Innskuddsrenter til himmels - klatrer til 3-tallet

Når Norges Bank i dag setter opp styringsrenten til 2,5 prosent, gir Lunar sin høyeste innskuddsrente noensinne, opp fra 2,5 til 3 prosent. Sparing er mer lønnsomt enn på mange år, og bidrar til å dempe den negative effekten på folks økonomi når prisene øker og lånene blir dyrere.
Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne

-  Når styringsrenten igjen øker kan norske bankkunder være ganske sikre på at lånene blir dyrere gjennom økte utlånsrenter, men få forventer økt avkastning på sparepengene gjennom bedre innskuddsrenter. Det ønsker vi å endre på. Derfor liker vi å følge vi opp endringene i styringsrenten umiddelbart. Bare siden i fjor høst har det gitt en økning i innskuddsrentene på hele to prosent, sier Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.

Tradisjonelt har det vært slik at du må binde renten for ett eller flere år, for å oppnå de beste innskuddsrentene. Men for å gi kundene mest mulig fleksibilitet, har Lunar har valgt å gi sin beste rente på en helt ordinær brukskonto uten bindingstid og uttaksbegrensninger*. I følge SSB, lå den gjennomsnittlige innskuddsrenten i Norge på denne type kontoer (ikke-bundne innskudd) i tredje kvartal på lave 0,76 prosent, mens den gjennomsnittlige renten på innskudd totalt lå på 0,91 prosent. Det betyr at veldig mange fremdeles ruger på kontoer med renter på 0-tallet, til tross for at mange nå tilbyr renter opp mot hele tre prosent.

En av tre kjenner ikke til egne renter
Ifølge en YouGov-undersøkelse på vegne av Lunar, oppgir én av tre nordmenn at de ikke kjenner til innskuddsrenten på egne kontoer. Det mener Schjetne er bekymringsfullt.

- Både vi og andre banker har åpenbart en kommunikasjonsutfordring. Differansen mellom den gjennomsnittlige innskuddsrenten og de beste innskuddsrentene, betyr at norske husholdninger går glipp av milliarder. Jeg oppfordrer alle til å sette seg inn i innskuddsrenter på egne kontoer, og gjøre en sammenligning i Finansportalen. Velg det beste alternativet og ikke la deg blende av sparekontoer med fancy navn og med bindinger som begrenser handlefriheten din, sier Schjetne.

* Gjelder innskudd opp til 1. million norske kroner, fra og med 3. november 2022.

Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne

Lunar er et fintech-selskap som lar både forbrukere og bedrifter håndtere alt som har med penger å gjøre på ett sted. Plattformen til Lunar håndterer mer enn 500.000 kunder som sparer, bruker og investerer pengene sine. Lunar startet opp i Århus i 2015, og er i dag til stede i både Danmark, Sverige og Norge med over 600 ansatte. I 2019 fikk Lunar europeisk banklisens og er en av Europas raskest voksende utfordrerbanker. Over 70.000 kunder i Norge benytter seg av tjenestene til Lunar, og selskapet er lokalt til stede med kontor i Oslo.