Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY20

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

«Regnskapsåret 2020 var et annerledesår på veldig mange måter. Det har vært utrolig å se at over 166 000 entreprenører komme sammen og sette menneskene i sentrum i alt vi gjør, og tilpasse seg raskt for å oppfylle de nye behovene til kundene våre. I en tid der hjemmet har vært viktigere enn noen gang, gjorde vi IKEA mer tilgjengelig ved å åpne 26 nye kundemøtepunkter i byer som Helsinki, Seoul og Tokyo. Vi fremskyndet også omnikanal-forvandlingen, slik at vi avsluttet året med solide resultater, til tross for at 75 % av varehusene våre var stengt i nesten to måneder», uttaler Jesper Brodin, CEO i Ingka Group.

Gjennom året har Ingka Group vært tro mot IKEA-visjonen og stått på de mange menneskenes side. Dette inkluderte 26 millioner euro i nødhjelp til samfunnene i verdikjeden vår som var rammet av pandemien. Selskapet har også hjulpet medarbeiderne i IKEA ved å sikre en stabil inntekt, med ekstra foreldrepermisjon og fleksible arbeidsordninger. Siden innhentingen kom raskere enn ventet, valgte Ingka Group også å betale tilbake de offentlige midlene de hadde mottatt for å dekke lønn til ansatte i løpet av våren.

Ingka Group er mer innstilt enn noen gang på å bidra til å løse klimakrisen og forme en ny normal som er bedre for menneskene og planeten i generasjonene som kommer. Selskapet vil fremskynde arbeidet med IKEAs ambisjon om å bli klimapositive innen 2030. Dette omfatter flere investeringer på 600 millioner euro i regnskapsåret 2021, noe som øker de totale investeringene i bærekraft til 3,8 milliarder euro.

«I Ingka Group jobber vi kontinuerlig for å nå bærekraftsambisjonene våre, og vi kan med stolthet si at vi for første gang har produsert mer fornybar energi enn vi har brukt i vår egen drift, med 132 % globalt, takket være investeringene våre i sol- og vindkraftteknologi», sier Karol Gobczyński, Climate & Energy Leader, Ingka Group.

Andre høydepunkter for året inkluderer følgende:

• Vi har mer enn 920 000 solcellepaneler på takene på IKEA-varehusene og lagrene våre.
  • Vi utvidet tjenestene våre med ren energi til 11 markeder, og solcelleenergi til boliger, som vi tilbyr i 9 markeder, gjør at kundene sparer i gjennomsnitt 400 euro i året. Totalt reduserte vi CO2-utslippene med 63 000 tonn.
  • Vi lanserte HUVUDROLL-planteboller, med bare 4 % av karbonavtrykket til den ikoniske IKEA-kjøttbollen.
  • Vi jobbet videre med å utforske hvordan vi kan bli mer sirkulære, og å forvandle Billigkroken til gjenbruksbutikk – med fokus på å skape tjenester og engasjement for bærekraft i lokalsamfunnene.

I Norge er noen av høydepunktene:

• Vi donerte mer enn 26 000 produkter til sykehus, mottaks- og krisesentre, til barn og til familier i vanskelige situasjoner gjennom vårt Emergency relief fund.
  • Sisters in Business, vår partner innenfor sosialt entreprenørskap, åpnet sin andre avdeling på IKEA Furuset.
  • Vi donerte overskuddet av salget på regnbueposen STORSTOMMA til Foreningen Fri, ca. 670.000 kr.
  • Vi fjernet alle engangsprodukter i plast fra sortimentet vårt.
  • Vi økte antall elektriske varebiler for hjemlevering i Oslo-området, og har stor tro på at vi vil ha 100% utslippsfri hjemlevering innen utgangen av 2023.

Til en viss grad betydde stenging av varehus og utfordringer i driften som følge av pandemien at mange av de planlagte aktivitetene måtte utsettes, siden vi konsentrerte oss om andre ting, som å støtte lokalsamfunnene. Utrullingen av elektriske kjøretøyer gikk saktere enn forventet, og vi nådde ikke målet om å redusere matavfallet med 50 % verden over. Likevel fortsetter vi å jobbe for å skape en fremtid som er ren, grønn og mer rettferdig, og vil fortsette å jobbe mot målene våre.

Ingka Groups årssammendrag og bærekraftsrapport finner du her.