Klarna

Internasjonal rapport: Slik er unge nordmenns forhold til penger, sparing og fremtiden

Del
Mens norske unge er blant de hvor færrest synes de har det vanskeligere enn sine foreldre, og mener de er flinke med penger, er de samtidig mer usikre enn de fleste på om de faktisk får råd til den livsstilen de ser for seg i fremtiden.

Det viser en stor internasjonal rapport fra betalingsleverandøren Klarna.

De har gjennomført en undersøkelse blant mer enn 20 000 personer i 10 land. I rapporten “Money Management in a new age”  er nordmenns holdninger til økonomi, sparing, teknologi og åpenhet rundt personlig økonomi, sammenlignet med tilsvarende aldersgrupper fra land som USA, Australia, Sverige, Tyskland, Spania, Storbritannia, Østerrike.

  • Bare 37 prosent av norske unge mellom 18 og 38 år mener det er tøffere for dem å spare enn det var for deres foreldre. Det er den laveste andelen blant alle de 10 landene i undersøkelsen. 
  • Hele 6 av 10 av de spurte nordmennene i aldersgruppen mener selv at de er flinke med penger.  Det er en høyere andel enn i noen av de andre landene.  
  • Samtidig er unge nordmenns blant dem som er aller mest utrygge på at om kommer til å få råd til den livsstilen de selv ønsker seg i fremtiden. Bare 37 prosent av de spurte er svært eller ganske sikre på at de kommer til å få til dette. Det eneste landet hvor usikkerheten er større enn i Norge er i Storbritannia.  

Trygge på egen økonomi, men mer usikre enn mange på fremtiden

– Det virker på mange måter som om den såkalte millenniums-generasjonen i Norge er tryggere på egen økonomi enn i mange av landene vi liker å sammenligne oss med. Samtidig er de mindre sikre på om de får råd til livsstilen de ønsker seg i fremtiden enn de på samme alder i de andre markedene. Det kan selvsagt også skyldes at norske millennials har høyere forventninger til dette, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarna er Norges største og en av verdens ledende betalingsleverandører innen netthandel. Bare i Norge benytter mer enn 6000 nettbutikker seg av deres løsninger.

– Undersøkelsen viser også at blant de mellom 18 og 30 år sparer noen færre til både kortsiktige og langsiktige formål enn hva gjennomsnittet i de andre landene gjør, sier Elvestad.

Fire av ti nordmenn i denne aldersgruppen sparer til kortsiktige formål, som den neste sommerferien, mens fem av ti sparer til større innkjøp i fremtiden, som en bolig. 

Finansielt stabile og flinke med penger

Sammenlignet med den eldre generasjonen i Norge har også teknologi en større innflytelse på hvordan de unge håndterer sin personlige økonomi. Samtidig synes nesten dobbelt så mange unge som eldre nordmenn (hhv. 22 og 12 prosent) at det er vanskeligere å spare penger med ny teknologi hvor du har direkte tilgang til sparekontoen med et tastetrykk.

– Det overordnede bildet er imidlertid at mer enn halvparten av norske millennials beskriver seg selv som finansielt stabile og at de selv mener de er flinke med penger. Det er en høyere andel enn i de aller fleste markedene vi sammenligner oss med i rapporten, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye