Ingka Group øker investeringene i fornybar energi med ytterligere 4 milliarder euro

Ingka Group kunngjør i forkant av Earth Day at selskapet vil øke investeringene i fornybar energi med ytterligere 4 milliarder euro. Investeringen vil bidra til å redusere selskapets klimaavtrykk og bidra til en større overgang til et netto nullutslippsamfunn.

I løpet av det siste tiåret har Ingka Group investert 2,5 milliarder euro i fornybar energi via vind- og solkraft, slik at selskapet kan generere mer fornybar energi globalt enn det som forbrukes i egen drift. Den nye investeringen markerer et viktig steg mot 100 % fornybar energi i egen verdikjede, når vi nå går inn i et kritisk tiår for klimaet.

– Vi er inne i det viktigste tiåret i menneskehetens historie. Klimaendringer er ikke lenger en fjern trussel, og vi må alle gjøre vår del for å begrense global oppvarming til 1,5 °C. Kostnaden for passivitet er altfor høy og gir betydelig risiko for vår virksomhet og for menneskeheten. Vi vet at med de riktige investeringene kan vi være en del av løsningen og redusere innvirkningen på hjemmet vi deler – planeten vår – samtidig som vi sikrer virksomheten vår for fremtiden. For oss er det god forretning å være en god bedrift, sier Jesper Brodin, administrerende direktør i Ingka Group.

IKEA har forpliktet seg til Parisavtalen og til å bli 100 % sirkulære og klimapositive*, for å bidra til å begrense den globale temperaturstigningen til 1,5 °C over førindustrielle nivåer.  Å bytte til fornybar energi samtidig som energieffektiviteten økes, gå over til sirkulær forretningsmodell og gjøre det mulig for folk å leve innenfor planetens grenser, er viktige tiltak for å redusere utslipp.

– Bruk av fornybar energi på tvers av virksomheten og verdikjedeer en viktig del av vårt bidrag til Parisavtalen, og ikke minst for å nå våre egne, forskningsbaserte mål
Vi har allerede kommet langt, og i dette kritiske tiåret må vi jobbe sammen for en god overgang til et samfunn drevet av fornybar energi, sier Pia Heidenmark Cook, bærekraftssjef i Ingka Group.

Investeringene vil i hovedsak gå til vind- og solprosjekter i nye land, og selskapet vil også vurdere nye typer investeringer på områder som energilagring, hydrogendrivstoffutvikling og ladeinfrastruktur. Ingka Group kunngjorde nylig oppkjøpet av 49 % eierandel i åtte solcelle PV-parker i Russland. Energikapasiteten til parkene tilsvarer 160 megawatt, noe som vil gi nok strøm til å drive alle de 17 IKEA-varehusene i Russland, i tillegg til en del av MEGA-kjøpesentrene som er basert rundt om i landet.

I dag eier og forvalter Ingka Group 547 vindturbiner, 10 solparker i 15 land og 935 000 solcellepaneler på takene til IKEA-varehus og lagre. Dette tilsvarer mer enn 1,7 gigawatt fornybar energikraft.

I tillegg øker IKEA Foundation sin ambisjon i tråd med Parisavtalen og forplikter seg til å investere ytterligere 1 milliard euro de neste fem årene, for å redusere klimagassutslipp. Dette inkluderer å erstatte forurensende energikilder med fornybare, og gi samfunn tilgang til energi.

For mer info, ta kontakt med:

Ingka Group Media Relations

press.office@ingka.com

+46 (0) 709 936376

Les Ingka Groups bærekraftsrapport for businessåret 2019-2020 her. https://www.ingka.com/wp-content/uploads/2021/01/Ingka-Group-Annual-Summary-Sustainability-Report-FY20.pdf

* IKEA klimapositiv betyr å redusere mer klimagassutslipp enn det IKEAs egen verdikjede slipper ut innen 2030, samtidig som IKEA-virksomheten vokser. IKEA er forpliktet til Parisavtalen og å bidra til å begrense den globale temperaturstigningen til 1,5 ° C over førindustrielle nivåer. Dette inkluderer en forpliktelse til å halvere de absolutte netto klimagass-utslippene fra den totale IKEA-verdikjeden innen 2030. Vi vil oppnå dette ved drastisk å redusere klimagass-utslipp gjennom vitenskapelig baserte mål og ved å fjerne karbon fra atmosfæren gjennom naturlige prosesser og lagre det i land, planter og produkter gjennom bedre skog- og jordbruksforvaltning innen IKEAs verdikjede. Vi vil bidra til ytterligere reduksjoner av klimagassutslipp i samfunnet ved å for eksempel å gjøre det mulig for kunder å produsere fornybar energi hjemme.

IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 utforsker den beste måten å kombinere kunst og funksjon på16.3.2021 18:00:00 CET | Pressemelding

Kan en funksjonell og hverdagslig ting være kunst? IKEA lanserer IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 med sikte på å utforske krysningspunktet mellom kunst og funksjon. For denne kolleksjonen på 10 arbeider som kun vil være i salg i en begrenset periode, har IKEA samarbeidet med noen av nåtidens mest aktuelle kunstnerne; Daniel Arsham, Gelchop, Humans siden 1982, Sabine Marcelis og Stefan Marx. Kolleksjonen vil være tilgjengelig i IKEA-varehus verden over og på nettet fra april 2021.