Innovasjonstalen 2023: Norge står overfor flere avgjørende veivalg

- Vi står nå overfor noen avgjørende vippepunkt, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, holder årets Innovasjonstale. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge

Innovasjonstalen holdes hvert år for å oppsummere status for innovasjon i Norge. I årets tale trakk Haugli frem noen veivalg som har likhetstrekk med de vi møtte da Norge ble en oljenasjon.

- Det moderne Norge er formet av hvordan noen kritiske vippepunkt ble håndtert. Det var ikke åpenbart at forvaltningen av norske petroleumsressurser skulle bli som den ble, sier Haugli.

Ifølge Innovasjon Norge står Norge overfor fire avgjørende vippepunkt:

• Kapitalmarkedet er blitt strammere og flere unge vegrer seg for å lage sine egne arbeidsplasser. Entreprenørskapsaktiviteten er lavere nå enn i 2019.
  • Manglende arbeidskraft er en stor utfordring. Hvis vi ikke snur utviklingen, vil vi om drøye ti år komme til et punkt der antall personer i yrkesaktiv alder vil falle i absolutte tall.
  • Den teknologiske utviklingen går nå rasende fort. Kunstig intelligens gir både bekymringer og nye muligheter for innovasjonsevnen vår.
  • Den grønne omstillingen skjer nå. I 2021 ble det investert mer utenlandsk kapital i andre næringer enn i olje og gass

Som en del av Innovasjonstalen gir Innovasjon Norge sine innovasjonspolitiske råd til institusjoner og næringslivet. Haugli etterlyste blant annet mer kommersialisering av forskning, en mer mangfoldig næringsstruktur, en ny gründer- og vekstplan, en betydelig større satsing på grønn industri og flere som bistår norsk næringsliv ute i verden.

I talen viste Haugli til den romantiske komedien fra 1998, SlidingDoors, som et eksempel på hvordan valg eller hendelser som oppfattes små i dag kan få store konsekvenser i fremtiden.

- Når vi skal velge hvilke dører vi skal gjennom kan, og bør vi, ta aktive valg. Men det haster, avsluttet Haugli.

CEO i Sensorita, Ulrikke Lien. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge
Programleder Mette Fossum i samtale med leder for AI-bedriften Iris.ai. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge
Næringsminister Jan Christian Vestre. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge
Leder for oppstart og kommersialisering i Innovasjon Norge, Kaja van den Berg og CTO og co-founder for oppstartsbedriften Enernite Harald Tryti Rieber, sammen med næringsminister Vestre. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge.
Næringsminister Jan Christian Vestre. Foto: Kilian Munch / Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.