Innstilt til kontrakt av Bergen kommune

LAB Entreprenør, et selskap i AF Gruppen er av Bergen kommune innstilt som entreprenør for rehabilitering og ombygging av den gamle lærerhøgskolen på Landås i Bergen.
Illustrasjonen viser inngangen til senteret fra parken.
Bilde: 3RW arkitekter/HLM Arkitektur
Illustrasjonen viser inngangen til senteret fra parken. Bilde: 3RW arkitekter/HLM Arkitektur

Den eksisterende bygningsmassen på 18 300 kvadratmeter ble bygget i 1963 og utvidet i 1995. Bygget som tidligere ble benyttet som lærerhøgskole skal etter rehabilitering og ombygging bli Bergens inkluderingssenter. Kommunen har som ambisjon at senteret skal fremme inkludering og verdighet, og tilby et bredt spekter av kultur- og idrettsaktiviteter. Bygningen skal huse Byråd for kultur, mangfold og likestilling v/Etat for inkludering sin virksomhet som består av Etatskontoret, Introduksjonssenteret og undervisningsformål med voksenopplæring (nåværende Nygård skole). Det er avtalt sambruk med Etat for idrett i byggets idrettsarealer.

Arbeidene omfatter full rehabilitering og ombygging av eksisterende bygningsmasse. Prosjektet skal utføres som passivhus og tilfredsstille krav innenfor teknisk standard til tilnærmet nullutslippsnivå-

Arbeidet starter i 1. kvartal 2021 med forventet ferdigstillelse september 2023. Avtalen er en totalentreprise med en kontraktsverdi estimert til MNOK 415 ekskl. mva.

Illustrasjonen viser inngangen til senteret fra parken.
Bilde: 3RW arkitekter/HLM Arkitektur

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 22,6 mrd kroner i 2019 og har i dag ca 5700 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).