MAF NORGE

Intensjonsavtale på plass om flyhjelp mellom nobelprisvinner Mukwege og MAF Norge

Nobelprisvinner Denis Mukwege og daglig leder i MAF Norge, Willy Ludvigsen, signerte nettopp en avtale om flyhjelp for voldtatte kvinner i Kongo.

Intensjonsavtalen innebærer blant annet at MAF skal fly ut medisiske team fra Mukweges Panzi-sykehus, slik at det kan settes opp mobile klinikker for å hjelpe kvinner utsatt for seksualisert vold.

– Vi kan bygge en luftbro for operasjonsteamet slik at de kan nå ut i isolerte områder, og vi kan fly alvorlig skadde tilbake til sykehus med ambulanse, sier Willy Ludvigsen.

Situasjonen i Kongo er svært ustabil og militsgrupper kriger mot hverandre, noe som gjør det vanskelig for hjelpearbeidere å bruke veiene i landet. Landet har lidd i flere tiår under krigshandlinger, vanstyre, matmangel og epidemier. 4,5 millioner er internt fordrevet, folket lever i frykt for overgrep, drap og seksuell vold. Mukwege og hans Panzi-foundation har hjulpet over 50 000 ofre for seksualisert vold.

– Jeg opplever at Mukwege verdsetter MAFs initiativ fordi det gir nye muligheter i arbeidet til Panzi-sykehuset. Den seksualiserte volden mot kvinner og barn bryter ned samfunnet ved å ta verdigheten fra kvinnene som ofte er bærebjelkene. Dette vil vi gjerne hjelpe han i å bekjempe, avslutter Ludvigsen.

Fakta:
Møtet mellom Mukwege, MAF Norge og Daniel Nordlander i MAF Sverige fant sted i Brussel 3. mars.

Denis Mukwege mottok i 2018 Nobels fredspris for sin innsats for kvinner og barn utsatt for seksualisert vold i Kongo.

Siden 1961 har MAF (Mission Aviation Fellowship) vært til stede i Kongo og bistått sykehus, hjelpeorganisasjoner og kirker. I fjor betjente MAF 8922 passasjerer på 149 steder, og jobbet med 115 partnerorganisasjoner.

Panzi sykehus eies og forvaltes av Communauté des Eglises de Pentecôte og Afrique Centrale (CEPAC). En av de største pinsekirkeorganisasjonene i DRC.

Om MAF NORGE

MAF NORGE
Postboks 90, Sentrum

+47 33 48 07 80https://maf.no/

MAF (Mission Aviation Fellowship) er en livslinje for isolerte samfunn i over 25 utviklingsland, verden over. Med flyene når vi hvert år over 1 million mennesker med utstyr, legehjelp, helsepersonell og bistandsarbeidere får gjort jobben sin.

Vi flyr for mennesker som ellers ikke ville fått hjelp, da stedene de bor er ekstremt utilgjengelige – eller at krig og konflikt hindrer annen transport. Med små fly flyr MAF til mer enn 1650 flystriper – vi lander på jord, gress, og høyt oppe i fjellsider.

MAF flyr mer enn 1500 organisasjoner, b.la UNICEF, FN, Kirkens Nødhjelp, Tearfund, Oxfam, Medair, Redd Barna, CARE International, Røde Kors og en rekke andre mindre og lokale organisasjoner som driver bistand og utviklingsprosjekter.

Følg pressemeldinger fra MAF NORGE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MAF NORGE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MAF NORGE