Mastercard

Investure vant impact-tech-partnerskapsprogrammet Mastercard Lighthouse MASSIV. Othalo vinner impact potential-prisen

Del

Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram for å finne og skalere opp den neste impact-enhjørningen, er glade for å kunngjøre det svenske selskapet Investure som programvinner av høstutgaven i 2021 blant andre finalister imagiLabs og Skrym. Othalo fra Norge vinner impact potential-prisen.

Programvinneren ble kunngjort under det offisielle sidearrangementet Lighthouse FinTech For Future under SLUSH-konferansen i Helsinki, hvor folk samlet seg for å høre selskapene presentere seg. Under høstutgaven av Lighthouse MASSIV 2021, en tremåneders workshop-serie, fikk de fem deltakende selskapene skreddersydd støtte fra rådgivere i Swedbank, Danske Bank, UNDP, Nordic Impact Funds og Synch.

Ifølge programrådgivere viste Investure, et svensk «impact exchange»-selskap som skal bygge bro over investeringsgapet i utviklingsmarkeder, høyt partnerskapspotensial og gjorde enorme fremskritt i programmet. Investures blokkjedebaserte løsning eliminerer investeringsbarrierer gjennom digitalisering av private markedstransaksjoner, aktivaservice og å skape likviditet gjennom annenhåndsmarkedet. Deres unike løsning viser seg å være svært virkningsfull i utviklingsmarkedene, og i løpet av programmet avsluttet Investure en avtale og onboardet nye investorer på sin plattform. På litt over to måneder startet Investure konkrete partnerskapsdialoger med blant annet Den afrikanske utviklingsbanken, EEP Africa, UNDP og Nordisk utviklingsfond. Ved siden av det ble de matchet med fem investorer under Mastercard Lighthouse Investor Demo Day og vist frem for mer enn ti nye investorer med kontakter pågående. Sammen med UNDP jobbet de med å raffinere sine kriterier for effektmåling som bringer selskapet nærmere å nå sitt mål om å bygge bro over finansieringsgapet på 2,5 milliarder dollar for å bidra til å nå bærekraftsmålene.

– Å vinne Mastercard Lighthouse MASSIV-programmet betyr mye for Investure. Med hjelp fra verdifulle rådgivere og eksperter, har det kommet mange muligheter ut av programmet for oss. Dette vil definitivt gjøre en forskjell i vår skaleringsreise for å lukke finansieringsgapet i utviklingsmarkeder og etablere en global markedsplass for innvirkning, sier Joakim Blom, daglig leder i Investure.

– Investure har en svært lovende løsning som tar sikte på å redusere finansieringsgapet i utviklingsmarkedene. MASSIV sin visjon om å berøre livene til en milliard mennesker innen 2025 ved å hjelpe impact-tech-selskaper med å skalere opp kommer nærmere oppnåelse for hver utgave. Selskapene i høstklassen i 2021 påvirker både mennesker og planet, og vi gleder oss til å støtte oppstartsbedrifter som Investure, Othalo, imagiLabs, Skrym og Gaia i deres vekstreiser og bidra til FNs bærekraftsmål, sier Mats Taraldsson, leder for innovasjon, fintech og impact-tech-engasjement i Mastercard Nordics og Baltikum.

Othalo ble kåret til vinner av Impact Potential-prisen. Det norske selskapet har en patentert teknologi som gjør det mulig å oppsirkulere lokalt plastavfall til byggemateriale og bygge tilstrekkelige og rimelige boliger lokalt, i industriell skala. Dette løser to globale problemer: Verdens voksende plastavfallssituasjon og verdens boligmangel i verdens voksende økonomier. Når løsningen utvikler seg videre og skalerer, har Othalo potensial til å bygge 1 million hus i Afrika, ved å gjenbruke 6 millioner tonn plast fra havet og skape arbeidsplasser for mer enn 200.000 mennesker.

