Innlandet klatrer på vekstlista

Andelen vekstbedrifter i Innlandet har økt de siste fire årene, viser tall som ble presentert på Innovasjonstalen på Lillehammer.

f.v. Leon Bakkebø, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Sigbjørn Johnsen, styremedlem i Innovasjon Norge, Tron Ola Lundby, konstituert direktør i Innovasjon Norge Innlandet.

I Oppland og Hedmark var henholdsvis 8,4 og 7,6 prosent av bedriftene såkalte høyvekstbedrifter i 2017. En høyvekstbedrift er en bedrift med mer enn ti ansatte og som i tre påfølgende år har vokst mer enn 20 prosent i året.

Oppland og Hedmark har ikke de tradisjonelle vekstnæringene som for eksempel fiske- og oppdrettsnæring, men ligger likevel ikke langt unna andre fylker i antall vekstbedrifter. Oslo hadde høyest andel vekstbedrifter med 13, 5 prosent i 2017, mens Finnmark og Rogaland lå lavest med henholdsvis 6,9 og 6,4 prosent.

‒ Vi er glade for at andelen vekstbedrifter øker i Innlandet, men enda flere små og mellomstore bedrifter må vokse seg store. Vi kommer til å trenge disse bedriftene, sa Tron Ola Lundby, konstituert leder i Innovasjon Norge Innlandet på innovasjonstalen på Lillehammer 5. juni.

Innlandet trenger bedrifter som vokser, som skaper arbeidsplasser og bidrar med skatte- og eksportinntekter. En fersk undersøkelse Innovasjon Norge har gjennomført viser at bedrifter med ledere som uttrykker en klar ambisjon om vekst, vokser betydelig raskere enn de som ikke har slike ambisjoner.

‒ Holdninger er viktige. Hvis bedriftene ikke vil vokse, kommer det heller ikke til å skje, sa Leon Bakkebø, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge i Innovasjonstalen på Lillehammer.

Sigbjørn Johnsen mener at det handler om å tørre å ta skjebnehoppet.

Det handler om mot til å tro på det du driver med. Det å dele kunnskap er viktig. Vi må snakke med hverandre, sa Sigbjørn Johnsen, styremedlem i Innovasjon Norge.

Mange ville avlive myten om at folk i Innlandet er trege og innadvendte.

Vi møter ambisiøse og nytenkende folk i høyteknologiske industrimiljøer, effektive produksjonsmiljøer og sterke forskningsmiljøer hver dag, sa Tron Ola Lundby.

Les rapporten «Vekstbedrifter i Norge - Kultur for vekst» fra Innovasjon Norge:

Les rapporten "Høyvekstforetak i Norge", laget av Menon på oppdrag fra Innovasjon Norge.

Dette mener Innovasjon Norge om statsbudsjettet for 20207.10.2019 11:41:46 CESTPressemelding

- Dette er et godt budsjett for videre utvikling og nødvendig omstilling av norsk næringsliv. Budsjettforslaget gir Innovasjon Norge økte muligheter til å bidra med risikokapital til norske vekstbedrifter. Norge trenger bedrifter som vokser, gir arbeidsplasser og bidrar med skatter og eksportinntekter som sikrer den fremtidige velferden for oss alle, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.