Invitasjon: Hvordan dele mer og kjøpe mindre?

DNT inviterer til seminar og webinar om miljøavtrykket av sports- og friluftsutstyr 10. november.
Nordmenn bruker mye penger på sports- og friluftsutstyr.  FOTO: Marius Dalseg Sætre.
Nordmenn bruker mye penger på sports- og friluftsutstyr. FOTO: Marius Dalseg Sætre.

Mye av dagens friluftsmote er preget av korte trender og raske endringer i kolleksjoner.

Hver nordmann bruker i snitt tre ganger så mye som en innbygger i EU på sports- og friluftsutstyr. Det utgjør en stor belastning miljømessig.

Mange bransjeaktører jobber for å redusere miljøbelastningen. I en nylig vedtatt bærekraftstrategi har Den Norske Turistforeningen (DNT) en ambisjon om å redusere friluftslivets fotavtrykk og være en pådriver for bærekraftig produksjon og redusert forbruk av utstyr til friluftsliv.

På dette seminaret, som man kan delta på i salen eller følge som webinar, ser vi på hvordan bransjen jobber med utfordringene.

Praktisk informasjon:

Dato: 10. november 2021
Tid: 13:00 - 15:00
Sted: Litteraturhuset i Oslo og på Youtube
Påmelding: Send e-post til baerekraft@dnt.no (begrenset antall plasser i salen)

Program:

Tid: Beskrivelse:
13:00: Velkommen og intro (Dag Terje Klarp Solvang, DNT)
13.10-13.25: På tur mot et mer sirkulært friluftsliv (Bærekraftsansvarlig Yngvill Ofstad, Bergans)
13.25-13.35: Hvordan kan et klesmerke som vil selge mindre klær noen gang bli lønnsomt? (Daglig leder Jo Egil Tobiassen, The Northern Playground)
13.35-13.45: Re-turen syverksted: Stavanger turistforening reduserer butikkarealet, ansetter to syersker og satser på gjenbruk og redesign. (Kaja Storaker, leder tursenteret i Stavanger Turistforening
13.45-14.00: Grønn Plattform: Med initiativet Pinsj.no skal eventyreren Aleksander Gamme gjøre friluftslivet grønnere (Aleksander Gamme)