Ingrid Bolsø Berdal med hovedrolle i ny storsatsing på TV 2

TV 2 fortsetter å satse på norsk drama med thrillerdramaet «Heksejakt», som har premiere på TV 2 og TV 2 Sumo over nyttår. Serieskaperne er suksessduoen bak «Frikjent», Siv Rajendram og Anna Bache-Wiig.

Foto: Pål Laukli/TV 2

«Heksejakt» er en intens og aktuell fortelling om hvordan én enkelt varsling utløser et livsomveltende drama, som får konsekvenser helt opp til det øverste av norsk samfunnsliv.

Som økonomisjef i et av landets ledende advokatselskaper, har Ida Waage (Bolsø Berdal) nådd langt i en mannsdominert og tøff bransje. Men når hun får en mistenkelig faktura på bordet, nekter hun å skrive under og tar saken videre til styret, en beslutning som skal komme til å få dramatiske konsekvenser.

Med en drivende historie om maktkamp og korrupsjon som ramme, går serien dypt inn i de psykologiske, relasjonelle og politiske konsekvensene av å varsle.

- Varsling, og det å være varsler, er en vanskelig og viktig tematikk å sette søkelyset på. Da Siv og Anna pitchet inn ideen til «Heksejakt» var vi aldri i tvil. Hvis det var noen som kunne fortelle en slik historie, var det dem, sier dramasjef i TV 2, Christopher Haug.

I den bærende hovedrollen som varsleren finner vi altså stjerneskuespiller Ingrid Bolsø Berdal, som har gjort seg bemerket både i Norge og internasjonalt, nå sist i HBO-suksessen «Westworld». Med på laget er også en lang rekke sterke skuespillernavn som Mads Ousdal, Christian Skolmen, Ola G. Furuseth, Preben Hodneland, Sara Khorami, Fridtjov Såheim, Gard Eidsvold, Nader Khademi, Janne Heltberg, Axel Bøyum, Ellen Birgitte Winther, Ingunn Øyen og Caroline Glomnes.

Suksessduo

Serieskaperne Siv Rajendram og Anna Bache-Wiig har blant annet høstet kritikerros for sitt arbeid med to sesonger av serien «Frikjent» på TV 2 og filmen «Utøya, 22. juli», og har markert seg som manusforfattere med en sterk, samfunnsengasjert stemme. I «Heksejakt» har de latt seg inspirere av virkelige, norske varslersaker.

- Under arbeidet med serien har vi gått grundig inn i flere av varslersakene i landet de siste årene og har hentet inspirasjon fra alle disse historiene. Denne researchen rystet oss. Vi hørte historier om frykt, raseri og ensomhet, og de fleste sa at de aldri ville gjort det igjen, forteller Rajendram.

De to serieskaperne mener handlingen er realistisk og kunne skjedd i Norge i dag.

- Selv i et velfungerende demokrati som Norge opplever varslere trusler, hets og store personlige omkostninger. Vi tar ytringsfriheten som selvfølge, men er vi villige til å forsvare den? spør Bache-Wiig.

- Vil provosere, sjokkere og underholde

Konseptuerende regissør er Eva Sørhaug («Lønsj», «90 minutter», «Okkupert»), og med seg på regi har hun Stian Kristiansen («Mannen som elsket Yngve», «Heimebane»).

«Heksejakt» produseres av Miso Film, kjent for serier som «Frikjent», «Varg Veum», og aktuelle med «Skitten Snø» og «Besatt». Are Heidenstrøm, Peter Bose og Jonas Allen er produsenter.

Dramasjefen i TV 2 tror serien vil fenge og overraske seerne.

- Selv om «Heksejakt» er fiksjon har arbeidet med serien gitt oss et innblikk i et Norge de fleste ikke kjenner. Jeg er sikker på at serien både vil provosere, sjokkere og underholde et seriesultent publikum, sier Christopher Haug.

«Heksejakt» er på åtte episoder og har premiere på TV 2 og TV 2 Sumo på nyåret.

Siril Vatne MelingPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Heksejakt, Mellom oss, Hjerteslag, Skal vi danse, Åsted Norge, TV 2 hjelper deg, Helsekontrollen, Matkontrollen, Sommerhytta

970 43 166‬Siril.VatneMeling@tv2.no

Foto: Pål Laukli/TV 2

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.