Inviterer hele Norden til en natt i naturen

I september skal Nordisk Natt i Naturen markeres for første gang. - Bli med på feiringen av en flott fellesnordisk tradisjon, oppfordrer Norsk Friluftsliv.
STEMNINGSFULLT: De nordiske friluftslivsorganisasjonene ønsker å inspirere flere til å få øynene opp for gode naturopplevelser, gjennom både året og døgnet. Foto: Norsk Friluftsliv

Markeringen er et samarbeid mellom friluftslivsorganisasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Sammen inviterer de alle i Norden til å komme seg ut og oppleve en natt i naturen.

– Vanen med å tilbringe mye tid ute året rundt er noe som forbinder oss med de andre nordiske landene. Det er en flott fellesnordisk tradisjon, som fortjener en feiring, sier Linn Elise Jakhelln, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene i Norge. De står bak Nordisk Natt i Naturen, i samarbeid med organisasjonene Friluftsfrämjandet i Sverige, Friluftsraadet i Danmark og Suomen Latu i Finland.

Vil utfordre folk i Norge

Samtidig som markeringen skal styrke samarbeid og samhold i Norden, innebærer den også et vennskapelig element av konkurranse.

– Målet her i Norge er jo selvsagt å bli det landet som får flest folk med ut i naturen. Vi håper folk er klare for å ta utfordringen, sier Jakhelln.

Natt i naturen er ingen ny oppfinnelse her i Norge. Den nasjonale sove-ute-natten har blitt markert første helg i september hvert år siden 2015, som en del av Friluftslivets uke.

– I år har natten fått en ny vri, men for mange i Norge er markeringen allerede blitt en tradisjon, forteller kommunikasjonsrådgiveren i Norsk Friluftsliv.

Sover ute lørdag 3. september

Nordisk Natt i Naturen er en felles feiring, men i Norge og Sverige vil markeringen finne sted lørdag 3. september, og i Finland og Danmark lørdag 27. august.

Det er altså bare å holde av den første lørdagen i september allerede nå.

– Alt du trenger å gjøre for å delta er å ta med deg en sovepose, et telt, ei hengekøye eller hva du måtte foretrekke å sove i, og legge deg til ute. Om det er på terrassen, på fjellet, på en strand eller i skogen, er helt opp til deg, sier Jakhelln.

Nordisk Natt i Naturen er støttet av AP Møller og Chastine Mc-Kinney Møller Foundation med nesten to millioner danske kroner.