Inviterer hele Norge til ryddedugnad i naturen

Søppel i naturen er utrivelig for både mennesker og dyr. Til helgen inviterer Norsk Friluftsliv og Hold Norge Rent til dugnad for å få gjøre naturen litt renere.

FIN HELGEAKTIVITET: Det å ta en liten tur i nærområdet og rydde søppel sammen er en fin måte å lære barna hvordan man skal oppføre seg i naturen. Foto: Kasper Fosser

9. – 11. september inviteres hele Norge til å ta en tur med mening. Enkelt forklart går det ut på å ta en tur ut og plukke opp søppel man kommer over på veien.

– Vi håper mange vil ta seg en tur ut i naturen for å plukke litt søppel, eller at man plukker med seg litt søppel på en allerede planlagt tur, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Tur med mening er et samarbeid mellom Friluftslivets uke og Strandryddeuka, Norges største kollektive ryddedugnad. Det er fellesorganisasjonene Norsk Friluftsliv og Hold Norge Rent som er initiativtakere.

Irriterer seg over søppel

Forsøpling i naturen er faktisk det nordmenn irriterer seg aller mest over på tur, viser en Ipsos-undersøkelse fra 2020.

Har du lyst til å bidra til den nasjonale dugnaden i helgen, trenger du heldigvis verken å gå langt eller å ha spesielt utstyr.

– Finn et område i nærheten av deg som trenger litt kjærlighet, enten det er en skog, en sti eller et annet friluftsområde. Det du finner putter du i en pose, og kaster i din egen søppeldunk hjemme, oppfordrer Bente Lier.

Engangsgriller til besvær

Selv om de fleste er flinke til å rydde etter seg, er likevel friluftsliv en betydelig bidragsyter til forsøpling i naturen.

– Dessverre ser vi at mye av søppelet i naturen er rester etter folk som har vært på tur. Matemballasje og engangsgriller er blant tingene vi ofte ser at folk legger igjen, forklarer Lise Keilty Gulbransen, daglig leder i Hold Norge Rent.

Hun håper flest mulig blir med på dugnaden denne helgen, men presiserer at det ikke er meningen at privatpersoner skal håndtere villfyllinger og lignende.

– Kommer man over et område med mer søppel enn man selv kan håndtere, bør dette meldes inn på ryddenorge.no eller i appen Rydde, slik at det kan tas tak i under en ryddeaksjon, sier Gulbransen.

Dette trenger du:

• En pose til å plukke søppel i
  • Gjerne noen gjenbrukbare hansker til å plukke med
  • Begge deler kan du bestille gratis fra Hold Norge Rent – som sender ut gratis ryddepakker.

Foto: Gard Eirik Arneberg