Inkassobrev sendes direkte til nettbanken -  enda enklere å betale inkassogjelden

Kredinor har tilrettelagt for den nye generasjonen eFaktura, og sendte som første inkassoselskap i Norge, inkassobrev direkte til kundenes nettbank, mandag 3. februar. Mer enn 3,2 millioner nordmenn kan motta eFaktura. Potensialet for å sende inkassobrev i den nye kanalen er derfor stort blant de mer enn 8,1 millioner inkassobrevene Kredinor sender ut årlig.
Petter Gjeitnes, forretningsutvikler i Kredinor er svært fornøyd med å ha sendt de første inkassobrev på eFaktura direkte til kundenes nettbank.

Kredinor er det første inkassoselskapet som tar i bruk løsningen, og de første kundene mottok mandag denne uken inkassobrev som eFaktura i nettbanken.

–Kredinor jobber kontinuerlig med å utvikle og tilby løsninger som gjør det enklere for sluttkunden å betale, og raskere for oppdragsgiver å få betaling for varer eller tjenester, sier Petter Gjeitnes, forretningsutvikler i Kredinor.

Tidligere ble samtlige inkassobrev sendt per post eller til digipost fra Kredinor. Det innebærer en betydelig forenkling når inkassobrevene nå kan sendes direkte kundenes nettbank, ferdig utfylt med betalingsinformasjon.

En helintegrert digital verdikjede med Nets og PostNord Strålfors

Løsningen som gjør det mulig å sende inkassobrev via eFaktura er utviklet i samarbeid med Nets og PostNord Strålfors, som Kredinor har samarbeidet med i en årrekke. De fasiliterer forsendelsen basert på innholdet som kommer fra Kredinor. PostNord Strålfors har ansvar for dokumentet som distribueres til kanalene, deriblant eFaktura kanalen. Nets har ansvar for distribusjonskanalen inn mot Nett- mobilbank eller annen digital kanal som kan motta eFaktura.

Alt samlet ett sted

–Noen vil kanskje si at det ikke er så hyggelig å få inkassobrev rett i nettbanken sin. Imidlertid er fordelene mange både for sluttkunden og den som sender eFaktura, understreker Gjeitnes:

• eFaktura er ferdig utfylt og klar til betaling: Mottageren trenger ikke fylle ut endeløse KID, kontonummer, beløp og dato
  • Brevet som forklarer innholdet ligger ved: Sluttkunden får nødvendig informasjon og unngår at inkassobrevet kommer bort
  • Mottaker har full kontroll og fleksibilitet: Dato og konto kan endres pluss at eFaktura ikke belastes før den er godkjent
  • Trygg kanal å sende gjennom: Nettbanken har sikker pålogging og gir trygghet for at andre ikke får brevet

Et fruktbart samarbeide

PostNord Strålfors har som visjon å være den foretrukne Omnikanal-partneren for personalisert kundekommunikasjon i Norden. Deres strategi er å digitalisere kundenes kommunikasjonsløsninger. Løsningen som muliggjør forsendelse av inkassobrev direkte til nettbanken er utviklet i samarbeid mellom inkassobransjen, Nets og PostNord Strålfors.

–Å få på plass distribusjon av inkassobrev direkte til nettbanken har hatt høy prioritet hos oss. Vi er stolte og glade over å bidra til å gjøre det enklere for de som skal betale, sier Thomas Barreth, administrerende direktør i PostNord Stålfors.

– Sammen med Bits, banker og andre sentrale aktører jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre betalingstjenester. Vårt mål er å digitalisere samtlige papirfakturaer eller regninger sendt som epost, sier Dagfinn Sund, forretningsansvarlig for eFaktura i Nets.

Rask utviklingstakt

Etter at myndighetene åpnet for digitale inkassobrev i 2017 har utviklingen gått i et raskt tempo, med utstrakt bruk av Digipost frem til i dag hvor digitale inkassobrev nå kan sendes direkte i Nettbanken. –Fordelene for avsender er også mange. Det ligger en betydelig kostnadsbesparelse ved at alt er automatisert og håndteres av Kredinor. De slipper returpost og manuell håndtering. Raskere betaling gir god likviditet og økt lønnsomhet, avslutter Petter Gjeitnes i Kredinor.

Om Nets

Nets er den ledende betalingsleverandøren i Norden, og håndterer flere milliarder betalingstransaksjoner årlig. Nets har vært i førersetet for utviklingen av en rekke nye betalingsløsninger, deriblant eFaktura og Avtalegiro.

Om PostNord Strålfors

PostNord Strålfors utvikler og tilbyr kommunikasjonsløsninger og distribusjon av brev, fakturaer og andre dokumenter.

For mer informasjon - ta kontakt med forretningsutvikler Petter Gjeitnes i Kredinor:
E-post: Petter.Gjeitnes@kredinor.no

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, med hovedkontor i Oslo. Vi tilbyr løsninger innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp, og har spesialisert oss innenfor bransjene energi, bank/finans, handel/service, telecom - og offentlig sektor. Kredinor har kontorer i Tromsø, Trondheim, Kristiansund, Fredrikstad, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Porsgrunn, Hamar. Vi har også virksomhet i Norden gjennom Kredinor A/S i Ballerup utenfor København i Danmark og Kredinor SA i Stockholm i Sverige. Les mer på kredinor.no.