Inntektene vokser i NTB

For andre år på rad øker inntektene for NTB. I 2019 hadde nyhetsbyrået en vekst på nesten 9 prosent.
– Vekststrategien som ble lagt i 2017 har slått til, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Samtidig viser driftsresultatet en positiv utvikling fra året før. Omsetningen ble 242 millioner kroner mot 222 millioner kroner året før. NTB AS fikk i 2019 et driftsresultat 5,7 millioner kroner.

– Vi har de siste tre årene jobbet hardt for å utvikle nye produkter og tjenester for å skape vekst. Vi har et strålende lag, og hver gang vi rekrutterer ser vi etter folk som gjør oss enda bedre. Det gir resultater, sier sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik i NTB.

Krevende i nyhetsbransjen

For NTB har det vært avgjørende å finne nye inntekter fordi presset mot kjernevirksomheten har vært stort over flere år som følge av endringer i mediebransjen. Den gamle forretningsmodellen med å produsere én nyhetssak til mange fungerer ikke like godt i en digital verden.

– Grunnlaget for NTB er nyheter. Det er derfor vi er til, men for å kunne overleve som nyhetsbyrå har det vært avgjørende å skape nye vekstområder, sier Storvik.

Mer til utvikling

NTB har en tydelig strategi om å satse mer på utvikling. Det har blant annet gitt flere nye robottjenester de siste årene, som for eksempel nynorskroboten. Den oversetter bokmål til nynorsk med stor presisjon. I 2017 etablerte NTB et nytt forretningsområde - Partner - som skulle skape vekst på nye produkter og tjenester. Siden oppstarten i 2017 har inntektene til Partner økt med over 50 prosent. Partner leverer blant annet sportsdata, kommunikasjonstjenester og underholdning.

– Vekststrategien som ble lagt i 2017 har slått til, og det gjør at jeg går til jobben med et stort smil. Det laget vi har nå blør for drakta hver dag. Hva mer kan en sjef ønske seg, sier Storvik.

Fortsatt utvikling

Arbeidet med automatisert innhold fortsetter med full tyngde i 2020 slik at kundene får mer spesialtilpasset innhold. NTB jobber med automatisert bildegjenkjenning for å støtte kunder på mediebank og for å støtte opp om egne behov både på gamle og nye bilder.

– Det skjer så mye bra hos oss at jeg tør påstå at vi er et av de mest spennende mediehusene å jobbe i om dagen, sier Storvik.

Årsberetning 2019