Internasjonal luftfart samles i Oslo

Tirsdag 27. november starter luftfartskonferansen ACI Airport Exchange 2018 på Oslo konferansesenter på Lillestrøm med 900 delegater, 120 foredragsholdere og 50 og utstillere fra hele Europa og Asia. Avinor Oslo lufthavn er vertskap for konferansen som avsluttes torsdag 29. november.
Grafikk: ACI

ACI (Airports Council International) har arrangert Airport Exchange siden 2006, og møtearenaen har etablert seg som den ledende konferansen for flyindustrien, og er blitt et samlingspunkt der bransjeekspertise, innovasjon og ideer deles, og forretningsbånd knyttes.

- For Avinor er dette en viktig mulighet til å vise det internasjonale bransjemiljøet hvordan vi jobber med innovasjon og bærekraftige løsninger. Ikke minst er det et utstillingsvindu for Norge og Oslo som reisedestinasjon, og vi gleder oss til å vise frem hovedstaden vår, Avinor og Oslo lufthavn gjennom konferansen, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Fokus på grønne løsninger
Deltagerne ønskes velkommen 27. november i en mottakelse ved konferanseområdet på varemessen på Lillestrøm. De to påfølgende dagene skal det arrangeres konferanse på Lillestrøm varemesse med en rekke foredragsholdere og utstillere.

Avinor vil ha fokus på miljø og innovative løsninger i både tematikk, foredrag og utforming. Vi skal vise frem el-fly, luftfartens klimaansvar, Remote Towers-teknologien, bærekraftige løsninger på våre lufthavner, flyplassdrift i arktisk klima og energiløsninger på bakken.

- Etter hvert som vi blir mer oppmerksomme på utfordringene med å bygge mer bærekraftige virksomheter skal denne konferansen gi oss muligheten til et innblikk hos en av verdens mest visjonære og nyskapende flyplassgrupper. Vi er glade for å ha samarbeidet med Avinor om dette arrangementet og ser frem til å lære mer om deres visjon om fremtiden, sier Director General i ACI Europe, Olivier Jankovec.

Utstillingsvindu for norsk luftfart
Det tre dager lange arrangementet avsluttes med omvisninger på Oslo lufthavn der terminaldrift, vinterdrift, miljø og en digital omvisning stå på agendaen.

Program for konferansen:

27.november

• Registrering + rigging av konferanse og utstilling
  • Velkomstmottakelse på Lillestrøm

28. November:

• Konferansen på Lillestrøm varemesse
  • Gallamiddag i Oslo rådhus

29. November

• Konferansen på Lillestrøm varemesse
  • Omvisninger / Airport Tours på Oslo lufthavn med ulik tematikk

Er du journalist og har lyst til å dekke konferansen?
Send din henvendelse til kommunikasjonssjef ved Avinor Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen på jwa@avinor.no eller telefon +47 41 00 44 55

Les mer om konferansen her: https://www.airport-exchange.com/

Pressekontakter ACI:
Robert O’Meara, Director, Media & Communications, ACI EUROPE
E-post: robert.omeara@aci-europe.org

Jeannie Wong, Head of External Affairs, ACI Asia-Pacific
E-post: jeannie@aci-asiapac.aero

Grafikk: ACI
Foto: Avinor / Espen Solli

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo lufthavn.

Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.