Ingerid Stenvold og Emil Gukild blir programledere under fotball-VM

Ingerid Stenvold og Emil Gukild blir programledere når NRK skal sende fotball-VM fra Qatar i november og desember.
Ingerid Stenvold og Emil Gukild skal lede VM-sendingene til NRK. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

– Jeg kan knapt tenke meg en mer utfordrende oppgave. Fotball-VM er verdens største idrettsbegivenhet. VM i Qatar har samtidig høyst problematiske sider utenom det sportslige, og det kommer til å prege mesterskapet. Balansegangen mellom å la fotballen skinne og å dekke regimets og FIFAs skyggesider, blir den store utfordringen. Det blir gøy, og det blir vanskelig, sier Ingerid Stenvold.

Stenvold er et velkjent ansikt for norske seere. Hun gikk inn i et vikariat som programleder i NRK Sport i 2004, og fikk etter hvert jobbe med store prosjekter som vinter-OL i Torino 2006, sommer-OL i Beijing 2008, ski-VM i Oslo 2011, samt flere år med TV-aksjonen og Sommeråpent. Siden 2010 har hun vært nyhetsanker i Dagsrevyen på NRK.

– Ingerid er en svært dyktig journalist og programleder. Vi er veldig fornøyde med å få henne med på vårt VM-lag og er trygge på at hennes erfaring med både sport og nyheter blir viktig i vår dekning av mesterskapet, sier Torbjørn Sarre-Jensen, redaksjonssjef for event i NRK Sport.

– Kan utgjøre en forskjell

Stenvold blir ikke alene om å være programleder under fotball-VM. Emil Gukild blir også å se på skjermen i samme rolle. Han er mest kjent for å lede vintersport-sendingene på NRK, men har også jobbet med flere andre prosjekter de siste årene. Han har blant annet jobbet med vinter-OL i Pyeongchang for Discovery, NRKs sendinger fra Skiskyting-VM i 2020 og Sommerbilen minutt for minutt. Han er også å se som sportsanker ved jevne mellomrom.

– Å lede fotball-VM blir en utfordring jeg ser frem til. At mesterskapet går i Qatar er svært problematisk, men i valget mellom boikott og å belyse hva som foregår på og utenfor banen, så føler jeg at sistnevnte kan gjøre en større forskjell. Det blir en stor trygghet å ha Norges dyktigste programleder Ingerid Stenvold med på laget, sier Emil Gukild.

– Emil er godt kjent for vårt sportspublikum. Han har en fantastisk energi og et engasjement i forberedelser og gjennomføring av sendinger som vi gleder oss til å få se under fotball-VM, sier Sarre-Jensen.