Innlegg: Regjeringens svar på transportutfordringene
Gjenreis kollektivtrafikken etter pandemien.
Det er svært positivt at den nye regjeringen skriver at de ønsker et godt kollektivtilbud i hele landet. Vår bekymring er at det på grunn av pandemien har vært et fall i bruken av kollektivtrafikken og dermed i inntektene. Med økt bruk av hjemmekontor og flere som har vent seg til å kjøre privatbil, er det fare for at nedgangen vil vedvare en tid. Da er det viktig at regjeringen bidrar til at fylkene har økonomi til å kunne opprettholde kapasiteten, slik at tilbudet er der når passasjerene er tilbake. Her får vi fasit i det reviderte budsjettforslaget fra den nye regjeringen.
Bekjemp sosial dumping i transportnæringen.
Her beskriver regjeringen situasjonen på en god måte og har tiltak i tråd med det som blant annet YTF har vært opptatt av. De skriver; «transportbransjen er arbeidsplass for tusenvis av ansatte over hele landet. Ansatte innen transportsektoren skal ha trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier i arbeidslivet. Regjeringen mener det viktigste tiltaket for å motvirke den negative utviklingen vi ser i transportnæringen, er en bedre håndheving av dagens regelverk.»
Gjør bussene til trygge arbeidsplasser.
Regjeringen skriver at de vil intensivere arbeidet for å nå visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken. Etter Yrkestrafikkforbundets mening må man da også kreve at busser som kjører på norske veier, skal ha beskyttelse også i fronten. I dag sitter bussjåførene nærmest usikret foran i bussen og det har derfor vært flere alvorlige ulykker de siste årene med dødelig utfall. Her må det stilles krav i anbudskonkurranser og regjeringen må bidra til at vi får på plass et godt nasjonalt og internasjonalt regelverk.
Gi yrkessjåførene mulighet til å ta pauser langs veien.
Det står dessverre ingen ting i regjeringserklæringen om å øke antallet døgnhvileplasser langs norske veier. Etter yrkestrafikkforbundets mening er det behov for en kraftig framskynding av dagens planer om 80-90 døgnhvileplasser. I tillegg bør det legges en plan for ytterligere utbygging, slik at hele landet får et tilstrekkelig antall med gode og verdige overnattings- og serviceplasser for langtransportsjåfører.
Styrk det organiserte arbeidslivet - øk fagforeningsfradraget.
Vi er svært fornøyd med at den nye regjeringen ønsker å doble fagforeningsfradraget. Det er et positivt signal om at man ønsker å støtte opp om det organiserte arbeidsliv.
Nå gjenstår det å se om regjeringen leverer på det de har forpliktet seg til, Yrkestrafikkforbundet vil bidra med innspill, ekspertise og utålmodighet slik at punktene blir gjennomført.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet organiserer arbedstakere i transportbransjen i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom