NAF

Interessen for brukt elbil skyter fart

Del
Brukt elbil er nå like populært som brukt bensin- og dieselbil. Det viser en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF. - Nå er det viktig at regjeringen ikke øker omregistreringsavgiften for brukte elbiler ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt. (Foto: NAF)
Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt. (Foto: NAF)

Vanlige folk kjøper bruktbil. Fire av fem som kjøper bil, kjøper en brukt bil. Nå er interessen for brukte elbiler høyere enn noensinne. I undersøkelsen svarer 19 prosent at de vil kjøpe brukt bensin- eller dieselbil neste gang de skal bytte bil. Tilsvarende tall for elbil er 17 prosent.

1. mai innførte regjeringen omregistreringsavgift på elbiler. Avgiften er 1670 kroner på elbilene som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022. For biler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner. For eldre elbiler vil den være 432 kroner. Det er én fjerdedel av omregistreringsavgiften på bensin- og dieselbiler.

- Nå er det viktig at regjeringen ikke faller for fristelsen til å øke dette til full takst i revidert nasjonalbudsjett, advarer Sødal. - Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt, fortsetter han.

Naturlig nok er en brukt bil det mest naturlige kjøpet jo yngre du er. Blant den yngste aldersgruppen er nå brukt elbil det mest attraktive kjøpet.

- Unge med trangere økonomi ser at elbil er attraktivt også brukt. Driftskostnadene er lavere, så den totale kostnaden for bilen blir lavere enn for en bensin- eller dieselbil, sier NAF-rådgiveren.

Vær kritisk til bruktprisen

Den økende etterspørselen etter brukte elbiler kombinert med produksjonsutfordringer for nye elbiler, gjenspeiler seg også i prisene. Særlig nyere brukte elbiler ligger ute med høye priser.

- Her gjelder det å holde hodet kaldt. Når nesten ett år gamle elbiler ligger til salgs for det samme som ny eller dyrere, må du tenke at dette egentlig er overpris, mener Sødal. - Husk at du skal ha bilen i flere år og verditapet på den regnes utfra listeprisen i bilbutikken, ikke utfra de ekstra kronene du la på bordet for en nesten ny elbil, fortsetter han.

Se opp for bruktimporterte biler

På grunn av leveringsutfordringer på nye elbiler er en god del elbiler i Norge såkalt bruktimporterte biler. Det betyr at de er importert til Norge etter å ha vært registrert i et annet land.

- Biler som er bruktimporterte kan ha andre utstyrspakker enn de som er mest populære i Norge, og garantiperioden kan avvike fra de fem årene som du normalt har. Derfor er det lurt å sjekke i vognkortet hvor bilen er førstegangsregistrert og når den ble registrert i Norge, avslutter Sødal.

Tabell

Tenk på din neste bil, hvilken type bil er det mest sannsynlig at du velger?

KJØNN ALDER
TOTAL Mann Kvinne 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Ny diesel-/bensinbil 5% 5% 5% 3% 2% 5% 9% 6%
Brukt diesel-/bensinbil 19% 22% 17% 24% 23% 24% 20% 11%
Ny elbil 26% 29% 23% 16% 25% 23% 27% 35%
Brukt elbil 17% 17% 18% 28% 21%  20% 16% 7%
Ny hybrid/plug-in-hybrid 9% 9% 8% 5% 8% 8% 5% 13%
Brukt hybrid/plug-in-hybrid 9%  6% 12% 7% 10% 6%  13% 9%
Kommer til å erstatte bilen jeg har i dag med bildelingstjeneste 1% 1% 1% 2% 1% 3% 1% 1%
Kommer ikke til å erstatte bilen jeg har i dag 5% 5% 6% 2% 1% 2% 6% 12%
Annet 8% 7% 10% 13%

9%

10% 3% 6%

Undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i mars 2022

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt. (Foto: NAF)
Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye