Bane NOR

Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 leverandører

Del

Bane NOR har for første gang inngått tre rammeavtaler med 23 leverandører på bygg- og anleggsarbeider i og ved spor over hele landet. Det gir økt bærekraft og forutsigbarhet for entreprenører over hele landet.

Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig, for jernbaneområdene Nord, Øst og Sør-Vest. Foto: Bane NOR
Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig, for jernbaneområdene Nord, Øst og Sør-Vest. Foto: Bane NOR

Avtalene har en estimert verdi 936 millioner per jernbaneområdene Nord, Sør-Vest og Øst. Det er inngått tre parallelle rammeavtaler med en varighet på totalt åtte år inkludert opsjoner. Rammeavtalene får en varighet på ett år, med opsjoner på ytterligere tre og fire år. Det betyr økt forutsigbarhet og bærekraft for entreprenørbransjen landet over.

Bidrar til lokal og regional utvikling

Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig.

– Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene. Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane NOR, Fredrik Kirsebom.

– I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører, legger han til.

Viktige avtaler for både fornyelse og drift

Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane NOR. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene.

– Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Nord.

Med avtalene utvikles leverandørmarkedet positivt, samtidig som Bane NOR sparer tid på etablere nye avtaler og gjennomføre flere konkurranser.

– Vi er svært godt fornøyde med interessen i markedet og ser frem til et godt samarbeid med entreprenørene fremover, sier Brækkan.

Konkurrerte i fem måneder

Konkurransen mellom leverandørene har pågått over hele landet i fem måneder, og både leverandører og Bane NOR har lagt ned store ressurser for å få frem det beste og mest korrekte resultatet.

Totalpris er vektet 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføring på arbeidene er vektet med 30 prosent. De parallelle rammeavtalene ble begrenset til åtte leverandører pr strekning og geografisk område. Alle Bane NORs divisjoner kan benytte avtalene.

Dette er entreprenørene

De ulike entreprenørene har signert avtaler for ulike strekninger innenfor de forskjellige geografiske områdene – derfor har enkelte signert avtaler for flere områder.

Område Sør-Vest:

  • Banedrift AS
  • Banefjell AS
  • Baneservice AS
  • Jordalen Entreprenør AS
  • Kaspar Strømme AS
  • Mesta AS
  • NRC Norge AS
  • Snøhetta Anlegg AS
  • Spilde Entreprenør AS
  • Tveito Maskin AS
  • Veidekke Entreprenør AS
  • Øynebråten Anleggsteknikk AS

Område Øst:

  • Banedrift AS
  • Baneservice AS
  • Gjermundshaug Anlegg AS
  • Leif Grimsrud AS
  • Mesta AS
  • NRC Norge AS
  • Snøhetta Anlegg AS
  • Veidekke Entreprenør AS

Område Nord:

  • Banedrift AS
  • Baneservice AS
  • Farbu & Gausen AS
  • Gjermundshaug Anlegg AS
  • Lierne Tre AS
  • Maskinentreprenør Kristian Kristiansen AS
  • Mesta AS
  • Nordnes Narvik AS
  • NRC Norge AS
  • Ospas AS
  • Snøhetta Anlegg DA
  • Totalprosjekt Namsskogan AS
  • Tronfjell Maskin AS
  • Trym Anlegg AS
  • Veidekke Entreprenør AS
  • Winsnes Maskin & Transport AS

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig, for jernbaneområdene Nord, Øst og Sør-Vest. Foto: Bane NOR
Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig, for jernbaneområdene Nord, Øst og Sør-Vest. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk (som på bildet her) med mer.  Foto: Dag Svinsås, Bane NOR
Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk (som på bildet her) med mer. Foto: Dag Svinsås, Bane NOR
Last ned bilde
– Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, en av områdedirektørene i Bane NOR. Foto: Bane NOR
– Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, en av områdedirektørene i Bane NOR. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
– Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane NOR, Fredrik Kirsebom.
– Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane NOR, Fredrik Kirsebom.
Last ned bilde
– Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene, Fredrik Kirsebom.
– Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene, Fredrik Kirsebom.
Last ned bilde
Område Nord: – I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører,  sier Kirsebom.
Område Nord: – I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører, sier Kirsebom.
Last ned bilde
Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane NOR. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene. Her ser vi arbeid med slegge, med sikring.
Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane NOR. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene. Her ser vi arbeid med slegge, med sikring.
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom