NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Ingeniørene krever likelønnskommisjon

- Det er på tide med en ny likelønnskommisjon. Vi må få bukt med de vedvarende ulikhetene i lønn mellom kvinner og menn. Kvinner tjener i snitt 87,5 prosent av det menn gjør, sier Trond Markussen, president i NITO.

Forrige likelønnskommisjon ga ut en rapport i 2008.

- Denne ble aldri fulgt opp. Utfordringene er like aktuelle i dag. Tall fra Teknisk beregningsutvalg viser at det ikke har vært vesentlige tegn til bedring i perioden siden forrige likelønnskommisjon, sier Markussen.

Må se på årsaker

NITO mener at kommisjonen bør se nærmere på årsakene til det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og nødvendige tiltak. En kommisjon kan bidra til å identifisere treffsikre tiltak og komplettere systemene for lønnsdannelse. Men Markussen understreker at en likelønnskommisjons rapport må få konsekvenser og ikke bare havne i en skuff.

- Vi må komme dit at alle arbeidstakere uavhengig av kjønn, omfattes av en lønnspolitikk der lønn er et viktig personalpolitisk virkemiddel og hvor utdanning, kompetanse, ansvar og innsats belønnes, sier Markussen.

Om NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO organiserer 95 000 ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad.

Følg pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon