Innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikken
BankAxept (Vipps) og bankene i Norge har sammen med NorgesGruppen utviklet en tjeneste som gjør at bankene kan tilby sine kunder innskudd og uttak av kontanter i fysiske dagligvarebutikker. Det betyr at du som bankkunde kan du ta ut og sett inn kontanter i en av NorgesGruppens butikker.
Til tross for at nordmenn blir stadig mer digitale og behovet for kontanter er fallende, er det fortsatt en del som benytter kontanter. Norges Bank ser på avtalen mellom NorgesGruppen og BankAxept som en effektiv måte for bankene å oppfylle sin plikt til å tilby kundene kontanter.
MENY er en av dagligvarekjedene som har tilrettelagt for tilbudet, og er klare for å tilby banktjenestene.
- Så lenge det er en etterspørsel etter kontanter i samfunnet er vi bare glade for å kunne tilby denne tjenesten, sier Elise Gjølme Kjønigsen i MENY.
Enkelt og effektivt tjenestetilbud
Tjenestene er tilgjengelig i alle KIWI- og MENY-butikker, Jacobs, de fleste SPAR-butikker og enkelte butikker i kjedene Joker og Nærbutikken. Dette tilsvarer en dekningsgrad på cirka 98 prosent av Norges befolkning. De aller fleste bankene er med på samarbeidet. Første bank ut er DNB, og to andre banker er med før sommerferien. Deretter vil over 90 banker åpne opp tilbudet for sine kunder utover høsten. Den nye løsningen vil være et enkelt og effektivt tjenestetilbud for de fleste kunder av NorgesGruppens butikker og andre forbrukere som har behov for kontanttjenester.
- Det er viktig for oss å ha et godt kontanttilbud til kundene våre, og med «kontanttjenester i butikk» kan man trygt og enkelt ta inn og ut penger i dagligvarebutikkene. Bruk av bankkort med pinkode gjør det tryggere for kunden, samtidig som det er vanskeligere å utføre økonomisk kriminalitet. Vi har i løpet av det siste året jobbet med å informere kundene våre om den nye tjenesten og opplever tilbakemeldingene som positive, sier leder for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.
Fremdeles et kontant-behov i samfunnet
Til tross for at kontantbehovet er fallende er det fremdeles i snitt ca. 140 000 forbrukere som tar ut kontanter hver dag, enten gjennom Cash- back eller minibanker. Cash-back-tjenesten vil fortsette å være et tilbud i butikkene. De nye kontanttjenestene skiller seg fra cash-back, da sistnevnte er kontantuttak kombinert med varekjøp med et begrenset uttaksbeløp. Uttak kan nå skje uten varekjøp, samt at det nå også er mulig å sette inn kontanter i din bank. Beløpsgrensen per transaksjon for uttak er 10.000 kroner og for innskudd 20.000 kroner.
Bedre handleopplevelser
NorgesGruppen jobber kontinuerlig med enklere og bedre handleopplevelser i butikk. Innenfor betaling ble det tidligere i år åpnet opp for kontaktløs betaling i alle butikkene. I tillegg er NorgesGruppen i en utviklingsfase med brukerorienterte løsninger for betaling med mobiltelefon og identifikasjon av Trumf-medlemmer.
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI starter ny, sunn priskrig – kutter momsen på fisk for tredje gang16.9.2024 08:44:03 CEST | Pressemelding
Etter fire uker med momskutt på norske grønnsaker, slår KIWI enda et slag for folkehelsa. Nå kuttes prisene tilsvarende momsen på totalt 150 fiskeprodukter.
Rekordsalg av norske grønnsaker i KIWI etter «momskutt»28.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Forrige uke kuttet KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.
NorgesGruppen lanserer Trumf Pay27.8.2024 11:22:30 CEST | Pressemelding
Endelig kan du betale med mobilen og samtidig spare Trumf-bonus når du handler i NorgesGruppens dagligvarebutikker. Løsningen har fått navnet Trumf Pay og er tilgjengelig for Trumf-medlemmer over hele landet.
NorgesGruppen avviser fortsatt påstandene fra Konkurransetilsynet21.8.2024 09:05:46 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen avviser at bransjenormen som regulerer prisjegervirksomheten er i strid med konkurranseloven og stiller seg uforstående til Konkurransetilsynets konklusjon i saken.
KIWI starter priskrig på norske grønnsaker19.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
7 av 10 ønsker å følge kostrådene, men pris oppleves som den største barrieren. Nå kutter KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom