Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet

Den forbrukerdrevne innovasjonen Skyr® Luftig blir rangert som et av de mest innovative produktene i Europa når Nielsen’s BASES lanserer sin liste over topp 25 gjennombruddsinnovasjoner i 2020: – Utrolig stas, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.

Nielsen’s BASES «Top 25 breakthrough innovations List» har i flere år vært gullstandarden i bransjen når det gjelder å anerkjenne suksessfulle innovasjoner innenfor FMCG (Fast Moving Consumer Goods).

I kåringen for 2020 blir mousse-yoghurten Skyr® Luftig, som eneste nordiske produkt, nevnt sammen med store navn som Twinings, Nestlé, Oreo, Redbull og Nutella.

- Å være i et slikt selskap viser at vi har lykkes med noe. Vi er en liten aktør og blir selvsagt stolt over at Skyr® Luftig blir anerkjent som en gjennombruddsinnovasjon i europeisk sammenheng, forteller Myrdahl.

Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker har klart å løse et behov i markedet ved å strekke Skyr® i en ny retning.

- Jeg opplever at Skyr® Luftig er veldig lett å like. Vi har truffet på en konsistens som gir en helt ny smaksopplevelse. Samtidig har vi bevart de sunne produktfordelene som resten av Skyr®-porteføljen er kjent for.

Ifølge Nielsen blir det lansert hele 120 nye produkter i FMCG-kategorien i Europa hver eneste dag. Fellestrekk for de som lykkes er at de treffer godt på trender og fortsetter å levere på forbrukernes høye krav.

- Skyr® har ikke tenkt til å bremse. I tillegg til å utvikle nye smaker og formater, er neste steg å gjøre emballasjen mer klimasmart, sier han.

Et forbrukerdrevet produkt, fra start til slutt
Engasjerte forbrukere gjør at Q våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater. Idéen til Pia Berg om å lage en «Fromasj- Skyr®» ble til innovasjonen Skyr® Luftig i 2018.

- Fra vi fikk ideen brukte vi om lag 18 måneder i produktutvikling for å realisere akkurat det som Pia ønsket seg. Det var ikke enkelt, men heldigvis liker vi i Q ting som er vanskelig å få til, forteller senior produktutvikler Johan Heggland

Siden lansering i 2018 har det populære produktet rukket å bli en vekstvinner i sin kategori med 11 millioner solgte begre totalt, og 3,8 millioner solgte begre hittil i 2020.

- Dette er et forholdsvis nytt produkt som stadig flere er i ferd med å oppdage. Selv om forbrukerne gjerne ønsker å spise sunt, ønsker de heller ikke å gå på kompromiss med smak og nytelse. Denne balansen treffer Skyr® Luftig blink på.

Komplett liste

BASES TOP 25 BREAKTHROUGH INNOVATIONS EUROPE2020 EDITION

Country

Manufacturer

Product name

Intersnack

Funny-Frisch Linsen chips

Ferrero

Nutella Biscuits

Essity

Moltonel Sans Tube

Danone

Badoit Bulles de Fruits

L’Oreal

Garnier Fructis Hair Food

Monster Energy Company (Coca-Cola Group)

Mango Loco Juiced Monster

Walkers Max Strong

KP Snacks

McCoys Muchos

Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl.

Om Skyr®

Skyr® er en fløyelsmyk original islandsk yoghurt som er laget etter islandsk oppskrift og fremstillingsmåte, på fersk norsk melk. Skyr® har en unik fyldig konsistens med et høyere proteininnhold enn vanlig yoghurt. Skyr® har en frisk smak av ekte frukt og bær, og leveres i mange ulike smaksvarianter med ulik søtning og størrelser. Skyr® er naturlig proteinrik, fettfri og laktoseredusert.