Innfører godkjenningsordning for bemanningsbransjen
Fra nyttår må alle bemanningsforetak ha godkjenning fra Arbeidstilsynet for å kunne drive lovlig utleie. Den nye godkjenningsordningen skal bidra til å luke ut useriøse bemanningsforetak og gjøre det lettere for innleievirksomheter å velge seriøse tilbydere av arbeidskraft.

– Ordningen skal bidra til å sikre etterlevelse av innleiereglene og bygge opp under gode vilkår i bransjen og vi kommer til å følge opp med tilsyn i 2024, sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet.
Godkjenningsordningen innebærer først og fremst at bemanningsforetakene må dokumentere at de oppfyller allerede lovpålagte plikter, blant annet at de har skriftlige arbeidsavtaler og yrkesskadeforsikring.
Skal føre tilsyn
– Arbeidstilsynet kommer til å føre tilsyn for å undersøke blant annet om bemanningsforetakene har godkjenning og at alt det formelle er på plass. Finner vi brudd vil vi blant annet kunne benytte overtredelsesgebyr eller andre sanksjoner, sier Vollheim.
Hvis en virksomhet leier inn fra et bemanningsforetak som ikke er godkjent, vil den innleide arbeidstakeren kunne kreve fast ansettelse hos innleier for domstolene, på samme måte som ved brudd på andre innleieregler.
Med et offentlig register blir det enklere å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, og dermed driver seriøst. Det vil styrke de seriøse aktørene og bidra til et tryggere arbeidsliv.
Hva må virksomhetene gjøre?
Arbeidstilsynet jobber med en skjemaløsning som skal være enkel og effektiv for virksomhetene å bruke. Denne skal være tilgjengelig på arbeidstilsynet.no i løpet av november.
-Det skal være lett for seriøse aktører å få godkjenning raskt. De som har dokumentasjon i orden, skal bare sende dette inn til oss slik at det ikke oppstår unødvendige forsinkelser. For virksomheter som følger lovverket vil det ikke være noe problem å bli godkjent, de skal bare dokumentere allerede lovpålagte plikter, sier Vollheim
Godkjenningsordningen trer i kraft 1. januar 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Marie VikaunePressekontakt
Tel:934 22 499hege.marie.vikaune@arbeidstilsynet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
Minstelønn for varebilbransjen5.5.2025 08:18:45 CEST | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det betyr minimum 222 kroner i timelønn i en bransje der mange arbeidstakere er særlig utsatt for utnyttelse.
Sykehusansatte skal ikke bli syke av å være på jobb29.4.2025 12:56:13 CEST | Pressemelding
Mange sykehusansatte opplever belastninger som over tid kan føre til sykdom. I mai inviterer Arbeidstilsynet til tre webinarer hvor vi gir råd for bedre arbeidsmiljø ved norske sykehus.
Dette prioriterer Arbeidstilsynet i 202529.4.2025 12:45:54 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet skal i 2025 øke innsatsen for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og sikre et seriøst arbeidsliv. Vi skal øke tilstedeværelsen ved å gjennomføre flere tilsyn og gi strengere reaksjoner ved alvorlige brudd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom