Innovasjon Norge styrker satsingen i Danmark

Det danske markedet er viktig for stadig flere norske bedrifter. Derfor åpner Innovasjon Norge kontor i Danmark. Dette skjer i forbindelse med en stor næringslivsdelegasjon til København og Århus.

Kristine Kopperud Timberlid er klar for å koble norske og danske bedrifter på Innovasjon Norges nye kontor i København. Her flankert av administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli og Norges ambassadør til Danmark, Katja Nordgaard Foto: Innovasjon Norge

Danmark-kontoret vil bli det 28. internasjonale kontoret og Innovasjon Norge vil da ha kontorer i 23 land i verden. Nyheten slippes på åpningsdagen av næringslivsdelegasjonen til København og Aarhus 15.-16. juni, som skjer i forbindelse med Kong Harald og Dronnings Sonjas offisielle besøk til Danmark.

Næringslivsdelegasjonen reiser under temaene energi, karbonfangst, havvind, grønn skipsfart, helse og forsvar, og den ble fullbooket før avreise. Sentrale norske selskaper innen disse næringene er med til Danmark for å knytte kontakter i det danske markedet.

Nytt kontor

Administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge mener det er helt riktig timing å åpne et nytt kontor i Danmark nå. Herfra skal Innovasjon Norge bidra med kunnskap og kontakter for norske selskaper inn i det danske markedet. Det er Kristine Kopperud Timberlid som skal lede kontoret i Danmark. Hun er i dag regionleder for Vestland i Innovasjon Norge.

- Norske og danske bedrifter utfyller hverandre godt innenfor blant annet grønn energi og helseteknologi. Verden skriker etter tiltak som gjør at vi får betydelige kutt i klimagassutslippene, og vi har flere samfunnsutfordringer som må løses. Norge og Danmark har virkemidlene som kan bidra til at vi gjør vår del av denne jobben, sier Haugli.

I dag vil danske Ørsted holde en signeringsseremoni for avtalen de har inngått med norske Aker Carbon Capture og Northern Lights om CO2-fangst og lagring. Avtalen er et av de første kommersielle CCS-samarbeidene på tvers av Europa og fra 2026 skal det fanges og lagres 430.000 tonn CO2 årlig under Nordsjøen.

Haugli mener denne avtalen er et godt eksempel på hvordan norsk-dansk samarbeid kan bidra til å redusere klimagassutslippene i Europa.

- Karbonfangst- og lagring er et av flere felt der Norge er veldig langt framme. Nå blir det vår oppgave å identifisere flere muligheter for norske selskaper i Danmark og være et koblingspunkt for å sikre flere avtaler i årene som kommer, sier Haugli.

Fra Innovasjonstalen 2023
Foto: Astrid Waller
Håkon Haugli, administrerende direktør.