Inviterer til digital innovasjonsfest

Gründere, forbrukerinnovatører, professorer og skoleelever står foran kameralinsen når Q-Meieriene arrangerer digital Innovasjonsdag på onsdag (21.april).
Innovasjonsdirektør i Q, Annette Waage Jung gratulerer Pia Berg med «Forbrukerprisen 2019» for idéen som førte til Skyr® Luftig.

Onsdag 21.april inviterer Q-Meieriene til en heldigital innovasjonsfest. Arrangementet blir en times livestream med gjester, prisutdelinger og underholdning.

— Innovasjon lar seg ikke stoppe av pandemi, kanskje tvert om. 1500 er allerede påmeldt. Det er dobbelt så mange som da vi arrangerte dagen fysisk i 2019, forteller Q-sjefen Bent Myrdahl.

Myrdahl skulle selvsagt ønske han kunne invitere til en fysisk møteplass. Men erfaringene fra «Q-Matredderdagen», som ble arrangert i høst, viser at det er mulig å engasjere og lykkes med digitale arrangement.

— Det har aldri vært et alternativ å droppe Innovasjonsdagen. Vi liker en utfordring, og har som så mange andre vært nødt til å finne nye måter å gjøre ting på.

— Vi har oppdaget at digitale arrangementer gir nye muligheter for interaksjon og engasjement. Samtidig har publikum all makt, og innholdet må derfor være knallgodt, sier han.

Hvem vinner forbrukerprisen 2021?
Livesendingen ledes av Harald Eia og har innslag blant annet fra det nye innovasjonshuset til Q, gründerfabrikken Askeladden & Co, senter for innovasjonsforskning i Stavanger og Ungt entreprenørskap.

I tillegg skal publikum få et ord med i laget når nye Skyr®-smaker skal testes. Høydepunktet kommer når «Forbrukerprisen 2021» skal deles ut.

— Gjennom året har vi delt ut innovasjonspriser til forbrukere som har fått realisert sin Q-idé. Den idéen som har lyktes best på markedet vinner hedersprisen «Forbrukerprisen», forteller Annette Waage Jung som er innovasjonsdirektør i selskapet.

Tidligere har «Forbrukerprisen» gått til Randi for sin idé om Skyr® Mini og Pia for sin idé om Skyr® Luftig.

Høyt under taket for nye idéer
Q-Meieriene har gjort det til en del av sin merkevare å involvere forbrukerne i produktutviklingen. Den tette dialogen har blant annet ført til innovasjoner som melkekartong med skrukork, yoghurt på pose og ikke minst suksess-historien Skyr®.

— Vi jakter hele tiden flere forbrukerdrevne innovasjoner. Fram til nå har kapasiteten på våre to meierier vært sprengt. Nå bygger vi et nytt innovasjonshus på Jæren og har satt av god plass til enda flere forbrukerdrevne innovasjoner. Alle er velkommen til å dele sine idéer med oss, avslutter Myrdahl.

I vinter ble en Innovasjonspris delt ut til Anne-Sofie Solberg via Teams. Hun kom med idéen til Din Skyr® Banan & Pasjon. De andre på bilde er: Kristine Aasheim - styreleder i Q, Bent Myrdahl - Q-sjefen, Øystein Skreien - markedsdirektør, Rebeka Johler - produktsjef.