Siden lanseringen i 2019 har MASSIV støttet deltakerne med fokus på å gjøre det bredere økosystemet mer velstående og sikkert. I 2020 vant Desert Control, hvis agritech nanoclay-teknologi er en av de lovende teknologiene som gjør ørken om til fruktbart land, vårprogrammet. Senere samme høst vant PlasticFri, en Stockholm-basert produsent som tilbyr plantebaserte forbruksvarer. Molecular Attraction, et selskap som bekjemper vektorbårne sykdommer som malaria, dengue og zika, vant impact potential-prisen i den utgaven, og SPENN,som gir en kostnadsfri avansert finansiell plattform built på blokkjedeteknologi, er den nyeste vinneren av vårutgaven i 2021.

Lighthouse MASSIV er gratis og fokusert på å bidra til å hjelpe impact tech-virksomheter med å skalere opp globalt gjennom partnerskap. Til dags dato har mer enn 80 partnerskap blitt signert gjennom programmet av 21 deltakende oppstartsbedrifter og organisasjoner. Kjenner du et nordisk eller baltisk impact-tech-selskap som er interessert i å bli med i vårt 2022-vårprogram? Søk her.

Mastercard, sammen med Invenio Growth, dets samarbeidspartner i Lighthouse-programmene, håper å forbedre alle disse selskapene gjennom samarbeid, og dermed gjøre verden til et mer velstående og trygt sted.

Som vinner av programmet mottar Investure løpende støtte fra Mastercard og en invitasjon til å presentere seg for Start Path, Mastercards globale oppstartsengasjementsprogram.

Du kan følge de vinnende selskapenes reise, og se oppstartsbedrifter valgt for kommende klasser, ved å følge programmet nettside og LinkedIn-side.

Kontakter

Pressekontakter:

Joakim Blom, administrerende direktør i Investure
joakim.blom@investure.co

Frank Cato Lahti, administrerende direktør i Othalo
frank@othalo.com

Annika Kristersson, kommunikasjonssjef for Mastercard Norden og Baltikum
Annika.Kristersson@mastercard.com

Om Mastercard

Mastercard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com

Om Lighthouse MASSIV

Mastercard MASSIV Lighthouse er en impact-tech-partnerskapsplattform utformet for å gjøre og skalere sosial innvirkning og nå FNs bærekraftsmål med formatet langsiktige partnerskap. Ved å gi team konkurransedyktige insentiver og fortrinnsrett til partnerressurser, har Lighthouse MASSIV som mål å fremme partnerskap som vil berike livene til en milliard mennesker innen 2025. Lighthouse MASSIV er designet som et tretrinnsprogram. I første fase møter selskapene vårt rådgivende styre, en håndplukket gruppe ledere og partnerskapseksperter fra hele verden, som tar sikte på å bringe et bestemt partnerskap til liv. Hvert partnerskapsforslag mottar innspill fra globale eksperter innen juridisk, design og teknologi før de rapporterer resultatene av partnerskapets bestrebelser tilbake til rådgivende styre. Vinneren av programmet er teamet som demonstrerer potensialet til å påvirke flest mennesker via partnerskap.

Les mer om Lighthouse MASSIV her: www.mclighthouse.com/massiv

Om Mastercard, http://www.mastercard.com

Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsindustrien. Vårt formål er å koble sammen og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt ved å gjøre transaksjoner trygge, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke trygge data og nettverk, partnerskap og lidelse, hjelper våre nyvinninger og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og næringsliv med å nå sitt potensial. Vår anstendighetskvotient (DQ) driver vår kultur og alt vi gjør innenfor og utenfor selskapet. Med koblinger på tvers av over 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uvurderlige muligheter for alle.

Følg pressemeldinger fra Mastercard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mastercard

Bærekraftsvirksomheten Single.Earth vant Mastercard Lighthouse FINITIV3.12.2021 08:00:00 CET | Pressemelding

Tallinn-baserte Single.Earth har tatt programmet med storm og er valgt som vinner av høstens Mastercard Lighthouse FINITIV-program. FINITIV er et åpent innovasjonsprogram som hjelper oppstartsbedrifter med å samarbeide med Mastercard, Swedbank, SEB og OP Financial Group. Single.Earth, som ble valgt ut for sin ut-av-boksen-løsning med mål om å bekjempe klimaendringene og bevare miljøet, steg til toppen av en liste på 15 oppstartsvirksomheter som programmets bedriftsdeltakere identifiserte som mulige partnere i begynnelsen av semesteret.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom