IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel
I går ble det kjent at hurtigladeselskapet IONITY, som ble etablert av Volkswagen-gruppen, Daimler, Ford og BMW, skrur opp prisene på sine stasjoner i Norge og resten av Europa. Introduksjonstilbudet med 80 kroner for en ladeøkt utgår, og skal erstattes av 0,79 euro per kilowattime (kWh), som etter dagens vekslingskurs utgjør i overkant av 7,80 kroner.
IONITY har i tillegg valgt å ta i litt ekstra, slik at den norske prisen skal bli 8,40 kroner per kWh. Det gjør at det fort vil koste over 20 kroner per mil å kjøre større elbiler. I klartekst: Mye dyrere enn bensin og diesel.
- Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at IONITY priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger IONITY å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveisrøveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.
Det har Norsk elbilforening absolutt ingen grunn til å tro at kundene blir med på. De negative reaksjonene på IONITYs nye prispolitikk lot nemlig ikke vente på seg.
- Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. IONITY priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.
- Det viser også vår prisoversikt, og det er viktig å understreke at kritikken i denne omgang kun gjelder IONITY.
De nye priser gjelder fra 31. januar 2020.
IONITY forsvarer sitt standpunkt på følgende måte på sin Facebook-side:
«Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av IONITYs leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche-ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere.»
At dette skal være attraktive ladetilbud er for de fleste å trekke strikken vel langt. For eksempel skal Audi sitt ladekort ha en pris på 189 kroner måneden, samt 3,2 kr/kWh. Dette kortet har en svært lite forbrukervennlig bindingstid på 12 måneder, som automatisk fornyes for 12 nye måneder med mindre man sier det opp i god tid.
Altså gjelder den nye kWh-prisen på 8,40 kroner dropin-kunder som ikke har avtale.
- Norsk elbilforening henstiller IONITY om snarest å revurdere den nye prispolitikken. Sammenlignet med prisnivået hos andre ladeselskaper i Norge er prisnivået fullstendig på jordet. Altså er det behov for en ganske kraftig justering for å gjøre Ionity sitt tilbud konkurransedyktig, sier Bu.
Hun minner likevel om at elbilen fortsatt gir langt lavere drivstoffkostnader på årsbasis enn fossilt dersom den lades mest hjemme, men at det likevel er viktig at hurtigladeoperatørene forstår at deres tilbud må være attraktive.
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ferierende elbilister har grunn til å smile12.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden i fjor sommer er det bygd nesten 2000 nye hurtigladere, og den mest positive utviklingen ser vi i fylker i Nord-Norge. – Er du på elbilferie har du grunn til å smile, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen.
Her lader flest elbilister i sommerferien5.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilforeningens oversikt over de mest populære ladestasjonene i sommerferien viser at servicetilbud og fasiliteter er viktig. – Ferierende elbilister vil ha is og brus mens de lader, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Siste dans for fossilbilene1.7.2024 10:57:06 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget endte på 84,9 prosent første halvår, mens i juni ble det noe lavere med 80 prosent. Inn mot sommeren har det vært et oppsving i salget av forurensende biler. Forklaringen er endrede momsregler for leasede biler fra 1. juli.
Prøv en elsykkel til jobb1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I dag inntreffer det som vi lenge har kjent en forsmak på; ring 1 i Oslo stenges. – Har du mindre enn rundt 20 km til jobben, kan elsykkel være et veldig godt alternativ til bil, tog eller buss, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Tre av fire syns elbil krever mer planlegging enn fossilbil27.6.2024 08:27:36 CEST | Pressemelding
Tre av fire opplever at elbiltur krever ekstra planlegging. Det skremmer likevel ikke elbilistene fra å dra på elbilferie, viser tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom