Innlegg: Vi har verdens beste trafikanter

Vi må helt tilbake til 1947 – før massebilismens tid – for å se under 100 drepte i løpet av ett kalenderår. Dette er en stor motivasjon til å komme enda lengre ned. Et av verdens mest trafikksikre land skal fortsatt bli bedre.
Fram til årtusenskiftet var det ikke uvanlig med 300 drepte hvert år. I de aller verste årene på 1970-tallet ble over 500 drepte i trafikken. For bare seks-syv år siden var tallet på trafikkdrepte om lag 50 prosent høyere enn det er nå.
Veier, biler og trafikanter
Er det bedre veier, bedre biler eller bedre trafikanter som forklarer de reduserte tallene på drepte i trafikken?
Det er mange tråder i denne veven. Bygging av motorveier og etablering av veier med fysiske midtskiller har vært en viktig bidragsyter. Ambulansene hentet døde og hardt skadde omtrent hver måned på den gamle E6 gjennom Østfold. Etter at firefeltsveien ble bygget er fatale ulykker sjeldne. Det er på tilsvarende vis mange andre steder i landet. Bare i 2020 bygde Statens vegvesen over 100 kilometer ny vei. Fortsatt i 2020 ser vi at reduksjon i møteulykker bidrar til færre ulykker.
Bilene er over tid blitt sikrere. Biler med bedre passiv sikkerhet og førerstøttesystemer kan forklare om lag en tredel av nedgangen fra 2000-tallet. Likevel hadde vi neppe hatt en slik effekt hvis ikke bilisten hadde vært sitt ansvar bevisst. Ny og bedre føreropplæring og landets trafikkskolelærere har ytt et betydelig bidrag.
Statens vegvesen og politiet har gjennom 30 år innprentet bilistene om å holde seg på rett side av fartsgrensen. Og norske bilfører over tid har blitt flinkere. Likevel er det fortsatt mye å hente på økt respekt for fartsgrenser og gode førerferdigheter.
Målrettet arbeid
Det som er sikkert, er at det ligger systematiske prioriteringer bak forbedringene. Både myndigheter, interesseorganisasjoner og folk flest har et stort engasjement.
I 2005 gikk Statens vegvesen i gang med å granske alle dødsulykker i trafikken for å få en forståelse av årsakssammenhenger og kunnskap om hvor kreftene må settes inn, om hvor effekten vil være størst.
Elsparkesykler en ny utfordring
Syklister, fotgjengere og MC-førere er de «ubeskyttede» trafikantene. I 2020 rapporteres det om økt sykling i byene. Heldigvis uten at det har ført til flere fatale ulykker. Over tid har også tallet på dødsulykker gått ned, men ikke i samme takt som personbilulykker.
Syklister og MC-førere er grupper med høy ulykkesrisiko. I 2020 fikk vi også en ny utfordring, nemlig ulykker med elsparkesykler, som vi skal følge nøye med på. Det pågår som kjent et arbeid med regler for den nye «mikromobiliteten».
I 1969 døde 103 barn i trafikken. I 2020 omkom to barn under 14 år. En forferdelig tragedie for de som fortsatt ramme. Bilbelte og sikring av barn i bil og på skolevei har gitt resultater. Vi har nærmet oss nullvisjonen for denne gruppen.
Det er de lange linjene, trenden over år som betyr noe. Over tiår har trafikken økt betydelig samtidig som trafikksikkerheten har blitt bedre. En norsk trafikant har under halvparten av risikoen av trafikanter i Europa.
Vi må videre
Blir vi tilfredse, har vi tapt.
Jeg vil forresten trekke tilbake overskriften. Hvis vi tror vi er best, har vi tapt. Selvtilfredshet er en farlig følgesvenn. Tallet på drepte og hardt skadde i trafikken er fortsatt et stort samfunnsmessig problem som det gjenstår å løse.
Ingrid Dahl Hovland
Vegdirektør
Statens vegvesen
Nøkkelord
Bilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom