Inger Lise Stuliens nye singel er ute nå

Inger Lise Stulien er ute med den spesielle singelen «Victoria», som også er første smakebit fra det kommende albumet.

Hør den her!

Det har vært en eventyrlig høst for Inger Lise Stulien. Da pakket hun kofferten, og fulgte en mangeårig drøm om å dra til countrymusikkens vugge, Nashville, for å spille inn ny musikk - 23 år etter at hun sist var der. Med seg hadde hun med trofaste Knut Kjetil Møen og Kim Roger Larsen på låtskriversiden, som hun har samarbeidet med i over 15 år.

Med produsent, studio og et stjernelag av musikere booket, bestemte hun seg for å gjøre en liten vri. Hun valgte å skrive alle sangene på engelsk; en spennende utfordring, etter å ha gitt ut seks album på norsk. Men ettersom hun har vokst opp med å synge country på engelsk, var det ei ukjent for henne å gjøre nettopp dette.

– Mange har jo ventet på at jeg skal returnere til denne sjangeren, og mener at det er her jeg virkelig hører hjemme. Nå er jeg endelig klar for det, sier Inger Lise.

Den første singelen er oppkalt etter vesle Victoria, som døde altfor tidlig. Hun ble bare 14 måneder gammel, og den 13. januar hadde hun fylt 18 år om hun hadde levd.

– Victoria hører til i nær familie, og vi vil aldri glemme denne nydelige jenta som vi mistet så brått. Dette er en minnesang til henne, og andre barn som har gått bort så altfor tidlig. For det er ikke naturlig at foreldre skal overleve barna sine, forteller hun.

Om sangen forteller Victorias mamma at hun blir både rørt, glad og takknemlig for å høre den.

– Denne sangen berører meg dypt. Den fanger så godt opp savnet og lengselen, og hvordan sorgen over å miste et kjært barn, aldri går over, sier hun.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Aslag Haugens dag i «Hver gang vi møtes»18.1.2020 09:50:42 CETPressemelding

Etter forrige helgs skjønne sesongstart med TV2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til Odd Nordstoga og hans virke, blir denne ukens episode dedikert til en viss legendarisk hallingdøl. Musikken kan du høre allerede nå! Hør sangene fra Aslag Haugens dag her! Aslag Haugen er mest kjent som vokalist, komponist og frontfigur i rockegruppen Hellbillies. Bandet har gitt ut ti studioalbum og fire konsert- og ett samlealbum. De fleste har solgt til gull eller platina. Bandet har vunnet tre Spellemannpriser og ble kåret til Årets spellemann i 2007. De har dessuten vunnet målprisen for sin dialektbruk. «Den finaste eg veit» og «20 år på vegen» er to av flere låter som har gjort Hellbillies kjær og kjent. – Jeg gleder meg til å bli kjent med de andre artistene og håper på masse gode musikalske opplevelser. Å høre de andre artistene sine tolkninger av Hellbillies’ låter blir spennende. Det skumle oppi alt er å tolke de andre sine låter, jeg har stor respekt for de andre som driver i låtsk

Hør Einar Flaas nye singel «Worry Chord»17.1.2020 09:29:17 CETPressemelding

Midt i vintermørke januar gir Einar Flaa ut sin kanskje dystreste sang noensinne. I låta «Worry Chord», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag, synger Einar ærlig om egne bekymringstanker og hvordan de har plaget han så lenge han kan huske. Sjekk ut «Worry Chord» her! – Låta handler også om hvordan han på egenhånd har prøvd å finne en vei ut av mørket uten særlig suksess, og hvordan det hele har toppet seg det siste året, forteller han. Men til tross for låtas moll-stemte tekst, er denne sangen - som er dedikert til moren hans - musikalsk sett lysere og mer håpefull, og minner umiddelbart om en ung Neil Young i sine beste år. «Worry Chord»en del av Einar Flaas kommende og høyst personlige album. På låta blir Einar backet opp av et musikalsk stjernegalleri med Geir Sundstøl som produsent og lagfører.

Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå17.1.2020 09:26:01 CETPressemelding

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag. Hør og kjøp albumet her! – En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017. Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her. For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er de

Nytt album fra Torgersen, Alessandrini og Bergen Filharmoniske Orkester er ute nå17.1.2020 09:00:00 CETPressemelding

Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk i den klassisk/romantiske tradisjonen. Hør albumet her! Komponisten Carl Arnold (1794–1873) brakte Beethovens ånd med seg til Norge, og bygget grunnmuren for det profesjonelle musikklivet i landet vårt. Pianisten Torleif Torgersen har tidligere gitt ut et kritikerrost album med solo klavermusikk av Arnold. Nå presenterer han en innspilling av komponistens store klaverkonsert og sekstett, sammen med Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av dirigent og tidligmusikkekspert Rinaldo Alessandrini. Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk som krever alt av Torleif Torgersen. Det er første gang i moderne tid denne musikken kan høres med instrumentet den er skrevet for – hammerklaveret! I 2011 skrev Dagbladets anmelder: «Minst like gledelig som møtet med Arnold så byr utgivelsen på storartet møte

Odd Nordstogas dag i «Hver gang vi møtes»11.1.2020 08:59:37 CETPressemelding

I kveld er TV2s «Hver gang vi møtes» endelig tilbake, og for en sesongstart det blir! I årets første episode er det selveste Odd Nordstoga som skal hylles, og musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Odd Nordstogas dag her (via Spotify)! Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er i 2020 inne i sin niende sesong, og dèt med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Aslag Haugen (Hellbillies), Linnea Dale, Chris Holsten, Magnus Clausen (Morgan Sulele), Frida Ånnevik, Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), og ikke minst Odd Nordstoga har flyttet inn på Kjærnes gård i Våler i ti dager. Nordstoga debuterte som plateartist med bandet Something Odd i 1997 med det som kan beskrives som urban folkemusikk, men slo gjennom som soloartist i 2004 med albumet Luring og hiten «Kveldssong for meg og deg». Siden har han skapt en historisk karriere innenfor norsk musikk, med ytterligere suksesser som albumene Dette landet og Vaffelhjarte, singler som «Heim te mor», «Bestevenn», og «Ei

Hanne Boel er ute med ny singel fra kommende album6.1.2020 14:05:10 CETPressemelding

Tittelsporet fra Hanne Boel sitt nye album, Between Dark & Daylight, er ute nå med musikkvideo. Hør singelen og se musikkvideoen her! I løpet av den danske legendens historiske karriere, har hennes dynamiske og kraftfulle stemme åpnet mange dører. Men med det nye albumet, Between Dark & Daylight, er det noe mer på fære - noe dypere, ekstraoridinært og mer risikabelt. Det er lenge siden Hanne Boel har vært igjennom hele låtskriverprosessen - fra idé til utforming av sangens uttrykk, samt velge og finne de riktige musikerne og makkerne for å gjøre det hele fullkomment. For henne har det vært en svært emosjonell og gledelig gjenopplevelse. Dette albumet - med tittelsporet som kan høres allerede nå - er Hanne Boel anno 2020, omringet av gode venner og i et musikalsk dekonstruert univers hvor hun befinner seg godt. Between Dark & Daylight er ute 24. januar på Sundance Music.