Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 leverandører
Bane NOR har for første gang inngått tre rammeavtaler med 23 leverandører på bygg- og anleggsarbeider i og ved spor over hele landet. Det gir økt bærekraft og forutsigbarhet for entreprenører over hele landet.

Avtalene har en estimert verdi 936 millioner per jernbaneområdene Nord, Sør-Vest og Øst. Det er inngått tre parallelle rammeavtaler med en varighet på totalt åtte år inkludert opsjoner. Rammeavtalene får en varighet på ett år, med opsjoner på ytterligere tre og fire år. Det betyr økt forutsigbarhet og bærekraft for entreprenørbransjen landet over.
Bidrar til lokal og regional utvikling
Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig.
– Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene. Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane NOR, Fredrik Kirsebom.
– I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører, legger han til.
Viktige avtaler for både fornyelse og drift
Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane NOR. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene.
– Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Nord.
Med avtalene utvikles leverandørmarkedet positivt, samtidig som Bane NOR sparer tid på etablere nye avtaler og gjennomføre flere konkurranser.
– Vi er svært godt fornøyde med interessen i markedet og ser frem til et godt samarbeid med entreprenørene fremover, sier Brækkan.
Konkurrerte i fem måneder
Konkurransen mellom leverandørene har pågått over hele landet i fem måneder, og både leverandører og Bane NOR har lagt ned store ressurser for å få frem det beste og mest korrekte resultatet.
Totalpris er vektet 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføring på arbeidene er vektet med 30 prosent. De parallelle rammeavtalene ble begrenset til åtte leverandører pr strekning og geografisk område. Alle Bane NORs divisjoner kan benytte avtalene.
Dette er entreprenørene
De ulike entreprenørene har signert avtaler for ulike strekninger innenfor de forskjellige geografiske områdene – derfor har enkelte signert avtaler for flere områder.
Område Sør-Vest:
- Banedrift AS
- Banefjell AS
- Baneservice AS
- Jordalen Entreprenør AS
- Kaspar Strømme AS
- Mesta AS
- NRC Norge AS
- Snøhetta Anlegg AS
- Spilde Entreprenør AS
- Tveito Maskin AS
- Veidekke Entreprenør AS
- Øynebråten Anleggsteknikk AS
Område Øst:
- Banedrift AS
- Baneservice AS
- Gjermundshaug Anlegg AS
- Leif Grimsrud AS
- Mesta AS
- NRC Norge AS
- Snøhetta Anlegg AS
- Veidekke Entreprenør AS
Område Nord:
- Banedrift AS
- Baneservice AS
- Farbu & Gausen AS
- Gjermundshaug Anlegg AS
- Lierne Tre AS
- Maskinentreprenør Kristian Kristiansen AS
- Mesta AS
- Nordnes Narvik AS
- NRC Norge AS
- Ospas AS
- Snøhetta Anlegg DA
- Totalprosjekt Namsskogan AS
- Tronfjell Maskin AS
- Trym Anlegg AS
- Veidekke Entreprenør AS
- Winsnes Maskin & Transport AS
Nøkkelord
Kontakter
Marianne HenriksenKommunikasjonsansvarlig
- ved utbyggingsprosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen, en del av Utbygging Vestfoldbanen
Bilder






Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Mer fornøyde togpassasjerer19.7.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har Bane NOR jobbet målrettet med å gi bedre informasjon til deg som reiser med tog – både i hverdagen og når det er stans. Det har gitt resultater.
Flere sykkelhotell står tomme14.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Vi har tusenvis av p-plasser for sykkel ved 39 togstasjoner. Dessverre står alt for mange tomme. Etter ferien håper vi flere gjør som i Tønsberg, Moss og Kolbotn; tråkker utslippsfritt til toget.
Togselskapenes beste reisetips11.7.2022 11:07:30 CEST | Pressemelding
Er du en av dem som ikke har pass eller har fått problemer med flyturen? Norgesferie er et godt alternativ og togselskapene gjør den enda bedre for deg i år.
Sterk nedgang i sporfeil på jernbanen8.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Vi jobber jevnt og trutt med vedlikehold av jernbanen. Nå ser vi noen resultater: I 2018 førte 230 sporfeil til materielle skader. Hittil i år er det to.
Nå setter Bane NOR høye krav til utslippskutt28.6.2022 14:24:14 CEST | Pressemelding
Å kjøre tog er utslippsfri og grønn transport. Å bygge og vedlikeholde jernbane har kostnader for klima og miljø. Derfor vil vi halvere utslippene innen 2030.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom