Innstilt til ny kontrakt på nytt sykehus i Drammen

Helse Sør-Øst RHF har innstilt AF Energi til kontrakt for varme- og kjøleanlegg til prosjektet nytt sykehus Drammen.
Nytt sykehus Drammen. Illustrasjon: Link Arkitektur

Entreprisen omfatter varme- og kjøleanlegg for sentralbygget til nytt sykehus. Avtalen har en verdi på om lag MNOK 200 ekskl. mva. Planleggingsarbeidene vil starte omgående, etter karenstidens utløp. Forventet oppstart er i mars 2022.

Det nye sykehuset i Drammen skal være lokalsykehus for Lier, Drammen, Sande, Hurum og Røyken. I tillegg skal sykehuset ha områdefunksjoner for alle beboere innenfor helseforetaket Vestre Viken sitt dekningsområde. AF Gruppen er engasjert i flere deler av byggeprosjektet.

Varme- og kjøleentreprisen omfatter i hovedsak ca. 90 000 m2 bygningsmasse som omtales som Sentralbygget. I dette inngår senge-, behandlings-, poliklinikk- og servicebygg. Det skal installeres distribusjonsanlegg for varme og kjøling og utvendige gatevarmeanlegg.

- Det nye sykehuset vil gi et vesentlig bedre helsetilbud til innbyggerne i regionen, og vi er glade for å bidra i denne prosessen. AF Gruppen har lang og bred erfaring med lignende løsninger til en rekke signalbygg landet over. Nå ser vi frem til å levere funksjonelle og energieffektive løsninger i samarbeidet med prosjektorganisasjonen til Helse Sør-Øst RHF i Drammen, sier Eirik Wraal, konserndirektør for energi og miljø i AF Gruppen.

Nytt sykehus Drammen. Illustrasjon: Link Arkitektur

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2020 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).