Ingrid Gjelsten – norgesmester i sprangridning for unge ryttere

Hun tok gull som junior – nå gjentok hun bedriften, med samme hest, på samme bane – Gjelsten Arena på Linnesvollen. Årets norgesmester for unge ryttere ble Ingrid Gjelsten og Jackson vd Bisschop. Sølvet gikk til Ada Alette Braaten Johnsen/Plietsch fra Drøbak Rideklubb og bronsen til Mira Oliva Høidal/Boleybawn Aasha fra Fredrikstad og Omegn Rideklubb.
Ingrid Gjelsten / Jackson vd Bisschop foto Norges Rytterforbund

NM-klassen for de unge rytterne bød på spenning til siste hinder – siste store hinder, for de unge rytterne ble satt på prøve med en stor, teknisk bane, der hinderne kom tett og makstiden var knapp. Etter finaledagens første runde over de 1,45 m høye hinderne var det Drøbak-rytteren Ada Braaten Johnsen/Plietsch som lå i ledelsen med tre små feilpoeng totalt etter ukens innsats. Hakk i hæl fulgte Ingrid fra arrangørklubben Drammen og Omegn Rideklubb med sin 12 år gamle vallak e. Flipper d’Elle/Nabab de Reve. Ingrid hadde prikket formen i dag og red første runde feilfritt, dermed pustet hun Ada i nakken med fire feilpoeng totalt. Bak disse to knivet Patrick Sande/General van de Nachtegaele e. Cum Laude Z/Quickfeuer van Koekshof fra Tønsberg og Omegn Rideklubb med Mira Oliva Høidal/Boleybawn Aasha e. Dignified vant’ Zorgvliet/Air Jordan Z fra Fredrikstad og Omegn Rideklubb om øvre del av resultatlisten. Etter dagens runde sto disse to begge med 12 feil.

I siste og avgjørende runde ble det en liten bom ned for Ingrid, og Ada hadde muligheten, men måtte se to bommer gå i bakken på veien. Dermed gikk gullet til Ingrid med åtte feilpoeng totalt og sølv til Ada med 11.

Patrick og Mira måtte dermed ut i omhopping om sølvet – Patrick var første ut og fikk en bom på veien. Dermed kunne Mira gå for det sikre og ta medaljen på den måten – og det gjorde hun.

-Jeg fokuserte mest på meg selv, tenkte på oppgavene, sa gullvinneren etter rittet. Ingrid kjente på det at banen var utfordrende.

- Jeg var litt stresset over banen, for jeg hadde ikke mitt beste EM i år. Å få til denne oppgaven, det var målet – og det klarte jeg.

Ingrid og Jackson tok norgesmestertittelen også i 2019, da som junior. Og nå gjorde de det igjen.

- Det var veldig gøy å gjøre det en gang til, et hakk lenger opp. Nå blir vel målet å gjøre det samme enda et hakk opp, som senior, smilte den glade gullvinneren.

Ingrid Gjelsten / Jackson vd Bisschop foto Norges Rytterforbund
Ingrid Gjelsten Jackson vd Bisschop