mange reiser hjem til jul på fredag, og da blir det høyt trykk på ladestasjonene. Med enkle grep kan elbilistene bidra til at alle får ladet, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Elbil som firmabil: Elbilforeningen hjelper med å få skattepenger tilbake25.11.2024 07:02:54 CET | Pressemelding
75 000 arbeidstakere med firmabil kan ha betalt opp mot to milliarder for mye i skatt de siste årene. Er du en av dem, kan du få hjelp til å få skattepenger tilbake.
TIME: Christina Bu er en av verdens 100 klimaledere12.11.2024 13:08:36 CET | Pressemelding
Det amerikanske magasinet TIME har satt generalsekretær Christina Bu på den eksklusive lista over de hundre mest innflytelsesrike klimaledere i verden i 2024.
Disse 86 kommunene har 100 prosent elbilandel11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I 86 av landets kommuner er alle nye biler så langt i år, elektriske. Og det er distriktene som dominerer. – Det er fortsatt noen som mener at elbil ikke funker på bygda, men de tar rett og slett feil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Høy elbilandel i oktober, men fortsatt en jobb å gjøre1.11.2024 10:33:56 CET | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget i oktober endte på 94 prosent. For hele året er andelen på 88,8 prosent. – Det er veldig motiverende å se så høye salgstall. Det viser at det er mulig å nå målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom