Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 leverandører

Avtalene har en estimert verdi 936 millioner per jernbaneområdene Nord, Sør-Vest og Øst. Det er inngått tre parallelle rammeavtaler med en varighet på totalt åtte år inkludert opsjoner. Rammeavtalene får en varighet på ett år, med opsjoner på ytterligere tre og fire år. Det betyr økt forutsigbarhet og bærekraft for entreprenørbransjen landet over.
Bidrar til lokal og regional utvikling
Det er første gang Bane NOR har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig.
– Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene. Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane NOR, Fredrik Kirsebom.
– I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører, legger han til.
Viktige avtaler for både fornyelse og drift
Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane NOR. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene.
– Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Nord.
Med avtalene utvikles leverandørmarkedet positivt, samtidig som Bane NOR sparer tid på etablere nye avtaler og gjennomføre flere konkurranser.
– Vi er svært godt fornøyde med interessen i markedet og ser frem til et godt samarbeid med entreprenørene fremover, sier Brækkan.
Konkurrerte i fem måneder
Konkurransen mellom leverandørene har pågått over hele landet i fem måneder, og både leverandører og Bane NOR har lagt ned store ressurser for å få frem det beste og mest korrekte resultatet.
Totalpris er vektet 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføring på arbeidene er vektet med 30 prosent. De parallelle rammeavtalene ble begrenset til åtte leverandører pr strekning og geografisk område. Alle Bane NORs divisjoner kan benytte avtalene.
Dette er entreprenørene
De ulike entreprenørene har signert avtaler for ulike strekninger innenfor de forskjellige geografiske områdene – derfor har enkelte signert avtaler for flere områder.
Område Sør-Vest:
- Banedrift AS
- Banefjell AS
- Baneservice AS
- Jordalen Entreprenør AS
- Kaspar Strømme AS
- Mesta AS
- NRC Norge AS
- Snøhetta Anlegg AS
- Spilde Entreprenør AS
- Tveito Maskin AS
- Veidekke Entreprenør AS
- Øynebråten Anleggsteknikk AS
Område Øst:
- Banedrift AS
- Baneservice AS
- Gjermundshaug Anlegg AS
- Leif Grimsrud AS
- Mesta AS
- NRC Norge AS
- Snøhetta Anlegg AS
- Veidekke Entreprenør AS
Område Nord:
- Banedrift AS
- Baneservice AS
- Farbu & Gausen AS
- Gjermundshaug Anlegg AS
- Lierne Tre AS
- Maskinentreprenør Kristian Kristiansen AS
- Mesta AS
- Nordnes Narvik AS
- NRC Norge AS
- Ospas AS
- Snøhetta Anlegg DA
- Totalprosjekt Namsskogan AS
- Tronfjell Maskin AS
- Trym Anlegg AS
- Veidekke Entreprenør AS
- Winsnes Maskin & Transport AS
Nøkkelord
Kontakter
Marianne HenriksenKommunikasjonsansvarlig
- ved utbyggingsprosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen, en del av Utbygging Vestfoldbanen
Bilder






Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Betongsviller blir mer klimavennlige5.12.2025 13:06:35 CET | Pressemelding
Bane NOR har inngått en ny rammeavtale med Sateba Norway om levering av betongsviller. Den nye avtalen er både konkurransedyktig og innebærer et vesentlig kutt i utslipp av klimagasser.
Godt forberedt på normalt og ekstremt vintervær3.12.2025 07:34:44 CET | Pressemelding
Klimaendringene gir mer ekstremvær, med hyppigere og kraftigere vind og perioder med utfordrende vinterforhold. Foran årets vinter har Bane NOR rustet seg med Europas kraftigste snøryddemaskiner og en metode for å styre togtrafikken slik at flest mulig tog kjører og kommer frem i rute på dager med krevende vær.
Slik ruster vi jernbanen mot mer ekstremt vær23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Togtrafikken er i gang på nye Drammen stasjon31.8.2025 10:01:53 CEST | Pressemelding
Søndag 31. august åpnet nye Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen for trafikk. Det legger til rette for flere tog i rute og bedre kapasitet på Vestfoldbanen og gjennom Drammen.
Ny konsernsjef i Bane NOR18.7.2025 10:31:00 CEST | Pressemelding
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
