Q-Meieriene

Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet

Del

Den forbrukerdrevne innovasjonen Skyr® Luftig blir rangert som et av de mest innovative produktene i Europa når Nielsen’s BASES lanserer sin liste over topp 25 gjennombruddsinnovasjoner i 2020: – Utrolig stas, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.
Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.

Nielsen’s BASES «Top 25 breakthrough innovations List» har i flere år vært gullstandarden i bransjen når det gjelder å anerkjenne suksessfulle innovasjoner innenfor FMCG (Fast Moving Consumer Goods).

I kåringen for 2020 blir mousse-yoghurten Skyr® Luftig, som eneste nordiske produkt, nevnt sammen med store navn som Twinings, Nestlé, Oreo, Redbull og Nutella.

- Å være i et slikt selskap viser at vi har lykkes med noe. Vi er en liten aktør og blir selvsagt stolt over at Skyr® Luftig blir anerkjent som en gjennombruddsinnovasjon i europeisk sammenheng, forteller Myrdahl.

Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker har klart å løse et behov i markedet ved å strekke Skyr® i en ny retning.

- Jeg opplever at Skyr® Luftig er veldig lett å like. Vi har truffet på en konsistens som gir en helt ny smaksopplevelse. Samtidig har vi bevart de sunne produktfordelene som resten av Skyr®-porteføljen er kjent for.

Ifølge Nielsen blir det lansert hele 120 nye produkter i FMCG-kategorien i Europa hver eneste dag. Fellestrekk for de som lykkes er at de treffer godt på trender og fortsetter å levere på forbrukernes høye krav.

- Skyr® har ikke tenkt til å bremse. I tillegg til å utvikle nye smaker og formater, er neste steg å gjøre emballasjen mer klimasmart, sier han.

Et forbrukerdrevet produkt, fra start til slutt
Engasjerte forbrukere gjør at Q våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater. Idéen til Pia Berg om å lage en «Fromasj- Skyr®» ble til innovasjonen Skyr® Luftig i 2018.

- Fra vi fikk ideen brukte vi om lag 18 måneder i produktutvikling for å realisere akkurat det som Pia ønsket seg. Det var ikke enkelt, men heldigvis liker vi i Q ting som er vanskelig å få til, forteller senior produktutvikler Johan Heggland

Siden lansering i 2018 har det populære produktet rukket å bli en vekstvinner i sin kategori med 11 millioner solgte begre totalt, og 3,8 millioner solgte begre hittil i 2020.

- Dette er et forholdsvis nytt produkt som stadig flere er i ferd med å oppdage. Selv om forbrukerne gjerne ønsker å spise sunt, ønsker de heller ikke å gå på kompromiss med smak og nytelse. Denne balansen treffer Skyr® Luftig blink på.

Komplett liste

BASES TOP 25 BREAKTHROUGH INNOVATIONS EUROPE2020 EDITION

Country

Manufacturer

Product name

Germany

Intersnack

Funny-Frisch Linsen chips

France

Ferrero

Nutella Biscuits

France

Essity

Moltonel Sans Tube

France

Danone

Badoit Bulles de Fruits

France

L’Oreal

Garnier Fructis Hair Food

Germany

Monster Energy Company (Coca-Cola Group)

Mango Loco Juiced Monster

Germany

Red Bull

Red Bull Organics

Germany

Henkel

Perwoll Sport Active Care

Germany

Unilever

Ben & Jerry’s Vegan

Germany

Henkel

NatureBox Hair Care

Italy

Coca-Cola Italia

Adez

Italy

Ferrarelle

Vitasnella Le Linfe

Norway

Q-Dairies

Skyr® Luftig

Poland

Roust

Suplica Flavored Vodka

Russia

Froneri

Oreo sandwich Ice Cream

Russia

Pepsico

Lay’s Football World Cup 2018 edition

Turkey

Danone

Danone Hupper

UK

Diageo

Baileys Strawberry & Cream

UK

Mars

Maltesers Buttons

UK

McCain

McCain Home Lighter Chips

UK

Twinings

Twinings In’fuse

UK

HaloTop International

HaloTop

UK

Unilever

Hellmann’s Vegan Mayo

UK

Pepsico

Walkers Max Strong

UK

KP Snacks

McCoys Muchos

Nøkkelord

Bilder

Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.
Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.
Last ned bilde

Lenker

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

Om Skyr®

Skyr® er en fløyelsmyk original islandsk yoghurt som er laget etter islandsk oppskrift og fremstillingsmåte, på fersk norsk melk. Skyr® har en unik fyldig konsistens med et høyere proteininnhold enn vanlig yoghurt. Skyr® har en frisk smak av ekte frukt og bær, og leveres i mange ulike smaksvarianter med ulik søtning og størrelser. Skyr® er naturlig proteinrik, fettfri og laktoseredusert.

Følg saker fra Q-Meieriene

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom