INVESTOR-FOKUS PÅ KASAKHSTAN

Over 200 selskaper og investorer fra de nordiske landene deltok i dag på et webinar der Kasakhstan presenterte seg som et land med store investeringsmuligheter.

Talere på arrangementet var Kasakhstans viseutenriksminister, Almas Aidarov, direktør for dansk industri Jens Holst-Nielsen, sjef for EU-delegasjonen til Republikken Kasakhstan, Sven-Olov Karlsson, samt representantene for næringsliv, handelskamre, industridepartementer og institusjoner i de ulike landene.

Ved åpningen av arrangementet sa Aidarov at Kasakhstan, til tross for den negative innvirkningen av pandemien, fortsetter å utforske muligheter for samarbeid innen økonomi og handel. Kasakhstan er opptatt av å utvikle partnerskapet med de nordiske landene.

Pekte på investeringsområder

«For første gang i det uavhengige Kasakhstans historie organiserer vi med dette et investeringsforum med deltagelse fra de nordiske landene. Vi har store muligheter for å utvikle vårt samarbeid. Våre land har et stort potensial for samarbeid, spesielt innen viktige sektorer som fiskeoppdrett og foredling, dyrking av korn, fornybar energi, produksjon av utstyr for petrokjemiske prosjekter, samt digitalisering. Landet vårt har et kontinuerlig reformarbeid gående for å forbedre investeringsklimaet. Gjennom dialog mellom regjering og næringsliv skal vi forbedre infrastrukturen og dermed tiltrekke oss nye investeringer, avansert teknologi og mer kunnskap,» sa Almas Aidarov.

Under sin tale på sesjonen "Investeringsmuligheter i Republikken Kasakhstan" presenterte styrelederen for KAZAKH INVEST Baurzhan Sartbayev konkrete tiltak for statsstøtte til utenlandske virksomheter, og fortalte deltakerne om investeringsmulighetene i landet. Kasakh Invest har mer enn 100 konkrete investeringsforslag liggende. Disse omfatter forretningsmodell og beskrivelse av mulige lokale partnere, fortalte Baurzhan Sartbayev.

Mange bilaterale møter

Samtidig som webinaret pågikk ble det organisert bilaterale møter med så store selskaper som Aller Aqua AS, BTG Solenergy, Arla Foods Amba AS, AF Gruppen, ThermoSeed Global AB, Trade Scandinavia AB, Geodesign Barriers, Nord Development Consulting, Swedavia Airports og andre.

Arrangementet ble organisert av Utenriksdepartementet i Kasakhstan, i samarbeid md landets ambassader i Sverige (Danmark), Norge og Finland, KAZAKH INVEST og Oslo handelskammer.

Siden 2005 har interesser fra Sverige, Norge, Danmark og Finland investert over 2,4 milliarder dollar i økonomien i Kasakhstan. Bare de siste 4 årene utgjorde omsetningen mellom Nord-Europa og Kasakhstan over 3 milliarder dollar. I dag opererer globalt anerkjente selskaper som Metso, Wartsila, Tikkurila, Ericsson, Scania, ABB, Electrolux, H&M, Novo Nordisk, Castrol og andre med stor suksess i Kasakhstan.