Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY20
«Regnskapsåret 2020 var et annerledesår på veldig mange måter. Det har vært utrolig å se at over 166 000 entreprenører komme sammen og sette menneskene i sentrum i alt vi gjør, og tilpasse seg raskt for å oppfylle de nye behovene til kundene våre. I en tid der hjemmet har vært viktigere enn noen gang, gjorde vi IKEA mer tilgjengelig ved å åpne 26 nye kundemøtepunkter i byer som Helsinki, Seoul og Tokyo. Vi fremskyndet også omnikanal-forvandlingen, slik at vi avsluttet året med solide resultater, til tross for at 75 % av varehusene våre var stengt i nesten to måneder», uttaler Jesper Brodin, CEO i Ingka Group.
Gjennom året har Ingka Group vært tro mot IKEA-visjonen og stått på de mange menneskenes side. Dette inkluderte 26 millioner euro i nødhjelp til samfunnene i verdikjeden vår som var rammet av pandemien. Selskapet har også hjulpet medarbeiderne i IKEA ved å sikre en stabil inntekt, med ekstra foreldrepermisjon og fleksible arbeidsordninger. Siden innhentingen kom raskere enn ventet, valgte Ingka Group også å betale tilbake de offentlige midlene de hadde mottatt for å dekke lønn til ansatte i løpet av våren.
Ingka Group er mer innstilt enn noen gang på å bidra til å løse klimakrisen og forme en ny normal som er bedre for menneskene og planeten i generasjonene som kommer. Selskapet vil fremskynde arbeidet med IKEAs ambisjon om å bli klimapositive innen 2030. Dette omfatter flere investeringer på 600 millioner euro i regnskapsåret 2021, noe som øker de totale investeringene i bærekraft til 3,8 milliarder euro.
«I Ingka Group jobber vi kontinuerlig for å nå bærekraftsambisjonene våre, og vi kan med stolthet si at vi for første gang har produsert mer fornybar energi enn vi har brukt i vår egen drift, med 132 % globalt, takket være investeringene våre i sol- og vindkraftteknologi», sier Karol Gobczyński, Climate & Energy Leader, Ingka Group.
Andre høydepunkter for året inkluderer følgende:
- Vi har mer enn 920 000 solcellepaneler på takene på IKEA-varehusene og lagrene våre.
- Vi utvidet tjenestene våre med ren energi til 11 markeder, og solcelleenergi til boliger, som vi tilbyr i 9 markeder, gjør at kundene sparer i gjennomsnitt 400 euro i året. Totalt reduserte vi CO2-utslippene med 63 000 tonn.
- Vi lanserte HUVUDROLL-planteboller, med bare 4 % av karbonavtrykket til den ikoniske IKEA-kjøttbollen.
- Vi jobbet videre med å utforske hvordan vi kan bli mer sirkulære, og å forvandle Billigkroken til gjenbruksbutikk – med fokus på å skape tjenester og engasjement for bærekraft i lokalsamfunnene.
I Norge er noen av høydepunktene:
- Vi donerte mer enn 26 000 produkter til sykehus, mottaks- og krisesentre, til barn og til familier i vanskelige situasjoner gjennom vårt Emergency relief fund.
- Sisters in Business, vår partner innenfor sosialt entreprenørskap, åpnet sin andre avdeling på IKEA Furuset.
- Vi donerte overskuddet av salget på regnbueposen STORSTOMMA til Foreningen Fri, ca. 670.000 kr.
- Vi fjernet alle engangsprodukter i plast fra sortimentet vårt.
- Vi økte antall elektriske varebiler for hjemlevering i Oslo-området, og har stor tro på at vi vil ha 100% utslippsfri hjemlevering innen utgangen av 2023.
Til en viss grad betydde stenging av varehus og utfordringer i driften som følge av pandemien at mange av de planlagte aktivitetene måtte utsettes, siden vi konsentrerte oss om andre ting, som å støtte lokalsamfunnene. Utrullingen av elektriske kjøretøyer gikk saktere enn forventet, og vi nådde ikke målet om å redusere matavfallet med 50 % verden over. Likevel fortsetter vi å jobbe for å skape en fremtid som er ren, grønn og mer rettferdig, og vil fortsette å jobbe mot målene våre.
Ingka Groups årssammendrag og bærekraftsrapport finner du her.
Nøkkelord
Bilder
Om IKEA
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.
I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.
Følg pressemeldinger fra IKEA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra IKEA
IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding
Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.
Sommernyheter på IKEA med nye og gamle favoritter26.6.2023 14:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer kommer! De varme dagene og magiske sommernettene er endelig her. På IKEA ønsker vi den skandinaviske sommeren velkommen med sterke og lekne farger, nye og smarte løsninger til hjemmet, og en god dose drømmende vakkert design.
IKEA leverer pakker raskere enn før21.6.2023 12:59:48 CEST | Pressemelding
Med nytt pakkelager i Vestby vil fire av fem kunder få levert pakkene sine i løpet av to dager
IKEA støtter Skeiv Ungdom med overskudd fra Storstomma-bagen6.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som en del av vårt engasjement for mangfold og inkludering har IKEA i år besluttet å donere overskudd fra salget av den populære Storstomma-bagen til organisasjonen Skeiv Ungdom.
IKEAs nye MÄVINN er unikt håndverk med et sosialt avtrykk11.5.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
MÄVINN feirer det tradisjonelle håndverket og kreativiteten som må til for å skape unikt tilbehør til hjemmet. MÄVINN er en kolleksjon som kan garantere at hvert eneste produkt er helt unikt, her er nemlig alt håndlaget; ingen gjenstand har de samme detaljene eller formen som en annen